رفتن به بالا
  • یکشنبه - 23 آبان 1400 - 15:10
  • کد خبر : ۹۷۹۹
  • چاپ خبر : انتشار دو اثر پژوهشی در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران

انتشار دو اثر پژوهشی در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران

شهاب مِنا نوازنده سنتور، پژوهشگر و ناشر ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های موسیقایی خود بیان کرد: طی روزهای اخیر کتاب کمانچه‌نوازی نوین (دفتر اول و دوم)، تألیف سینا عَلَم از پژوهشگران، آهنگسازان، تنظیم کنندگان و نوازندگان فعال کمانچه، ویولن و قیچک توسط نشر خُنیاگر منتشر شده است. وی افزود: مؤلف در این کتاب می‌کوشد کمانچه را به‌عنوان یک […]

شهاب مِنا نوازنده سنتور، پژوهشگر و ناشر ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های موسیقایی خود بیان کرد: طی روزهای اخیر کتاب کمانچه‌نوازی نوین (دفتر اول و دوم)، تألیف سینا عَلَم از پژوهشگران، آهنگسازان، تنظیم کنندگان و نوازندگان فعال کمانچه، ویولن و قیچک توسط نشر خُنیاگر منتشر شده است.

وی افزود: مؤلف در این کتاب می‌کوشد کمانچه را به‌عنوان یک ساز زهی-آرشه‌ای کامل بشناساند و شخصیتی «کششی» برای آن ساخته و «انتقالی‌بودن ساز کمانچه» مقولۀ بسیار مهمی که سال‌ها آهنگسازان و نوازندگان با آن درگیر بوده‌اند را حل کند. اشتباه بزرگی که موجب سختی در نگارش و نوازندگی می‌شد. این در حالی است که نوشتن اِتودها و دونوازی‌هایی برای دو کمانچه که جای خالی آن حس می‌شد از دیگر اهداف این کتاب است.

این نوازنده سنتور اظهار کرد: مؤلف اثر که تجربه همکاری با هنرمندانی چون شهرام ناظری، همایون شجریان، علی قمصری، سالار عقیلی، سینا سرلک، علی زندوکیلی و تعدادی دیگر از هنرمندان را در کارنامه کاری خود دارد، در دفتر دوم به تحصیل فواصل موسیقی ایرانی با تمرین‌هایی از نوع اِتودها و قطعات و دونوازی‌ها می‌پردازد تا تمام تکنیک‌هایی را که در دفتر اول به آنها پرداخته و همچنین در ادامه به آن‌ها می‌پردازد رنگ‌وبوی موسیقی دستگاهی ببخشد. همچنین با تجربۀ تغییر کوک و دلایل ایجاد چنین رویکردی مواجه خواهیم شد که از لحاظ رزونانس (تشدید صدا) و نحوۀ انگشت‌گذاری‌های متفاوت دنیای تازه‌ای را فراروی مخاطب می‌گذارد.

مِنا در ادامه صحبت‌های خود از انتشار جلد دوم کتاب برگزیده آثار رضا ورزنده به انضمام بررسی شیوه نوازندگی به نگارش، آوانگاری و تنظیم رامین صفایی خبر داد و بیان کرد: بر اساس آنچه در این اثر پژوهشی نوشته شده، جلد دوم آثار ضربی رضا ورزنده، استاد صاحب‌سبک سنتور، با آوانگاری یازده ضربی در پنج آواز و شش دستگاه ارائه شده است. با یافتن اجرایی از او در دستگاه نوا، این مجلد اثری ضربی از ورزنده را در نوا نیز در بر دارد. البته به روال جلد اول هر قطعه هم برای سنتور یازده‌خرک می‌کوک ورزنده آوانویسی شده و هم به‌منظور آموزشی‌کردن آن برای نوازندگان کنونی برای سنتور نُه‌خرک سُل‌کوک مضراب‌گذاری شده و به مایه‌ای انتقال یافته که از نظر صدادهی و سهولت اجرا به نمونۀ اصلی نزدیک باشد.

این ناشر در توضیحات تکمیلی اثر گفت: مؤلف در ضمیمه اثر، شیوۀ ضربی‌نوازی رضا ورزنده را با تدقیق در آوانگاری‌های خود در هر دو جلد و نیز سایر نواخته‌های به‌دست‌آمده از این هنرمند را به تفصیل مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار داده است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه