رفتن به بالا
  • سه شنبه - 11 بهمن 1401 - 09:16
  • کد خبر : ۱۳۷۹۳
  • چاپ خبر : برگزاری نشست «موسیقی سنتی در آرای حکمی و عرفانی سهروردی»

برگزاری نشست «موسیقی سنتی در آرای حکمی و عرفانی سهروردی»

نشست «موسیقی سنتی در آرای حکمی و عرفانی سهروردی» ۱۲ بهمن ماه در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود. به گزارش خبرآوا، سی‌وهشتمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ سهروردی به این موضوع اختصاص دارد که با حضور محمدرضا عزیزی پژوهشگر هنر و نویسنده‌ کتاب تحلیل زیبایی‌شناسی موسیقی دستگاهی ایران، روز چهارشنبه ۱۲بهمن ساعت ۱۵ برگزار […]

نشست «موسیقی سنتی در آرای حکمی و عرفانی سهروردی» ۱۲ بهمن ماه در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرآوا، سی‌وهشتمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ سهروردی به این موضوع اختصاص دارد که با حضور محمدرضا عزیزی پژوهشگر هنر و نویسنده‌ کتاب تحلیل زیبایی‌شناسی موسیقی دستگاهی ایران، روز چهارشنبه ۱۲بهمن ساعت ۱۵ برگزار می‌شود.

در خبر برگزاری این نشست آمده است: در پاسخ به پرسش «موسیقی چیست» نباید تعریفی منطقی مشابه آنچه فارابی ارائه داده است را از سهروردی انتظار داشته باشیم. زیرا او اصولا با چنین تعریفی مخالف است و علم به واسطه تعریف را منتهی به یقین نمی­‌داند. بلکه او معتقد است که در نهایت، یقین از راه اشراق به دست می‌­آید.

همان معرفتی که بی­‌واسطه و میانجی حاصل می­‌شود. با این وصف شاید اگر از سهروردی بپرسیم که موسیقی چیست؟ نشان عالم مثال و هورقلیا را دهد. چرا که معتقد است صوت مثالی تنها در این عالم، یعنی عالم افلاک مثالی متحقق می‌­شود.

او برای این عالم اصوات و نغماتی مثالی قائل است که باوجودی ­که شرایط اصوات این جهان را ندارند، اصل و اساس موسیقایی این عالم و عالم محسوسات محسوب می­‌شوند. سهروردی هیج نغمه‌ای خوش آهنگ‌­تر و لذت­ بخش­ تر از آن­ها در هستی­‌شناسی خود متصور نیست. او معتقد است که تنها سالکان طریق حق هستند که از این اصوات آگاهی دارند. بدین ترتیب، تنها راه شناخت حقیقت موسیقی، اشراق و علم حضوری است که با سلوک و طی طریق عرفانی حاصل می­‌شود.

اخبار مرتبط:

برگزاری نشست «مداخله‌ هنرمند موسیقی در صورت‌بندی امروز و فردا»

برگزاری نشست خبری رویداد ملی هنری «جان فدا»

لغو نشست های پژوهشی خانه موسیقی تا اطلاع بعدی

برگزاری نشست موسیقی کردستان و ترمینولوژی موسیقایی در اقوام

برگزاری نشست بررسی موسیقی تاجیکستان و آذربایجان

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه