رفتن به بالا
  • دوشنبه - 12 دی 1401 - 10:13
  • کد خبر : ۱۳۵۴۳
  • چاپ خبر : آلبوم موسیقی «قاسم هنوز زنده است» رونمایی می شود

آلبوم موسیقی «قاسم هنوز زنده است» رونمایی می شود

آلبوم موسیقی «قاسم هنوز زنده است» همزمان با سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در کرمان رونمایی می شود. به گزارش خبرآوا، مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به اینکه آلبوم موسیقی «قاسم هنوز زنده است» به سردار قاسم سلیمانی تقدیم شده، گفت: این آلبوم روز دوشنبه ۱۲ دی در قالب برنامه «روایت حبیب» […]

آلبوم موسیقی «قاسم هنوز زنده است» همزمان با سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در کرمان رونمایی می شود.

به گزارش خبرآوا، مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به اینکه آلبوم موسیقی «قاسم هنوز زنده است» به سردار قاسم سلیمانی تقدیم شده، گفت: این آلبوم روز دوشنبه ۱۲ دی در قالب برنامه «روایت حبیب» در استان کرمان به صورت رسمی رونمایی می‌شود.

میلاد عرفان‌پور در نشست خبری معرفی آلبوم موسیقی «قاسم هنوز زنده است» که در آستانه سومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلمیانی در استودیو پژواک حوزه هنری برگزار شد، اظهارداشت: این اثر محصول جدید حوزه هنری است که به حاج قاسم سلیمانی تقدیم شده است؛ استودیو پژواک یکی از قدیمی‌ترین و بهترین استودیوهای کشور است که بسیاری از قطعات آلبوم «قاسم هنوز زنده است» در این استودیو توسط خوانندگان اجرا و ضبط شده است.

وی گفت: در باب شخصیت‌های بزرگ همیشه آثار پرتره‌ای در حوزه‌های مختلف هنر خلق شده است، در نقاشی ترسیم پرتره یکی از گونه‌های مهم است که به آن پرداخته می‌شود، در سینما هم این موضوع برجسته است که فیلمی برای معرفی یک چهره و قهرمان ساخته شود.

عرفان‌پور افزود: بحث قهرمان‌گرایی و توجه به قهرمان و ترسیم چهره در همه گونه‌های هنری، بحث جدی و مهمی است، شهیدقاسم سلیمانی برای همه مردم جهان، قهرمانی است که شاید مشابه نداشته باشد. ما در طول تاریخ هم تا قبل از شهیدسلیمانی، اگر می‌خواستیم قهرمان‌های اساطیری کهن‌مان را بیان کنیم، اصولا قهرمان‌هایی بودند که در داستان‌ها، شاهنامه و روایت‌هایی به صورت شفاهی به ما رسیده بود و ریشه‌ای در واقعیت داشتند اما عمده آن چیزی که از شخصیت‌هایی همچون رستم و آرش داریم برساخته تخیل ما و هنر داستان‌نویسان و شاعران است.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری بیان کرد: اصولا قهرمان‌های واقعی که در دنیای واقعی با آنان روبه رو بودیم، شخصیت‌هایی بودند که در یک یا سه حوزه شاید شاخص بودند اما نمی‌توانستیم بگوییم که این شخصیت علاوه بر یک جنگجوی توانمند، یک عارف، انسان اخلاق‌گرای کامل است، انسانی است که فهم عمیق از زندگی دارد، البته قهرمان‌های بزرگی در طول تاریخ داشتیم که دارای چنین ویژگی‌هایی بودند که برجسته‌ترین آنها شهدا بودند و بعضی از این ویژگی‌ها در برخی از شهدا برجسته‌تر بود.

 

وی اظهارداشت: آن چیزی که حاج قاسم را برجسته‌تر کرد، هژمونی رسانه‌ای نبوده است، ویژگی بود که در شخصیت وی وجود داشت، شهیدسلیمانی از یکی از روستاهای کرمان، در زندگی ۶۰ و چند ساله‌اش به گونه‌ای زندگی کرد که وقتی شهید شد. همه جهان در روحشان، این واقعه بزرگ را احساس کردند، شهیدسلیمانی فقط قهرمان میدان نبرد نبود، در همه میدان‌ها قهرمان فاتح بوده است و دشمن در نهایت عجز این قهرمان را به گونه‌ای ناجوانمردانه به شهادت رساند.

عرفان‌پور گفت: حاج قاسم تنها قهرمان نظامی نیست، قهرمان زندگی، مهربانی و مدارا با مردم، یتیم‌نوازی است و در تمام طول زندگی کوشیده است که برای مردم و خدا زندگی کند و برای خدا جانش را فدا کند. شهیدسلیمانی به درجه‌ای رسیده بود که قبل از شهادت و بعد از شهادت آثاری برای وی خلق می‌شد اما او قبل از شهادتش تمایلی نداشت مطلبی و اثری در موردش وجود داشته باشد.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری افزود: بعد از شهادت سردار سلیمانی آثار متعددی در حوزه‌های مختلف از جمله هنرهای تجسمی، شعر خلق شد و چندین کتاب در این باره گردآوری شد، در حوزه موسیقی هم بسیاری وارد فرایند تولید اثر شدند. من ۱۱ دی سال ۱۳۹۸، قبل از شهادت سردار در کرمان بود، شعر «سلام سردار» را سروده و در استودیو دکلمه کردم و یکی از آهنگسازان اعلام آمادگی کردند تا موسیقی بر این قطعه بگذارند.

وی بیان کرد: حوزه هنری، بعد از شهادت سردار سلیمانی، ۱۰ تک قطعه تولید کرد که امسال این آثار در قالب آلبوم موسیقی «قاسم هنوز زنده است» گردآوری شده و قرار است این آلبوم روز دوشنبه (۱۲ دی) در قالب برنامه «روایت حبیب» و آخرین منزل این برنامه به صورت رسمی در استان کرمان رونمایی شود، امسال کاروان «روایت حبیب» برای دومین سال در ۱۰ استان کشور در حوزه هنرهای نمایشی، موسیقی، ادبیات و روایتگری برگزار شد، بعضی از قطعه‌های آلبوم «قاسم هنوز زنده است» در این برنامه اجرا شده است.

عرفان‌پور با اشاره به نام آلبوم «قاسم هنوز زنده است» اظهارداشت: نام آلبوم، نام اثر معروف غلامرضا صنعتگر است که کمتر از ۲ روز بعد از شهادت سردار سلیمانی منتشر شد و مورد توجه قرار گرفت، در این آلبوم هنرمندان برجسته‌ای همکاری کردند که با سابقه‌ترین آنان استاد علیرضا افتخاری است که ۲ اثر «مرد میدان» و «رقص و جولان» را خواندند که قطعه «مرد میدان» سال ۱۳۹۸ با همکاری مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما منتشر شد. در این آلبوم حاج صادق آهنگران نیز قطعه «حاج قاسم سلام» را اجرا کرده است.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری گفت: بعضی از قطعات آلبوم «قاسم هنوز زنده است»، عاطفی‌تر، حماسه‌ای‌تر و اجتماعی‌تر است. در بعضی از آنها نام سردار سلیمانی نیست اما ای شهید را ترسیم می‌کند. تنوع گونه‌های موسیقی؛ ایرانی، تلفیقی و پاپ در این آلبوم وجود دارد. بعضی از این قطعات منتشر نشده و بعضی از آنها منتشر شده است، همچنین بعضی از آنها نسخه‌های تصویری هم دارند.

وی افزود: مرکز موسیقی حوزه هنری هر ساله ۱۰‌ها اثر در حوزه‌ها، گونه‌ها و موضوع‎‌های مختلف منتشر می‌کند، این نهاد معتقد است که هنر باید هنر زیستن و زندگی باشد، از این جهت، هنر را محدود به موضوع‌های خاصی نمی‌کنیم، هنر باید به عشق، اخلاق، عرفان و موضوع‌های متنوعی که به زندگی بشر مرتبط است، باشد.

عرفان‌پور بیان کرد: هنر باید هنری باشد که زندگی انسان را در ساحت‌های مختلف پوشش بدهد و به انسان در همه ساحت ها بپردازد، حاج قاسم هم همین گونه بود که در میدان رزم، مرد مقتدر، توانمند و باهوش بود، در میدان زندگی با خانواده، هم پدر و همسر مهربان و دلسوز بود و در جامعه یک مصلح اجتماعی جهادگر اجتماعی بود و نزدیک به کمال با الگویی از حضرت علی(ع) بود و در آلبوم «قاسم هنوز زنده است» سعی کردیم این ویژگی‌ها را مطرح کنیم.

معرفی «قاسم هنوز زنده است»

آلبوم موسیقی «قاسم هنوز زنده است» شامل ۱۰ قطعه بدین شرح است:

«رقص و جولان» با شعری از محمدمهدی سیار، آهنگسازی عماد توحیدی، خوانندگی علیرضا افتخاری، تنطیم آرش صفدری. «غیرت عشق»؛ شعری از امید حسام، آهنگسازی و تنظیم نادر طاهری و خوانندگی محمد حشمتی. «دنیا دلتنگ است»؛ با شعری از حسین هدایتی، آهنگسازی و تنظیم میلاد بیضا و خوانندگی امیر حقیقت، «حاج قاسم سلام»؛ با شعری از امید حسام، آهنگسازی و تنظیم سامان مهدوی و خوانندگی صادق آهنگران. «انتظار» با شعری از میلاد عرفان‌پور، آهنگسازی و خوانندگی امیر حقیقت و تنظیم امیرحسین اکبرشاهی.

«دوقاسم» با شعری از میلاد عرفان‌پور، آهنگسازی عماد توحیدی، تنظیم آرش صفدری با خوانندگی سیدمحسن حسینی. «قاسم هنوز زنده است» با شعری از میلاد عرفان‌پور، آهنگسازی و تنظیم محمدرضا چراغعلی و خوانندگی غلامرضا صنعتگر. «ققنوس» با شعری از محمدمهدی سیار، آهنگسازی و تنظیم امیرحسین سمیعی و خوانندگی سیدمحسن حسینی. «پرده آخر» با شعری از امید مهدی‌نژاد، آهنگسازی و تنظیم سعید چاووشی، خوانندگی امیرحسین سمیعی و «مرد میدان» با شعری از مولوی، آهنگسازی و تنظیم محمدرضا چراغعلی و خوانندگی علیرضا افتخاری.

اخبار مرتبط:

رونمایی از آلبوم «زار» محسن نفر در حوزه هنری برگزار شد

رونمایی و بازنشر دو آلبوم به مناسبت اربعین حسینی

آلبوم موسیقی «تیغ و ترانه» رونمایی شد

رونمایی از آلبوم «در عشق زنده باید»

آلبوم «ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی» رونمایی شد

باشگاه «موسیقانو» در حوزه هنری راه اندازی شد

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه