رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 25 آبان 1401 - 12:27
  • کد خبر : ۱۳۱۲۰
  • چاپ خبر : برگزاری رویداد «موسیقی مروگی بخارا در حوزه حصار و درواز»

برگزاری رویداد «موسیقی مروگی بخارا در حوزه حصار و درواز»

منصوره ثابت زاده عضو شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی در دومین روز از نشست پژوهشی این رویداد از «موسیقی مَروگی در حوزه حصار و درواز» سخن گفت. چهارمین نشست دومین روز برگزاری بخش پژوهش پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور منصور ثابت زاده عضو شورای سیاستگذاری این رویداد موسیقایی و موضوع «موسیقی مروگی […]

منصوره ثابت زاده عضو شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی در دومین روز از نشست پژوهشی این رویداد از «موسیقی مَروگی در حوزه حصار و درواز» سخن گفت.

چهارمین نشست دومین روز برگزاری بخش پژوهش پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور منصور ثابت زاده عضو شورای سیاستگذاری این رویداد موسیقایی و موضوع «موسیقی مروگی بخارا در حوزه حصار و درواز» برگزار شد.

ثابت زاده در ابتدای این نشست پژوهشی گفت: موضوع نشست امروز، نتیجه چندین دهه پژوهش من در حوزه ادبیات و موسیقی است که تلاش کردم پیرامون ارتباط این دو کلیدواژه به نتایجی برسم. این چارچوب دربرگیرنده یک پژوهش میدانی بود که واقعا کار هر پژوهشگری نیست. پژوهش هایی که نتیجه سه بار سفر به کشور تاجیکستان بود که تجربه بسیار سخت و دشواری را برایم رقم زد. فرآیندی که موجب شد موسیقی تاجیکستان را شخم بزنم و به نتایجی برسیم که ردپای موسیقی ایرانی هم در آن دیده می شد.

وی با ارائه مستندانی از موسیقی تاجیکستان تصریح کرد: صحبت های امروز محصول تحقیق من در ۳۳ سالگی است که در آن زمان تحقیق درباره موسیقی همسایگان ایران و سفر به روی ۱۲ مقام کار کردم. ۱۲ مقامی که از دوره صفویه دستخوش تغییرات زیادی شده است. البته این را هم بدانید پژوهشگری در ایران طوری نیست که پژوهشگر با چیب پرپول و راننده شخصی وارد حیطه تحقیق میدانی شود. پژوهش میدانی پژوهش سختی است و با کتابخانه نشستن فرق دارد. کار هرکسی نیست و روحیه خاص خود را می طلبد و من هم با همین روحیه به تاجیکستان سفر کردم.

منصوره ثابت زاده که بخش اصلی سخنانش به موسیقی مروگی اختصاص داشت، توضیح داد: «مروگی» در واقع از مرو می آید و این نقشه راه من بوده است. موسیقی مروگی از بخش های بدخشان، درواز و خجند تشکیل شده است.

البته بخش عمده پژوهش من و تخصص اصلی ام موسیقی جشن و عروسی است. مروگی و چهار ضرب هم موسیقی جشن هستند. نکته مهم اینه عنصر بازیگر از مهم نکاتی است که در موسیقی مروگی تاجیکستان نقش اساسی را ایفا می کند.

ثابت زاده در ادامه نمونه های صوتی این موسیقی را برای حاضران در مراسم پخش و ضمن ارائه توضیحاتی درباره این فرآیند افزود: موسیقی مروگی تاجیکستان خط سیر تقریبا یکسانی با برخی از موسیقی های منظقه لرستان و بوشهر دارد که می توانیم به نشانه های متعددی در این زمینه برسیم.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه