رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 25 آبان 1401 - 13:03
  • کد خبر : ۱۳۱۳۳
  • چاپ خبر : برگزاری نشست درباره مقامهای موسیقی تالشی توسط آرمین فریدی

برگزاری نشست درباره مقامهای موسیقی تالشی توسط آرمین فریدی

دومین نشست پژوهشی سومین روز پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی با موضوع «مقام های موسیقی تالشی و ابهام زدایی از واژگان پرکاربرد» برگزار شد. به گزارش خبرآوا، نشست پژوهشی «مقام های موسیقایی تالشی و ابهام زدایی از واژگان پرکاربرد» در سومین روز پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با سخنرانی آرمین فریدی از پژوهشگران موسیقی نواحی ایران […]

دومین نشست پژوهشی سومین روز پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی با موضوع «مقام های موسیقی تالشی و ابهام زدایی از واژگان پرکاربرد» برگزار شد.

به گزارش خبرآوا، نشست پژوهشی «مقام های موسیقایی تالشی و ابهام زدایی از واژگان پرکاربرد» در سومین روز پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با سخنرانی آرمین فریدی از پژوهشگران موسیقی نواحی ایران برگزار شد.

وی در ابتدای صحبت‌های خود درباره موسیقی منطقه تالش اظهار کرد: ما در این حوزه جغرافیایی با حوزه وسیعی برخورداریم که ساختارهای موسیقایی متفاوتی با هم دارند. دراین بخش دو حوزه سازی و آوازی داریم که همچون سایر مناطق جغرافیایی کشور دربرگیرنده گونه‌های متفاوتی است. اما آنچه می‌خواهم درباره آن توضیحاتی را ارائه دهم بحث‌های مربوط به واژگان مربوط به موسیقی تالش است.

فریدی ادامه داد: وقتی به منطقه تالش رفته و کارهای مطالعاتی ام را آغاز کردم متاسفانه با فقدان اطلاعات روبه رو شدم اما کار را را شروع کردم و دیدم که بسیاری از هنرمندان ارزنده موسیقی کشورمان از جمله استاد محمدرضا درویشی، هوشنگ جاوید و جهانگیر نصری اشرفی فعالیت‌های بسیار ثمربخشی را در این زمینه انجام دادند. فعالیت‌هایی که برای من مشتمل بر ارائه کارها و فعالیت‌هایی شد که کمک قابل توجهی در حوزه‌های پژوهشی من کرد.

این پژوهشگر موسیقی نواحی ایران با ارائه جزییاتی از آوازها و نواهایی مرتبط با موسیقی تالش گفت: برای یافتن موضوع درست باید اشراف زیادی روی فرهنگ و انسان‌هایی که روی آنها داریم، داشته باشیم. من نیز تلاش کردم با این آگاهی کارها شروع کنم و به جستجوی واژه‌های مختلفی در این حوزه موسیقایی بپردازم که هرکدام برای نشان دادن عبارات موسیقایی استفاده می شده است.

فریدی با ارائه کلیدواژه ها و واژه های پرکاربرد در موسیقی تالش ادامه داد: رویکرد ثبت و ضبط عملکردی است که تاثیر چندگانه در فعالیت های یک پژوهشگر برای تحقیق درباره موسیقی منطقه مورد نظر خود دارد. از سوی دیگر من متوجه شدم تنوعی که در موسیقی تالشی به وجود آمده به دلیل آن است که ثبت نشده و طبیعت اجازه داده که این مقولات اجازه رشد داشته باشند. همین موضوع می تواند دربرگیرنده نکات مهمی باشد که می توانیم در حوزه موسیقی تالش به آن رجوع کنیم.

وی در ادامه این نشست پژوهشی با ذکر مثال به ارائه نقطه نظرات خود درباره مقام های موسیقایی تالش پرداخت.

اخبار مرتبط:

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران برگزار می‌شود

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران آغاز شد

شب نخست جشنواره موسیقی نواحی با اجرای مازنی، آذری و کردی

موسیقی زبان روح است، هیچ حد و مرزی ندارد

«روایت‌های عاشیقی» نشست‌ تخصصی با حضور احد ملکی

موسیقی اصیل و نواحی اثرگذارتر از موسیقی‌ وارداتی است

برگزاری رویداد «موسیقی مروگی بخارا در حوزه حصار و درواز»

شب دوم جشنواره موسیقی نواحی با اجرای کردی، کتولی و کرمانی

خلیفه عبدالمجید رژیم از نقش دوتار در آسیای میانه گفت

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه