رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 5 بهمن 1401 - 11:58
  • کد خبر : ۱۳۷۵۴
  • چاپ خبر : پایان تولید آلبوم موسیقی«ایپک یولو ناغیللاری» در ارومیه

پایان تولید آلبوم موسیقی«ایپک یولو ناغیللاری» در ارومیه

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: دومین مرحله تولید آلبوم موسیقی «ایپک یولو ناغیللاری» به همت واحد موسیقی حوزه هنری استان در ارومیه به پایان رسید. داریوش علیزاده در خصوص تولید این اثر موسیقی گفت: «ایپک یولو ناغیللاری» (داستان‌های جاده ابریشم) مجموعه‌ای از داستان‌های فولکلور آذربایجان در زبان هنرمندان عاشیق این دیار است که با هدف جلوگیری از […]

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: دومین مرحله تولید آلبوم موسیقی «ایپک یولو ناغیللاری» به همت واحد موسیقی حوزه هنری استان در ارومیه به پایان رسید.

داریوش علیزاده در خصوص تولید این اثر موسیقی گفت: «ایپک یولو ناغیللاری» (داستان‌های جاده ابریشم) مجموعه‌ای از داستان‌های فولکلور آذربایجان در زبان هنرمندان عاشیق این دیار است که با هدف جلوگیری از فراموشی بخشی از این فرهنگ غنی و انتقال این داشته‌های عظیم فرهنگی به نسل‌های آینده ثبت و در قالب آلبوم موسیقی منتشر می‌شود.

وی در زمینه نحوه تولید این اثر موسیقیایی افزود: دومین مرحله تولید آلبوم موسیقی «ایپک یولو ناغیللاری» طی مدت یک ماه با حضور عاشیق‌ها زلفعلی بابازاده، نبات علی علیزاده، علی عباسی، عربعلی رحیمی و رضا پوینده و با صدابرداری رضا محبوب در یکی از استودیوهای شهرستان ارومیه اجرا شد و ۱۰ عنوان داستان از مجموعه داستان‌های فولکلور آذربایجان در قالب ۳۰ ساعت گردآوری و ثبت شد.

علیزاده با اشاره به اهمیت داستان‌های موجود در «موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه» اظهار داشت: مکتب عاشیقی ارومیه یکی از غنی‌ترین مکاتب موسیقی عاشیقی جهان در حوزه ادبیات داستانی آن است که از قرن‌های گذشته تا به امروز این داستان‌های محلی در زبان هنرمندان این مکتب موسیقی جاری است. اما متأسفانه این داستان‌ها تا به امروز به صورت کامل ثبت و حفظ نشده و بسیاری از آنها از بین رفته اند. در این راستا حوزه هنری آذربایجان غربی همواره سعی داشته است تا این آثار گرانبها را قبل از آنکه فراموش شوند ثبت و برای آیندگان به یادگار بگذارد.

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی افزود: در حال حاضر ۶۰ عنوان داستان در مکتب عاشیقی ارومیه وجود دارد که حوزه هنری طی دو سال گذشته به علت کمبود اعتبارات در دو مرحله فقط ۱۹ عنوان داستان را گردآوری کرده است. برای ثبت و نگهداری سایر داستان‌ها بایستی با همکاری سایر دستگاه‌های فرهنگی و هنری استان و حمایت آنها اقدام لازم و فوری صورت گیرد.

مجموعه «ایپک یولو ناغیللاری» (داستان‌های جاده ابریشم) یکی از تولیدات واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی در عرصه موسیقی آذربایجان است. در همین راستا این واحد هنری برای نخستین بار در سال ۱۴۰۰ شمسی آلبوم موسیقی «ایپک یولو ناغیللاری ۱» را در ارومیه تولید، رونمایی و روانه بازار کرد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط:

قطعه «غیرت مولکو» در آذربایجان شرقی تولید شد

برگزاری نشست بررسی موسیقی تاجیکستان و آذربایجان

طنین موسیقی آذربایجان در تالار وحدت

موسیقی متن فیلم «پوست»؛ نغمه‌هایی متفاوت از آذربایجان

ارکستر ملی ایران «عودلاجان تا آذربایجان» را اجرا می‌کند

«آیهان» و «گروه ریحان» در تالار وحدت/ آیهان موسیقی آذربایجانی را از حالت انحصاری و تک بعدی خارج کرد

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه