رفتن به بالا
  • شنبه - 28 مرداد 1402 - 13:44
  • کد خبر : ۱۶۷۹۹
  • چاپ خبر : ساخت مستندهای زندگی یک بخشی و لالایی‌های خراسان

ساخت مستندهای زندگی یک بخشی و لالایی‌های خراسان

یکی از پژوهشگران و مستندسازان موسیقی نواحی ایران در تشریح تازه ترین فعالیت های خود از ساخت و تولید ۲ مستند درباره موسیقی نواحی منطقه خراسان خبر داد. علی عابدی پژوهشگر و مستندساز ضمن ارائه اطلاعاتی از تازه ترین فعالیت های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: به تازگی تصویربرداری یک مستند به نام «بخشی» […]

یکی از پژوهشگران و مستندسازان موسیقی نواحی ایران در تشریح تازه ترین فعالیت های خود از ساخت و تولید ۲ مستند درباره موسیقی نواحی منطقه خراسان خبر داد.

علی عابدی پژوهشگر و مستندساز ضمن ارائه اطلاعاتی از تازه ترین فعالیت های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: به تازگی تصویربرداری یک مستند به نام «بخشی» را به پایان رسانده ام. این مستند مشتمل بر روایت تصویری نیم ساعته از زندگی و آثار استاد عیسی قلی پور از نوازندگان شاخص موسیقی نواحی خراسان معروف به «عیسی بخشی» است.

وی افزود: در این مستند تلاش کردیم تا به واسطه ارزشمندی های هنری این استاد شناخته شده موسیقی خراسان، به محل زندگی او رفته و درباره کارهای تولیدی وی و هچنین فعالیت های دیگری که در زندگی شخصی خود انجام می دهد، تصویربرداری هایی را انجام دهیم.

در واقع می توان گفت این مستند پرتره ای از استاد قلی پور است که فکر می کنم با آثاری که قبلا از این هنرمند پیشکسوت موسیقی تولیده شده، متفاوت خواهد بود.

این پژوهشگر موسیقی نواحی ایران، درباره دیگر فعالیت موسیقایی خود نیز گفت: اثر دیگری که مشغول پیش تولید آن هستیم، مستندی با موضوع لالایی های موسیقی خراسان است که به زودی تصویربرداری آن را در خراسان کلید می زنم.

مستند گفته شده اثری درباره موسیقی لالایی اقوام مختلف منطقه خراسان مشتمل بر ترکمن ها، تات ها، کرمانج ها و ترک ها است که در ادامه پژوهش های قبلی ام در این عرصه تولید می شود. این فیلم هم مستندی یک ساعته است که به معرفی لالایی مادرانه اقوام مختلف خراسان است.

عابدی در بخش پایانی صحبت های خود یادآور شد: پیش از ساخت این ۲ فیلم مستندهایی درباره موسیقی منطقه خراسان به اسم «از یاد رفته ها» ساختم که حدود ۶۰ دقیقه است. در این مستند کوشیده ام بخشی از زندگی بخشی ها و عاشیق های منطقه خراسان را مورد بررسی و واکاوی قرار دهم. بررسی هایی که از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ جمع آوری شد.

نکته حائز اهمیت درباره این مستند درگذشت ۹۵ درصد از هنرمندانی است که در این مستند سوژه ما بودند و امروز دیگر در میان ما نیستند. شرایطی که فکر می کنم می تواند ارزش های این اثر مستند را دارای اهمیت کند.

منبع: مهر

آخرین بازمانده بخشی‌ها حاج قربان بود که تمام شد

برگزاری نشست «شیوه‌های آوازخوانی جنوب و شرق خراسان»

آلبوم «هَتَن» اعجاز موسیقی خراسان

خشم» و «قدرت» دوتار جنوب خراسان جذبم کرد

درجه یک هنری به ۲ هنرمند موسیقی خراسان جنوبی اعطا شد

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه