رفتن به بالا
  • سه شنبه - 24 آبان 1401 - 15:01
  • کد خبر : ۱۳۱۱۲
  • چاپ خبر : «روایت‌های عاشیقی» نشست‌ تخصصی با حضور احد ملکی

«روایت‌های عاشیقی» نشست‌ تخصصی با حضور احد ملکی

یکی از نشست های تخصصی پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی امروز سه شنبه ۲۴ آبان ماه در هتل جهانگردی ناهارخوران گرگان با حضور عاشیق احد ملکی و محوریت روایت های عاشقی برگزار شد. «روایت‌های عاشیقی» عنوان یکی از نشست‌های تخصصی بخش پژوهش پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بود که در دومین روز برگزاری این رویداد، با […]

یکی از نشست های تخصصی پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی امروز سه شنبه ۲۴ آبان ماه در هتل جهانگردی ناهارخوران گرگان با حضور عاشیق احد ملکی و محوریت روایت های عاشقی برگزار شد.

«روایت‌های عاشیقی» عنوان یکی از نشست‌های تخصصی بخش پژوهش پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بود که در دومین روز برگزاری این رویداد، با حضور عاشیق احد ملکی پیش روی مخاطبان و علاقه مندان قرار گرفت.

احد ملکی در ابتدای این نشست ضمن ارائه توضیحاتی درباره موسیقی عاشیقی آذربایجان گفت: هنرمندان عاشیق در منطقه آذربایجان انواع و اقسام مختلفی هستند. یکی از این عاشیق‌ها به گونه‌ای فعالیت می‌کنند که از طرف مردم صاحب درجه‌ای می‌شوند که به آن‌ها به زبان ترکی «عمو» یا «پدر» می‌گویند. این عاشیق‌ها علاوه‌بر فعالیت‌های موسیقایی که دارند به‌عنوان یکی افراد صاحب منصب و مورد اعتماد در سایر موضوعات اجتماعی نیز کنار مردم حضور دارند.

این هنرمند پیشکسوت موسیقی آذربایجان ضمن ارائه برخی از خاطرات خود در حوزه موسیقی عاشیقی بیان کرد: آنچه من از حوزه موسیقی عاشیقی فراگرفتم نشات گرفته از شنیدن استادان و هنرمندان پیشکسوتی بود که طی سال‌های گذشته در قالب نوار کاست عرضه می‌شد و من با گوش دادن مستمر آنها تلاش خودم را انجام می‌دادم که بتوانم هم در حوزه نوازندگی و هم در حوزه خوانندگی مهارت‌هایی را کسب کنم. مهارت‌هایی که طبیعتا برگرفته از مکتب یک استاد موسیقی عاشیقی بود و می‌توانست روشن کننده مسیر من در این عرصه باشد.

وی درباره سازها و نواهایی مرتبط با موسیقی عاشیقی گفت: بسیاری از این سازها در مناطق مختلف کشور دربرگیرنده تنوعاتی هستند که هریک دارای پرده‌ها و نکات متفاوتی است. در این زمینه بنده تاکنون با رنگین کمانی از تنوع مواجه شدم که هرکدام دارای ویژگی‌های متنوعی بود. البته جالب است که برخی از این سازها وابستگی‌های زیادی به سازهای بادی و ضربی هم دارند. اینها همه زیر مجموعه مهارت‌های یک نوازنده است که عاشیق‌ها در اجرای رپرتوارهای مختلف آن تجربه‌های زیادی دارند. البته در برخی مناطق کشور سازهای دیگری هم به سازهای مرتبط با عاشیقی اضافه شدند که در مناطق مختلف دارای تفاوت‌هایی هم هست.

ملکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بود که ضمن ارائه توضیحاتی درباره جزییات ساز «قوپوز» توضیح داد: در حال شرایط به گونه‌ای پیش رفته که بسیاری از نوازندگان و علاقه مندان این حوزه موسیقایی به سمت و سویی رفتند که یادگیری علوم موسیقایی را جزو یکی از اولویت‌های خود می‌دانند. اولویت‌هایی که می‌تواند برای آنها تجربه‌های نوینی به حساب آید که دربرگیرنده تجربه‌های متفاوتی در حوزه نوازندگی مطابق با سلایق امروزی مخاطبان است.

این هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی افزود: یکی از نکات جالب توجهی که در عرصه موسیقی عاشیقی می‌توان به آن اشاره داشت، توجه به فرآیند استاد شاگردی در این عرصه است که به قدری در این حوزه مورد توجه هنرآموزان قرار می‌گیرد که اگر شما به موسیقی عاشیقی آشنایی داشته باشید به راحتی متوجه می‌شوید که فلان نوازنده در مکتب کدام استاد موسیقی به فراگیری پرداخته است.

اخبار مرتبط:

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران برگزار می‌شود

پیام محمدمهدی اسماعیلی به پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی

پیام مدیرکل دفتر موسیقی به جشنواره موسیقی نواحی ایران

پیام محمود سالاری به جشنواره موسیقی نواحی ایران

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران آغاز شد

شب نخست جشنواره موسیقی نواحی با اجرای مازنی، آذری و کردی

موسیقی زبان روح است، هیچ حد و مرزی ندارد

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه