رفتن به بالا
  • سه شنبه - 13 دی 1401 - 10:22
  • کد خبر : ۱۳۵۶۲
  • چاپ خبر : روایت موسیقایی «سربازنامه» در تالار وحدت رونمایی شد

روایت موسیقایی «سربازنامه» در تالار وحدت رونمایی شد

آلبوم فاخر موسیقایی «سربازنامه» در وصف شهید سپهبد قاسم سلیمانی با صدای پرواز همای، خواننده سرشناس کشورمان در آستانه سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی امشب طی مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانواده این شهید بزرگوار در تالار وحدت تهران رونمایی شد. روایت موسیقایی «سربازنامه» همزمان با سومین […]

آلبوم فاخر موسیقایی «سربازنامه» در وصف شهید سپهبد قاسم سلیمانی با صدای پرواز همای، خواننده سرشناس کشورمان در آستانه سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی امشب طی مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانواده این شهید بزرگوار در تالار وحدت تهران رونمایی شد.

روایت موسیقایی «سربازنامه» همزمان با سومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت رونمایی شد.

به گزارش خبرآوا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آستانه سالروز شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی، آلبوم موسیقایی «سرباز نامه» با سروده ای از افشین علا و خوانندگی پرواز همای رونمایی شد.
این مراسم با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا زاکانی شهردار تهران، حجت‌الاسلام محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، خانواده شهید سپهبد قاسم سلیمانی، محمدعلی بهمنی شاعر و جمعی دیگر از مسئولان و هنرمندان در تالار وحدت بوده و از عوامل تولید این اثر فاخر تقدیر به عمل آمد.
تقدیر از افشین اعلا شاعر برجسته کشورمان و سراینده کتاب «سربازنامه» از جمله برنامه جانبی این مراسم بود. آثار این آلبوم موسیقایی برگرفته از این کتاب در قالب منظومه‌ بلند و حماسی در رثای حاج قاسم سلیمانی خلق شده است.
«سربازنامه» منظومه‌ای بلند و حماسی سروده افشین علا در رثای حاج قاسم سلیمانی است که با هنرمندی پرواز همای خواننده موسیقی سنتی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و بنیاد مکتب حاج قاسم حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی در قالب آلبوم موسیقی منتشر شده است.

کتاب «سربازنامه» در سال ۱۳۹۹ با تصویرسازی محمدحسین صلواتیان به همت انتشارات مکتب حاج قاسم وابسته به بنیاد حفظ و نشر آثار سپهبد قاسم سلیمانی منتشر شد.

این کتاب چند ماه پیش از انتشار رسمی از سوی افشین علا به رهبر معظم انقلاب تقدیم شد و مورد تمجید معظم‌له نیز قرار گرفت. ایشان در یادداشتی بر این مجموعه مرقوم فرمودند: «زیبا و شیوا و خوش لفظ و معنا سروده شده است. منظومه ماندگاری خواهد شد ان شاالله. این قریحه و این توفیق را به آقای افشین علا تبریک می گوییم».

سربازنامه منظومه ای است حماسی، ملی و آیینی. تلفیقی از اسلوب متون منظوم فارسی پیرامون افسانه ها و اساطیر باستان و آموزه های دینی و انقلابی امروز ایران زمین. با این تفاوت که روایت این منظومه نه بازنویسی افسانه های دوردست و کهن است و نه قهرمان آن اسطوره ای خیالی. داستان سربازنامه صرفنظر از آرایه ها و استعاره های شاعرانه روایتی مستند و واقعی از حماسه هایی است که در سال های اخیر پیش چشم ایرانیان و جهانیان به وقوع پیوسته است.

قهرمان آن نیز سردار عاشق و مجاهدی است که پاره تن ایرانیان این روزگار و نماد اقتدار و امنیت این آب و خاک بود. شهید جاودانه ای که به دلیل مبارزه بی امان با خون خوارترین دشمنان بشریت نه فقط نزد ایرانیان محبوبیتی بی نظیر داشت. که پشت و پناه ملت های مظلوم منطقه بود.

بی شک چنین حماسه ای نمی توانست از چشم و جان و قلم اهالی وادی هنر و ادبیات معاصر پنهان بماند. پس اشعار و نوشته های بی شماری در وصف حماسه آن جان مشتاق شهادت، سروده و نگاشته شد. منظومه حاضر یکی از آن بسیار است که با بهره گیری از تمثیلی اسطوره ای توانست میان تخیل و واقعیت پلی بزند.

اخبار مرتبط:

انتشار نماهنگ «پیمان جاویدان» به مناسبت شهادت سردار دل ها

انتشار نماهنگ «سحرِ تماشا» برای سالگرد شهادت سردار دلها

انتشار نماهنگ «قاسم آباد» به مناسبت شهادت سردار سلیمانی

انتشار نماهنگ «دنیا دلتنگ است» برای پاسداشت شهید سلیمانی

تقدیم دو اجرای جشنواره موسیقی فجر به شهید قاسم سلیمانی

وزیر ارشاد در دیدار با مجید انتظامی از ساخت اثر درباره شهید قاسم سلیمانی گفت

برگزاری همنوایی گروه‌های سرود برای حاج قاسم

برگزاری همنوایی گروه‌های سرود برای حاج قاسم

مهلت ارسال آثار به رویداد سرود «روایت سرباز» تمدید شد

برگزاری نشست خبری رویداد ملی هنری «جان فدا»

گروههای نامزد جایزه هنری سرود «روایت سرباز» انتخاب شدند

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه