رفتن به بالا
  • سه شنبه - 24 آبان 1401 - 13:09
  • کد خبر : ۱۳۱۰۴
  • چاپ خبر : شب نخست جشنواره موسیقی نواحی با اجرای مازنی، آذری و کردی

شب نخست جشنواره موسیقی نواحی با اجرای مازنی، آذری و کردی

نخستین شب پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران زمین با اجراهایی از سه استان ایران در کنار به صدا در آمدن موسیقی افغانستانی در تالار فخرالدین اسعد گرگان اجرا شد. در این شب از اجرای این جشنواره گروه موسیقی لله‌وا از مازندران با نواختن سازهای بومی و سنتی و سورنا به اجرای برنامه پرداختند. در این […]

نخستین شب پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران زمین با اجراهایی از سه استان ایران در کنار به صدا در آمدن موسیقی افغانستانی در تالار فخرالدین اسعد گرگان اجرا شد.

در این شب از اجرای این جشنواره گروه موسیقی لله‌وا از مازندران با نواختن سازهای بومی و سنتی و سورنا به اجرای برنامه پرداختند.

در این گروه که سرپرستی آن را مسلم فهیمی برعهده داشت، یحیی قدیری، داود تولی، احمدرضا گلی‌پور و کاوه کاردگر در کنار بانو حرمت یوسفی حضور داشتند و تک بانوی این گروه با پوشش مازندرانی به صورت تک نفره به اجرای برنامه پرداخت.

دومین گروهی که در اولین شب برگزاری این جشنواره به اجرای موسیقی پرداخت، گروه دف نوازان اخوان مرادی از از استان کردستان به سرپرستی منصور مرادی بود.

حمید وکیلی به عنوان خواننده و پوریا سلامیه به همراه محمد مرادی دیگر اعضای این گروه دف نواز بودند.

این گروه چهار نفره شامل سه نوازنده دف و یک خواننده قطعاتی را به زبان کردی و فارسی در مدح رسول اکرم (ص) اجرا کردند.

سومین اجرای اولین شب این جشنواره به گروه آذری عاشیق احد ملکی تعلق داشت که وی در کنار فرامرز گل‌زارفرد، حوریه رحیمی و وحیده شریفی ۲ قطعه به زبان آذری اجرا کردند. این ۲ قطعه توسط دو بانوی عضو این گروه اجرا شد.

آخرین گروهی که در اولین شب از برگزاری این دوره از جشنواره به اجرای برنامه پرداخت گروه موسیقی از کشور افغانستان به عنوان مهمان بود که سرپرستی آن را حمید سائل برعهده داشت. قطعات اجرا شده توسط این گروه نیز مورد استقبال حاضران در سالن برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران قرار گرفت.

عبدالستار رسولی، غلام‌سرور عظیمی، رشید عباسی و ابراهیم عظیمی از اعضای این گروه بودند که چهار قطعه دنیا گذران، ای نگار من، می‌روی افسانه شدم و آمده‌ام را اجرا کردند.

فردا شب در دومین شب اجرای پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، پنج گروه به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در 23 آبان با حضور هنرمندان موسیقی استان‌های کشور به میزبانی گلستان در تالار فخرالدین اسعد گرگان آغاز شد.

در این جشنواره به دبیری محمدعلی مرآتی با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان  ۲۹ گروه موسیقی نواحی کشور به مدت پنج شب به اجرای برنامه می‌پردازند.

پیش از این قرار بود پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به صورت غیررقابتی از ۲۰ تا ۲۵ آبان ماه در شهر کرمان برگزار شود که براساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته این دوره از جشنواره با توجه به مهیانشدن زیرساخت فنی تالار مرکزی به عنوان مکان برگزاری جشنواره در موعد مقرر در استان کرمان، این رویداد در شهر گرگان پذیرای هنرمندان شرکت‌کننده و علاقه‌مندان این گونه موسیقایی است.

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی در دو بخش «اجرای صحنه‌ای» و  «فعالیت‌های پژوهشی» برگزار خواهد شد و در این دوره از جشنواره منتخبی از هنرمندان موسیقی نواحی ایران با هدف پرداختن به «اشتراکات موسیقایی جوامع مسلمان در حوزه ایران فرهنگی کهن» و «چیدمان این رنگین کمان فرهنگی در یک میدان هنری» به هنرنمایی خواهند پرداخت.

هدف اصلی این جشنواره، بدون برتری‌طلبی یک فرهنگ موسیقایی بر دیگری، پرداختن به اشتراکات موسیقایی جوامع مسلمان در حوزه ایران فرهنگی کهن و چیدمان این رنگین کمان فرهنگی، در یک میدان هنری برای نشان دادن وحدت بزرگ اسلامی است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران برگزار می‌شود

پیام محمدمهدی اسماعیلی به پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی

پیام مدیرکل دفتر موسیقی به جشنواره موسیقی نواحی ایران

پیام محمود سالاری به جشنواره موسیقی نواحی ایران

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران آغاز شد

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه