رفتن به بالا
  • سه شنبه - 24 آبان 1401 - 12:46
  • کد خبر : ۱۳۰۹۸
  • چاپ خبر : پیام محمود سالاری به جشنواره موسیقی نواحی ایران

پیام محمود سالاری به جشنواره موسیقی نواحی ایران

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران پیام داد. به گزارش خبرآوا و به نقل از ستاد خبری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در پیام محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «به نام خدا ناله سرنا و تهدید دهل چیزکی […]

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران پیام داد.

به گزارش خبرآوا و به نقل از ستاد خبری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در پیام محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:

«به نام خدا

ناله سرنا و تهدید دهل چیزکی ماند بدان ناقور کل

پس حکیمان گفته‌اند این لحن‌ها از دوار چرخ بگرفتیم ما

بانگ گردش‌های چرخست این که خلق می‌سرایندش به طنبور و به حلق (مثنوی معنوی، دفتر چهارم)

تنوع و دیرینه‌گی فرهنگ و هنر در کشور عزیزمان ضمن بیان رهیافت خواسته‌های یک ملت، همواره حافظ هویت دیرپای ملی و پیشینه‌ی پیوند خورده با فرازهای تعالی بخش آیینی است که نشانگر استحکام بنیان‌های فرهنگی و هنری این مرز و بوم است.

موسیقی نواحی ایران با کلام و نغمه و نوای جان‌بخش خود به‌عنوان موسیقی اصیل و ریشه‌دار میعادگاه اندیشه و ذوق، آمیخته با زیست اجتماعی و تفکری این سرزمین و سلوک اقوام است که در لایه‌ها و سطوح مختلف آن می‌توان اصالت، معرفت و معنویت را به گوش جان شنید و از نغمات روح بخش آن بهره‌ای کامل برد.

از این منظر موسیقی نواحی، این میراث ناملموس به‌عنوان گنجینه‌ای توانمند و سفیری گویا در گذر زمان همواره بیانگر وحدت، برادری و برابری اقوام پیشینه‌دار ایرانی در عرصه ملی و بین‌المللی بوده است که حفظ آن و توجه به سنت‌ها و آیین‌های ملی و بومی، خطر بحران هویت را زایل و به پایداری استقلال فرهنگی کمک می‌کند.

برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران، این رویداد هویت‌بخش و انسجام‌آفرین بیانگر بخش کوچکی از دامنه وسیع موسیقی اقوام مختلف ایران اسلامی است که تلاش دارد با پاسداشت و معرفی ابعاد و ظرفیت‌های بکر و وسیع این نوع موسیقی برای مخاطبان امروز نواها و نغمه‌هایی برآمده از نای و نفیری زلال و صمیمی و پنجه‌هایی سحرآفرین و مایه ساز که نسل به نسل و سینه‌به‌سینه، با عشق و پایمردی پیشکسوتان، حفظ و منتقل گردیده را هرساله در این میعادگاه به گوش مشتاقان و مخاطبانش برساند.

همچنین میزبانی استان گلستان از پانزدهمین دوره برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران باتوجه به حضور اقوام مختلف در ساختار جمعیتی و ویژگـی‌های قـومی و مذهبی آن، ضمن بهره‌مندی از جغرافیـا و اقلیم منحصـر به فرد نیز می‌تواند نگارگر افق‌های روشن و گامی مؤثر و به یادماندنی در راستای ترغیب و تحقق افق‌های پیش روی این درخت تناور فرهنگ و هنر باشد.

اینجانب تلاش تمامی هنرمندان، دست اندرکاران فعال و زحمتکش و حاضران در صحن این رویداد بزرگ موسیقایی را ارج نهاده و از خداوند متعال، توفیق دست‌یابی به اهداف والای جشنواره و تداوم و تعالی این رویداد بزرگ هنری را مسألت دارم.

محمود سالاری

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان از ۲۳ تا ۲۷ آبان ماه در شهر گرگان برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه