رفتن به بالا
  • شنبه - 8 مهر 1402 - 14:37
  • کد خبر : ۱۷۴۴۲
  • چاپ خبر : گفتمان ایثار و شهادت در «جشنواره موسیقی ایثار»
جشنواره ایثار نوای مهر

گفتمان ایثار و شهادت در «جشنواره موسیقی ایثار»

مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: گفتمان ایثار و شهادت در میان نسل‌های سوم و چهارم انقلاب و بطن جامعه می‌تواند با ظرفیت هنر تبیین و نهادینه شود. فرهاد مختاری در جمع خبرنگاران این شهرستان با اشاره به جشنواره بین‌المللی موسیقی «ایثار» که قرار است در لرستان و شهر خرم‌آباد برگزار […]

مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: گفتمان ایثار و شهادت در میان نسل‌های سوم و چهارم انقلاب و بطن جامعه می‌تواند با ظرفیت هنر تبیین و نهادینه شود.

فرهاد مختاری در جمع خبرنگاران این شهرستان با اشاره به جشنواره بین‌المللی موسیقی «ایثار» که قرار است در لرستان و شهر خرم‌آباد برگزار شود، اظهار کرد: جشنواره موسیقی ایثار در سال‌های قبل به نام نوای مهر در بنیاد شهید برگزار شده بود.

وی اظهار کرد: با توجه سیاست‌های کلان فرهنگی و همچنین برنامه تحولی مبنی بر تقویت خط رسانه‌ای جبهه مقاومت و ترویج فرهنگ غنی ایثار، جهاد، مقاومت و شهادت در حوزه کشورهای اسلامی و جبهه مقاومت تصمیم بر این شد این دوره از جشنواره و دوره‌های بعد به صورت مرتب و به صورت بین‌المللی برگزار شود.

مختاری با اشاره به آثار ارسال شده به این جشنواره بیان کرد: فراخوان برای دریافت آثار در زمستان ۱۴۰۱ برای کلیه دستگاه‌های فرهنگی و از جمله بخش‌های کشورهای اسلامی و حوزه مقاومت ارسال شد که بعد از آن آثار در سه بخش کورال، سرود و آزاد که بیشتر موسیقی نواحی و اقوام را در بر می‌گیرد، دریافت شد.

ایشان با بیان اینکه در روز یازدهم مهرماه همزمان با میلاد پیامبر اکرم (ص) جشنواره آغاز و ۱۳ مهرماه به کار خود پایان خواهد داد، اضافه کرد: در این جشنواره شاهد حضور بیش از ۵۰۰ نفر از فعالین عرصه موسیقی خواهیم بود.

مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور تصریح کرد: اجراهای جشنواره امسال شامل اجرای خیابانی و صحنه‌ای می‌شود.

وی افزود: تصمیم گرفته‌ایم اجراها صرفا متمرکز در مرکز لرستان نباشد و حتی روستاها و شهرهای دیگر استان نیز از این اجراها بهره‌مند شوند تا فرهنگ غنی ایثار، جهاد و شهادت را با ابزار هنر و موسیقی منتقل کنیم.

مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه حوزه موسیقی از جمله رشته‌های هنری پرطرفدار و تأثیرگذار است، گفت: برای گفتمان‌سازی باید از این ظرفیت هنری بیش از قبل استفاده کرد. گفتمان ایثار و شهادت در میان نسل‌های سوم و چهارم انقلاب و بطن جامعه را می‌توان با ظرفیت هنر تبیین و نهادینه کرد.

مختاری در خصوص تاثیرگذاری چنین جشنواره‌هایی گفت: در حوزه ایثار و شهادت گفتمان جهاد و مقاومت را داریم و سالهاست که مردم شریف ایران با واژه‌های جهاد و مقاومت نه فقط به صورت گفتمانی بلکه به صورت عملی بهترین وجه زیبا این واژگان را به نمایش گذاشتند.

وی یادآور شد: در سال‌های دفاع مقدس و چه بعد از آن که عرصه تحریم بود مردم ایران توانستند با جهاد و کار جهادی تمام تحریم‌ها را بی‌اثر کنند و خط باطلی بر این تحریم‌های ظالمانه نظام استکباری بکشند. استقلال و آزادی که شعائر اصلی انقلاب اسلامی بوده را به منصه ظهور بکشانند. در مقابل هجمه‌ها مخصوصا در این دوره که شاهد جنگ ترکیبی و جنگ شناختی هستیم مقاومت مردم مثال زدنی است.

این مسئول خاطرنشان کرد: جنگ‌های ظالمانه و به شدت ناجوانمردانه بر مردم شریف و آزادی‌خواه ایران اسلامی تحمیل شده ولی همین مردم با یک همبستگی، وحدت، ایثار، جهاد و مقاومت نقشه‌های آنان را بی‌اثر کرده‌اند.

مختاری با تاکید بر اینکه در حوزه ایثار و شهادت باید حق مطلب را بیان کنیم، گفت: بیش از ۴۴ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گذشته و در این سال‌ها کارهای زیادی انجام شده و آثار هنری زیادی در حوزه سینما، تئاتر، موسیقی، تجسمی و … ساخته شده ولی ما هنوز نتوانستیم حق مطلب را ادا کنیم.

مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور تصریح کرد: ما هنوز راجع‌به شهدایی مانند شهید احمد کاظمی، شهید همت، شهید شوشتری و شهید زین‌الدین و خیلی از شهدای بزرگواری که هر کدام قهرمان ملی این آب و خاک هستند نتوانستیم حق مطلب را ادا کنیم. به همین دلیل در این دوره جدید کارهای فرهنگی و هنری توسط بنیاد شهید با تأکید بر این موضوع که باید درخصوص شهدای والامقام ایران اسلامی به بهترین وجه ممکن ورود جدی داشته باشیم شروع شده و در حال انجام است.

مختاری گفت: برای معرفی و الگوسازی از این شهدا در بحث الگوهای رفتاری و امدیریتی، کارهای زیادی صورت گرفته ولی همچنان نیاز است خیلی پرقدرت و با برنامه‌ریزی دقیق ورود جدی در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر شهدای دفاع مقدس در بحث شهدای ترور، شهدای محراب، شهید رجایی و شهید بهشتی و خیلی از شهدای دیگر کارهایی را شروع کرده‌ایم، گفت: مذاکراتی برای ساخت سریال شهید بهشتی داشته‌ایم و به مرحله عملیاتی خواهد رسید.

همچنین ساخت یک سریال با موضوع شهید احمدی روشن را در برنامه داریم و به زودی نهایی می‌شود، در حوزه تجسمی، موسیقی و نمایش نیز کارها به همین شکل دنبال می‌شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط:

نخستین جشنواره ملی «نوای مهر» ایثار برگزار می‌شود

رونمایی از سه اثر موسیقایی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس

یک روحانی رئیس ستاد جشنواره بین المللی موسیقی «نوای مهر» شد

جشنواره بین‌المللی موسیقی نوای مهر در لرستان برگزار می شود

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه