رفتن به بالا
  • سه شنبه - 23 اسفند 1401 - 09:43
  • کد خبر : ۱۴۴۱۹
  • چاپ خبر : تازه‌ترین آلبوم‌های موسیقی سنتی منتشر شده

تازه‌ترین آلبوم‌های موسیقی سنتی منتشر شده

آلبوم‌های موسیقی «فاخته»، «۲۸ رِنگ برای نی»، «در پرده‌ها» و «آن سرّ و نشان» به همت موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شد. آلبوم «فاخته» اثری از تک‌نوازی سنتور زنده یاد فرامرز پایور موسیقیدان، آهنگساز، مدرس و نوازنده برجسته سنتور شامل ۴۳ قطعه موسیقی است. آواز بیات‌کرد، همایون: مقدمه‌ بیداد (از کتاب قطعات موسیقی مجلسی برای سنتور)، […]

آلبوم‌های موسیقی «فاخته»، «۲۸ رِنگ برای نی»، «در پرده‌ها» و «آن سرّ و نشان» به همت موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.

آلبوم «فاخته» اثری از تک‌نوازی سنتور زنده یاد فرامرز پایور موسیقیدان، آهنگساز، مدرس و نوازنده برجسته سنتور شامل ۴۳ قطعه موسیقی است.

آواز بیات‌کرد، همایون: مقدمه‌ بیداد (از کتاب قطعات موسیقی مجلسی برای سنتور)، همایون: بیداد، همایون: سه‌مضراب بیداد، همایون: عشاق (اوج)، همایون: چهارمضراب عشاق (از کتاب قطعات موسیقی مجلسی برای سنتور). همایون: فرود، همایون: چهارمضراب همایون (از کتاب قطعات موسیقی مجلسی برای سنتور)، چهارگاه: فاخته (از کتاب قطعات موسیقی مجلسی برای سنتور).

چهارگاه: مثنوی مخالف، چهارگاه: چهل‌مضراب مخالف (از کتاب قطعات موسیقی مجلسی برای سنتور)، چهارگاه: فرود از مخالف، چهارگاه: پرواز (از کتاب هشت آهنگ برای سنتور). چهارگاه: مویه و فرود، چهارگاه: رنگ (از کتاب مجموعه‌ پیش‌درآمد و رنگ برای سنتور)، ماهور: لزگی (از کتاب قطعات موسیقی مجلسی برای سنتور). ماهور: درآمد، ماهور: داد، ماهور: دلکش، ماهور: چهارمضراب دلکش (از کتاب سی قطعه چهارمضراب برای سنتور).

ماهور: ادامه‌ دلکش و فرود به عراق، ماهور: چهارمضراب عراق و راک (از کتاب سی قطعه چهارمضراب برای سنتور)، ماهور: راک، ماهور: راک هندی، ماهور: راک عبدالله، ماهور: صفیر راک و فرود، ماهور: رنگ (از کتاب مجموعه‌ پیش‌درآمد و رنگ برای سنتور) از قطعه‌های این آلبوم است.

سه‌گاه: پالیزبان (از کتاب قطعات موسیقی مجلسی برای سنتور)، سه‌گاه: درآمد، سه‌گاه: زابل، سه‌گاه: چهارمضراب زابل (از کتاب سی قطعه چهارمضراب برای سنتور)، درآمد و مقدمه‌ مخالف (از کتاب قطعات موسیقی مجلسی برای سنتور)، سه‌گاه: آواز مخالف، سه‌گاه: چهارمضراب مخالف (از کتاب قطعات موسیقی مجلسی برای سنتور)، سه‌گاه: ادامه‌ مخالف و فرود، بیات‌ اصفهان: چهارمضراب (از کتاب قطعات موسیقی مجلسی برای سنتور)، بیات‌ اصفهان: درآمد، بیات‌ اصفهان: جامه‌دران، بیات‌ اصفهان: بیات‌راجع، بیات‌ اصفهان: چهارمضراب بیات‌راجع (از کتاب سی قطعه چهارمضراب برای سنتور)، بیات‌ اصفهان: عشاق (اوج)، بیات‌ اصفهان: چهارمضراب عشاق (از کتاب سی قطعه چهارمضراب برای سنتور) و بیات‌ اصفهان: ادامه  بیات راجع و فرود از دیگر قطعه‌های آلبوم «فاخته» است.

درباره‌ این اثر، به قلم رامتین نظری‌جو نوازنده سنتور و پژوهشگر می‌خوانیم: «این آلبوم، به‌ نوعی، مجموعه‌ نواخته‌های استاد پایور با مضراب بی‌نمد و نحوه‌ رویکرد ایشان به این مقوله را روشن‌تر می‌کند. اینک از شش دستگاه شور، چهارگاه، سه‌گاه، ماهور، راست و پنج گاه و همایون و نیز آواز بیات‌اصفهان اجراهایی مفصل (هم آوازی و هم ضربی) از نوازندگی استاد پایور با مضراب بی‌نمد در دست داریم و این امر برای اهل فن و علاقه‌مندان، بدون تردید، مهم، راهگشا و ارزشمند خواهد بود.»

نظری‌جو پیش از این کتاب‌های هفت پیکر و رنگ‌های سنتی ساخته و تنظیم برای ارکستر استاد فرامرز پایور، تصنیف‌های استاد فرامرز پایور، مجموعه تصنیف‌های بازسازی شده، در دشت: چهل قطعه برای سنتور از استاد فرامرز پایور و قطعاتی از استاد فرامرز پایور برای سنتور را با توجه به آثار استاد پایور تالیف و منتشر کرده است.

«۲۸ رِنگ برای نی»

آلبوم موسیقی «۲۸ رِنگ برای نی» آثاری از دوره‌ قاجار تا پهلوی اول با بازسازی و اجرای نی زمان خیری منتشر شده است. گردآوری قطعات و نوازندگی تمبک این اثر برعهده محمدرضا شرایلی بوده است.

درباره‌ این اثر، به قلم محمدرضا شرایلی می‌خوانیم: «گرچه ساز نی از جمله‌ کهن‌ترین سازها در موسیقی ایرانی است اما کارگان اجرایی آن بر اساس سنتی که امروز به ما رسیده است از جهات مختلف دارای نواقص و کمبودهایی است. یکی از این موارد که خود را نیز بیشتر در امر آموزش و تعلیم این ساز نمایان می‌سازد فقدان کارگان قطعات ضربی به ویژه رِنگ‌هاست. حتی در مقوله‌ سنت موسیقایی ردیف دستگاهی نیز آنچه در این سال‌ها برای آموزش نی به کار گرفته شده اغلب برگرفته از ردیف سازهایی نظیر تار و سه‌تار بوده است.

این آلبوم که ماحصل پژوهشی در شناسایی، انتخاب و بازسازی رِنگ‌هایی از قدما برای ساز نی است، سعی دارد تا با افزودن قطعاتی برگزیده از آثار ارزشمند اما کمتر شنیده‌ شده‌ بزرگان موسیقی دستگاهی در دوره‌ قاجار و پهلوی اول به کارگان اجرایی این ساز، بتواند به سهم خود هم فقدان این گونه قطعات را در امر آموزش و اجرای ساز نی تا حدی جبران کند و هم به عنوان اثری شنیداری، قابلیت‌های اجرایی این ساز را در قالب قطعات ضربی، به ویژه رِنگ، بیش از پیش نمایان سازد.»

«در پرده‌ها»

آلبوم موسیقی «در پرده‌ها» با تدوین و تنظیم سیامک جهانگیری و آواز مظفر شفیعی منتشر شده است. سیامک جهانگیری (کلارینت، بندیر، دایره) و مهرنوش ذوالفقاری (سنتور و سنتور باس) نوازندگان این آلبوم موسیقی هستند.

پیش‌درآمد افشاری، ساز و آواز افشاری، ضربی افشاری، ادامه‌ ساز و آواز افشاری، فرود به دشتی، ضربی دشتی، ساز و آواز دشتی، فرود به نهفت نوا، تصنیف قدیمی «ما برفتیم»، ساز و آواز رهاب، فرود به بیات ترک و سه‌گاه، تصنیف «عروس گل»، ساز و آواز مخالف سه‌گاه، فرود به افشاری، تصنیف «دلم دیوانه شد» و رنگ افشاری قطعه‌های آلبوم موسیقی «در پرده‌ها» هستند.

درباره‌ این اثر، به قلم سیامک جهانگیری می‌خوانیم: «بسیاری از آثار موسیقی کلاسیک ایرانی، در قالب ساز و آواز، ثمره‌ هم‌زیستی و هم‌نشینیِ موسیقایی هنرمندان، به ‌ویژه، در دهه‌های گذشته است که امروزه دیگر کمتر آثاری با چنین رویکردی، از نظر تولید، می‌شنویم. این اثر محصول این‌ گونه هم‌نشینی و هم‌دلی است که با محوریت سازوآواز در نشست‌های مکرر ساخته و پرداخته شده و در نهایت، در یک جلسه به ‌صورت اجرای همزمان ضبط و ثبت شده است.

از پس آن قطعاتی نیز در راستای این ساختار انتخاب و ساخته شدند تا مجموعه‌ حاضر را به‌ روایتی از یک هم‌نشینیِ موسیقایی بدل سازد. انتخاب سازها نیز برای اجرای قطعات این مجموعه براساسِ صدای ذهنی آشنا و در عین‌ حال، کمی غیرمعمول صورت پذیرفته است و در واقع، آنچه که شنیده می‌شود بر همین اساس و روند آغاز شده و انجام یافته است.»

«آن سرّ و نشان»

آلبوم «آن سرّ و نشان» دونوازی تار هامان خلیلی و تمبک حمید قنبری شامل ۱۴ قطعه؛ سه‌گاه. مقدمه، سه‌گاه. مبتلا، سه‌گاه. آواز درآمد، سه‌گاه. صبح امید، سه‌گاه. آواز زابل و مویه، سه‌گاه. وداع، سه‌گاه. آواز مخالف، سه‌گاه. سوادکوه، سه‌گاه. موطن، سه‌گاه. غریو، ابوعطا. آواز، ابوعطا. ضربی، ابوعطا. آواز حجاز، ابوعطا. رنگ کسایی است.

درباره‌ این اثر، به قلم هامان خلیلی می‌خوانیم: «آن سرّ و نشان اولین تجربه‌ من در تکنوازی ساز تار است که حاصل جمع‌بندی اینجانب از تجربیات شخصی نوازندگی و اجراهای صحنه‌ای‌ام در ده سال اخیر است.»

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:

انتشار آلبوم «آوای دوست» یعقوب انوش در هفت دستگاه

آلبوم «از سماع تا حضور» در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران منتشر شد

انتشار دو اثر پژوهشی در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران

آلبوم «ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی» رونمایی شد

آلبوم موسیقی بی کلام «کلید سل» منتشر شد

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه