رفتن به بالا
  • سه شنبه - 24 آبان 1401 - 15:14
  • کد خبر : ۱۳۱۱۶
  • چاپ خبر : موسیقی اصیل و نواحی اثرگذارتر از موسیقی‌ وارداتی است
حمید سائل:

موسیقی اصیل و نواحی اثرگذارتر از موسیقی‌ وارداتی است

سرپرست گروه موسیقی افغانستان در پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران و نوازنده ساز طبلا گفت: موسیقی بهترین وسیله و ابزار اتحاد اقوام و ملل مختلف است. حمید سائل در حاشیه برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به میزبانی گلستان اظهار داشت: موسیقی در صورت داشتن شعر پرمحتوا، بهترین ابزار انتقال پیام و مفاهیم است و […]

سرپرست گروه موسیقی افغانستان در پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران و نوازنده ساز طبلا گفت: موسیقی بهترین وسیله و ابزار اتحاد اقوام و ملل مختلف است.

حمید سائل در حاشیه برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به میزبانی گلستان اظهار داشت: موسیقی در صورت داشتن شعر پرمحتوا، بهترین ابزار انتقال پیام و مفاهیم است و صداها و نت‌ها زمانی که با اشعار مناسب در کنار هم قرار می‌گیرند و به‌هم آمیخته می‌شوند ضمن زیبایی کار، راحت‌تر می‌توانند انتقال دهنده پیام باشند.

وی خاطرنشان کرد: موسیقی ایران و افغانستان ریشه درهم تنیده‌ای با یکدیگر دارد اما در سایان گذشته به علت نفوذ موسیقی‌ غربی، از اشتراکات موسیقی این دو کشور کاسته شد اما استادان و پژوهشگران عرصه موسیقی نگذاشتند این پیوند بطور کامل از هم جدا شود. در سال‌های اخیر شاهد هجمه موسیقی‌های ناهمگون به موسیقی اصیل افغانستانی هستیم اما تلاش داریم با تکیه بر فرهنگ غنی موسیقی افغانستان، موسیقی اصیل خود را از گزند آسیب‌ها صیانت کنیم.

هنرمند موسیقی افغانستان ادامه داد: افغانستان به دنبال پیوند دوباره و افزایش اشتراکات موسیقی با ایران است بطوری‌که در این مسیر، دوستان هنرمند ایرانی با سازهای تلفیقی در گروه‌های موسیقی ما حضور دارند.

وی افزود: برگزاری جشنواره‌ها هر چند در حوزه فرهنگ و حوزه ثمرات زیادی به همراه دارد، اما اصلی ترین دستاورد چنین رخدادهایی ایجاد هم گرایی جوانان اقوام مختلف با یکدیگر است.

سرپرست گروه موسیقی افغانستان گفت: حضور در پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به عنوان میهمان گامی برای جلوگیری از گسسته شدن مشترکات موسیقی دو کشور است.

سائل تاکید کرد: با بسط و گسترش موسیقی نواحی و سنتی، می‌توان موسیقی اصیل ایرانی را به نسل آینده منتقل کرد.

وی ادامه داد: معتقدیم موسیقی اصیل و نواحی در صورت توجه بیشتر، بر روی جوانان اثرگذارتر از موسیقی‌های وارداتی است.

گروه موسیقی افغانستان به سرپرستی حمید سائل و با حضور ابراهیم عظیمی، رشید عباسی، عبدالستار رسولی و غلام‌سرور عظیمی با سازهای رباب، طبلا، دوتار، هارمونیه، سارنگ و تنبور به عنوان گروه میهمان در پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در تالار فخرالدین اسعد گرگان به اجرای برنامه پرداخت.

این گروه در برنامه خود قطعه‌هایی به نام‌های دنیا گذران، ای نگار من، می‌روی افسانه شدم و همچنین قطعه آمده‌ام را اجرا کرد.

اخبار مرتبط:

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران برگزار می‌شود

پیام محمدمهدی اسماعیلی به پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی

پیام مدیرکل دفتر موسیقی به جشنواره موسیقی نواحی ایران

پیام محمود سالاری به جشنواره موسیقی نواحی ایران

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران آغاز شد

شب نخست جشنواره موسیقی نواحی با اجرای مازنی، آذری و کردی

موسیقی زبان روح است، هیچ حد و مرزی ندارد

«روایت‌های عاشیقی» نشست‌ تخصصی با حضور احد ملکی

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه