رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 25 آبان 1401 - 12:38
  • کد خبر : ۱۳۱۲۵
  • چاپ خبر : شب دوم جشنواره موسیقی نواحی با اجرای کردی، کتولی و کرمانی

شب دوم جشنواره موسیقی نواحی با اجرای کردی، کتولی و کرمانی

دومین شب از پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با اجراهایی از کرمان، سنندج، علی آباد کتول و کرمانشاه کار خود را آغاز کرد. به گزارش خبرآوا و به نقل از ستاد خبری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، تالار فخرالدین اسعد گرگانی شامگاه ۲۴ آبان‌ماه بار دیگر میزبان علاقمندان موسیقی اقوام بود. اجرایی که با میزبان […]

دومین شب از پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با اجراهایی از کرمان، سنندج، علی آباد کتول و کرمانشاه کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرآوا و به نقل از ستاد خبری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، تالار فخرالدین اسعد گرگانی شامگاه ۲۴ آبان‌ماه بار دیگر میزبان علاقمندان موسیقی اقوام بود. اجرایی که با میزبان ۱۴ ساله این رویداد یعنی هنرمندان کرمانی آغاز شد.

گروه «آبادون‌خوان» کرمان با اجرای خواهران رجائی‌نژاد اولین گروهی بود که روی صحنه رفت. طوطی، مهناز و شهناز رجائی‌نژاد که اولین تجربه اجرای صحنه‌ای خود را پشت سر گذاشتند، بخش عمده اجرای خود را به آوازهایی که در عروسی‌های محلی خوانده می‌شوند اختصاص دادند و آن‌ها را به صورت همخوانی اجرا کردند. مضمون قطعات این گروه مربوط به سالیان بسیار دور است که از قدیم توسط بزرگترها در مجالس عروسی خوانده می‌شده و سینه به سینه نقل شده است.

پس از آن، نوبت موسیقی کردی بود و موسیقی فولکلور کردی توسط گروهی از سنندج حال و هوای متفاوتی به سالن بخشید. فرید رحیمی، خواننده و سرپرست گروه، پیش از اجرای گروه در سخنان کوتاهی گفت: آنچه هم‌اکنون برایتان اجرا می‌کنم، مقام بسیار قدیمی کردی محسوب می‌شود. آنچه که می‌خوانم یکی از بندهای موسیقی کردی بنام «گُلی» است که در مایه حجاز اجرا می‌شود و آن را در یک فرم قدیمی برایتان می‌خوانم.

اجرای «حیران» و یک ملودی شاد بخش دیگری از این برنامه بود.

عارف طهماسبی (نرمه‌نی) و محمد عباسی (دف و تنبک) نیز این اجرا را همراهی کردند.

علی احمدی از کرمانشاه برای اجرای مور لکی به روی صحنه آمد تا چند آوای باستانی سرزمین کهن ایران را اجرا کند.

پس از آن نوبت گروه علی آباد کتول بود که مخاطبان را میهمان موسیقی کتولی کند. علی‌اکبر اصلانی کتولی (آواز) به همراه نعمت اصلانی کتولی (نی) قطعات «هوایی»، «راسته‌مقام» و «کله‌کش» را اجرا کردند.

بخشی دیگری از این برنامه با حضور بخشی حسین ولی‌نژاد (دوتار نواز مطرح شمال خراسان) بر روی صحنه همراه بود. او اجرایش را با صلوات بر پیامبر اکرم (ص) آغاز کرد و در مدح ایشان قطعه‌ای نواخت.

سپس گروه‌نوازی آغاز شد و گروه بخشی با اجرای محمد علی‌آبادی و شایان علیزاده او را همراهی کردند. اجرای قطعات «نوایی»، «شاخ‌عطایی» و «هرایی» با استقبال مخاطبان همراه شد.

در نهایت گروه سرنا و دهل کرمانشاه روی صحنه آمدند. استاد نوخاص صیادی (دهل) و اردشیر طهماسبی (سرنا) قطعات شادی را برای مخاطبان اجرا کردند تا دومین شب از اجراهای جشنواره به پایان برسد.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه