رفتن به بالا
  • یکشنبه - 20 آذر 1401 - 14:54
  • کد خبر : ۱۳۳۰۱
  • چاپ خبر : استاد قره‌باغی در نگاه هنرمندان و پژوهشگران موسیقی

استاد قره‌باغی در نگاه هنرمندان و پژوهشگران موسیقی

زنده یاد استاد «اسفندیار قره باغی»، خواننده آهنگ معروف «آمریکا، آمریکا، مرگ به نیرنگ تو» و معروف به «صدای انقلاب»، در حالی پنجشنبه گذشته، رخ در خاک کشید که بزرگان موسیقی از او به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار موسیقی ایرانی یاد می‌کنند. هر چند استاد قره باغی در روزهای نزدیک به دهه فجر انقلاب […]

زنده یاد استاد «اسفندیار قره باغی»، خواننده آهنگ معروف «آمریکا، آمریکا، مرگ به نیرنگ تو» و معروف به «صدای انقلاب»، در حالی پنجشنبه گذشته، رخ در خاک کشید که بزرگان موسیقی از او به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار موسیقی ایرانی یاد می‌کنند.

هر چند استاد قره باغی در روزهای نزدیک به دهه فجر انقلاب اسلامی، دستش از این جهان فانی کوتاه شد، اما دوستدارانش می‌گویند که او و صدایش در کتاب قطور موسیقی ایران و انقلاب ماندگار و جاودانه شد.

مدیرکل اسبق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که نیم قرن آشنایی و شناخت استاد اسفندیار قره‌باغی را از افتخارات خود می داند، می گوید: قبل از انقلاب، از نوجوانی با هنرش آشنا شدم و بارها از نزدیک شاهد هنرنمایی وی بودم.

سیدمحمد میرزمانی، می افزاید: در تالار رودکی (وحدت فعلی)، از طریق رادیو با آثار استاد قره ‌باغی مانوس شدم و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ توفیق همکاری با وی را یافتم.

وی اظهار می کند: تولید سرود «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو»، اولین همکاری هنری بنده با این استاد بود که حقیر به عنوان تنظیم کننده این اثر در خدمت وی بودم.

مدرس دانشگاه، آهنگساز و رهبر ارکستر بزرگ صدا و سیما می گوید: ابعاد شخصیتی استاد قره‌باغی را در زندگی با وی، در سفرها و جشنواره‌ها بهتر شناختم؛ صراحت لهجه، صبر و شکیبایی، ادب و متانت وی برایم الگو است.

میرزمانی، ادامه می دهد: جدای از همکاری هنری، بنده مدتی افتخار همکاری اداری با استاد قره‌باغی در رادیو را داشتم که این دوران نیز از ابعاد تخصصی وی نشان دارد در حالی که وی هنرمند نامی، توانا و شایسته‌ای بود، در انجام امور اداری نیز مهارت داشت.

قره باغی از پیشتازان عرصه موسیقی، بعد از انقلاب به رمز تعهد انقلابی واقف شد

تهیه کننده رادیو، پژوهشگر موسیقی و خواننده سرودهای حماسی و ترانه معروف «یار دبستانی‌ من» نیز می گوید: استاد قره باغی از جمله شخصیت‌های پیشتازی در عرصه موسیقی بود که بعد از انقلاب اسلامی به رمز و راز تعهد انقلابی واقف شد و در فضای موسیقی ایران به اوج رسید.

جمشید جم، با بیان اینکه این هنرمند در اجراهای رزمی و سرود نمونه بود و جایگاهی ارزشمند داشت، می افزاید: این استاد از از چهره‌هایی است که شاید هر چند دهه یک بار با چنین نمونه‌هایی برخورد کنیم.

وی با اشاره به اینکه صدای قره باغی، صدایی استثنایی بود که هم صلابت و هم انعطاف داشت، اظهار می کند: به جرات می توان گفت که او هنر موسیقی را از سطح تفنّن و تفریح به سمت تعهد کشاند.

تهیه کننده رادیو، پژوهشگر موسیقی و خواننده سرودهای حماسی و ترانه یار دبستانی‌ می گوید: برای اثبات این ادعا کافی است به سرودهای ضداستکباری فراوانی نگاه کنیم که استاد خوانده‌اند و گل سرسبد این سرودها که سرود «آمریکا ننگ به نیرنگ تو» است یا سرودهایی که در دوره دفاع مقدس و برای رزمندگان خوانده‌اند، همه جایگاه ویژه‌ای دارند.

جم، ادامه می دهد: در کنار همه امتیازات، استاد قره باغی از شاخصه‌های موسیقی بومی و محلی آذربایجان هم بود که در عرصه موسیقی آذربایجانی به ویژه در دوران دفاع مقدس و بعد از آن آثار فوق‌العاده و شدیدا تاثیرگذاری را ارائه کرد که حتی برای کسانی که زبان ترکی آذربایجانی را نمی‌دانند هم جذاب است.

قره باغی، از جمله نخستین یارانی بود که به کاروان نوپای موسیقی انقلاب پیوست

آهنگساز ترانه‌ها و سرودهای انقلابی و از مدیران تاثیرگذار حوزه موسیقی انقلاب اسلامی نیز می گوید: من در دوران نوجوانی، صدای لطیف و در عین حال قوی و پردامنه وی را شنیده و دوست داشتم که بعدها با پیروزی انقلاب و در کسوت مدیر واحد موسیقی سازمان صدا و سیما با او از نزدیک آشنا شدم.

سیدحمید شاهنگیان، می افزاید: قره باغی که سابقه قابل توجهی در اجرا و خواندن کارهای متنوعی را با خود داشت با اجراهای باشکوه خود دست از یاری نکشید اگرچه همچون بسیاری دیگر از یاوران از بدعهدی زمانه، گله‌مند بود.

قره باغی، از ماناترین صداهای انقلاب و برجستگان صدای هشت سال دفاع مقدس بود

مدرس دانشگاه، موسیقی‌ پژوه، کارشناس- مجری برنامه‌های رادیو و تلویزیون و مدیرکل اسبق مرکز موسیقی حوزه هنری نیز می گوید: استاد اسفندیار قره باغی، از ماناترین صداهای انقلاب و برجستگان صدای هشت سال دفاع مقدس است.

رضا مهدوی، با بیان اینکه صدای این استاد برخاسته از علم، شعور و باطنی متعهدانه و در راه فرهنگ و هنر بعد از انقلاب وفادارانه ایستاد، می افزاید: مردم همراه انقلاب و حتی مردمی که همراه نبوده‌اند به هر شکل؛ صدای اسفندیار قره باغی را صدای منحصر دانشی-موسیقایی، برگرفته از آموزه‌های دوران جوانی می دانند که نزد استادان برجسته‌ای در ایران و اروپا تحصیل کرده بود.

وی اظهار می کند: این استاد آنچنان استعداد و قدرت صدای خداوندی خود را پرورش داد و در نوع ِارائه آوا، موزیکالیته و صدادهی منحصر بفرد قلمداد می شد.

مهدوی، ادامه می دهد: نه در قبل از انقلاب و نه تاکنون، مشابه صدای قره باغی را نشنیده‌ بودیم و این صدای خاص، حاکی از استعدادی پرورش یافته است که در این راه به درستی عنوان هنر برای مردم را در اهداف مورد نظر و اعتقادی خود که همواره روحی انقلابی داشت، مصروف سبک فرهنگ زندگانی مردم ایران کرد.

قره باغی، پس از انقلاب و با آغاز جنگ با خواندن سرودهای رزمی و حماسی بر شور و غرور مردم انقلابی آن دوران اثر گذاشت

مدرس موسیقی و مایستر ارکستر سمفونیک صدا و سیما و رهبر ارکستر سمفونیک البرز نیز می گوید: اسفندیار قره‌باغی پیش از انقلاب از خوانندگان و سولیست های باس و باریتونِ اُپرای ایران بود و در بسیاری از آثار اپرایی برگزار شده، پرسوناژها و نقش‌های مختلفی را خوانده و اجرا می‌کرد.

علی (همایون) رحیمیان، می افزاید: پس از انقلاب و با آغاز جنگ، فعالیت هنری‌ خود را معطوف به اجرا و خواندن مارش‌ها و سرودهای رزمی، حماسی و انقلابی که با آن صدای باس حماسی‌اش خیلی زود بر روی روح، شور و غرور مردم انقلابیِ آن دوران اثر گذاشت.

وی اظهار می کند: قره‌باغی از لحاظ شخصیت هنری و نیز اجتماعی، انسانی بسیار آگاه، توانمند و صاحب‌نظر و دوستی همراه، الهام‌بخش و خوش ‌مشرب بود.

مدرس موسیقی و مایستر ارکستر سمفونیک صدا و سیما و رهبر ارکستر سمفونیک البرز می گوید: به عنوان یک موسیقی‌دان باید بگویم که صدا، لحن و شیوه‌ خوانندگی قره باغی کاملاً یونیک و خاص بود و آنقدر از لحاظ فیزیکی و احساسی انعطاف داشت و پربار بود که توانایی اجرای فرم‌های مختلف موسیقی از کلاسیک، رمانتیک و مدرن گرفته تا رزمی و حماسی را با مهارت و به زیبایی اجرا کرده و در کارنامه‌ هنری خود به ثبت رساند.

رحیمیان، ادامه می دهد: قره‌باغی از هنرمندان پربار و با ارزشی بود که نام و آثارش در تاریخ موسیقی سرزمین‌مان ماندگار خواهد ماند.

قره باغی، با صدای حماسی و کلاسیک خود برای تهییج و ارتقای روحیه مردم نقش بسزایی در پیشبرد اهداف انقلاب از خود به یادگار گذاشت

خواننده سرودهای انقلابی و دفاع مقدس نیز می گوید: اسفندیار قره ‌باغی، به عنوان یک رزمنده فرهنگی، شجاعانه وظیفه و دین خود به انقلاب اسلامی ایفا کرده بود.

محمد گلریز، می افزاید: قره ‌باغی جزو اولین هنرمندانی بود که همزمان با قیام مردم، برای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، همگام با آنها فعالیت خود را در عرصه فرهنگ و هنر آغاز کرد.

وی اظهار می کند: در شرایطی که جو وحشت، ترور و خفقان از طریق طاغوت بر کشور حاکم بود، وی با شهامت، مثل یک رزمند فرهنگی، آثار هنری خود را با صدای حماسی و کلاسیک خود برای تهییج و ارتقای روحیه اقشار مختلف مردم به کار برد و در این زمینه نقش بسزایی در پیشبرد اهداف انقلاب از خود به یادگار گذاشت.

استاد قره باغی، از بدو شروع انقلاب اسلامی، در خواندن سرودهای انقلابی نقش بسزایی داشت

آهنگ‌ساز و از چهره‌های شناخته شده موسیقی انقلاب و مناجات‌های مذهبی نیز می گوید: استاد قره باغی، از بزرگترین خوانندگان باس در جمهوری اسلامی ایران و حتی به جرات می‌توان گفت که در خاورمیانه بود و صدای این استاد ویژگی خاصی داشت که در خیلی از خواننده‌های گروه کر این صدا را نشنیده‌ایم.

هادی آرزم، می افزاید: وی کارهای بسیار ارزشمندی را بعد از انقلاب و در زمان هشت سال دفاع مقدس و یا کارهایی به مناسبت‌های دیگری اجرا کرد و هر کدام از آنها، آثار ماندگاری بوده که خاطره‌های زیادی در اذهان عمومی به جای گذاشته است.

قره باغی، همواره از ستون‌های مانا و خوش‌تراش عرصه هنر و موسیقی این دیار بود

خواننده آواز ایرانی و مدرس ردیف نیز با بیان اینکه استاد قره باغی، بی‌شک رسالت هنری خود را تمام و کمال برای این مرز و بوم ادا کرده بود، می گوید: استاد قره باغی، همواره از ستون‌های مانا و خوش‌تراش عرصه هنر و موسیقی این دیار بود که گویی همانند تاریخ بر جان ایران و ایرانی نقش بسته‌ است.

شهرام آبرومند آذر، می افزاید: صحبت کردن در مورد استادانی که نقش موثر و بیکرانی در پهنه تاثیرگذاری اجتماعی، فرهنگ و هنر این کهن مرز و بوم، در گذار زمان داشته‌اند، به همان اندازه که آسان می‌نماید، سخت، پیچیده و دشوار است.

وی اظهار می کند: پذیرفته شدن در بستر زمان، اجتماع و نقش بستن در تاریخ اذهان و روان مردم، کاری بس سترگ و صعب است و این مهم، نیاز به توانایی، استعداد و موقعیت دارد که کار هر شخصی نیست.

آبرومند آذر، ادامه می دهد: استاد قره باغی بی‌شک رسالت هنری خود را تمام و کمال ادا کرد، زمانی که نغمات استاد جاری و ساری در زبان و بیان و دل مردم به ترنم در می‌آید و شکوفه مهر و بانشاط بر دل می‌نشاند، بی‌گمان همان لحظه نابی است که همه آرزویش را دارند که بر چنین جایگاهی باشند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:

اسفندیار قره‌باقی نغمه‌خوان انقلاب درگذشت

هنر متعهد با درگذشت «صدای انقلاب» داغدار شد

مرحوم قره‌باغی نغمه‌خوان با اخلاص انقلاب اسلامی بود

پیام تسلیت مدیرکل دفتر موسیقی برای درگذشت اسفندیار قره‌باغی

پیام تسلیت رییس جمهور به مناسبت درگذشت استاد قره‌باغی

پیام رییس صداوسیما برای درگذشت اسفندیار قره باغی

تشییع پیکر «اسفندیار قره باغی» در تبریز انجام شد

پیام تسلیت رئیس حوزه هنری برای خاموشی اسفندیار

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه