رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۱۴ مهر ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۷
  • کد خبر : ۳۰۴۲۸
  • چاپ خبر : دومین مجموعه کتاب موسیقی «فراسوی نغمه‌ها» منتشر شد

دومین مجموعه کتاب موسیقی «فراسوی نغمه‌ها» منتشر شد

کتاب موسیقی «فراسوی نغمه‌ها» با ترجمه و تالیف محمدرضا عزیزی از سوی انتشارات پنج خط منتشر شد. به گزارش خبرآوا و به نقل از انجمن موسیقی ایران محمدرضا عزیزی درباره این کتاب گفت: این مجموعه شامل مقالاتی ترجمه‌ شده و تألیفی است که هر یک از منظری تازه به جنبه‌هایی از تجربه موسیقایی می‌نگرند. از […]

کتاب موسیقی «فراسوی نغمه‌ها» با ترجمه و تالیف محمدرضا عزیزی از سوی انتشارات پنج خط منتشر شد.

به گزارش خبرآوا و به نقل از انجمن موسیقی ایران محمدرضا عزیزی درباره این کتاب گفت: این مجموعه شامل مقالاتی ترجمه‌ شده و تألیفی است که هر یک از منظری تازه به جنبه‌هایی از تجربه موسیقایی می‌نگرند. از «اجرا» به‌عنوان رویدادی یگانه و غیرقابل تکرار، تا «بدن‌مندی» و نقش جسمانیت در خلق و دریافت موسیقی؛ از «فهم» به‌عنوان رخدادی تفسیری، تا «گفت‌ و‌ شنود موسیقایی» که در آن موسیقی خود به مجرای ارتباط و مشارکت بدل می‌شود.

وی ادامه داد: این مقالات می‌کوشند نشان دهند که موسیقی تنها مجموعه‌ای از صداها نیست، بلکه جریانی است که در نسبت با بدن، ذهن، سنت، و جمع شکل می‌گیرد و در هر بار اجرا، معنای تازه‌ای می‌یابد.

این مولف با اشاره به نگاه میان‌رشته‌ای این اثر بیان داشت: این نگاه بر آن است تا پلی میان فلسفه و موسیقی برقرار کند. در جهان امروز، که موسیقی همزمان میراثی سنتی و عرصه‌ای برای خلاقیت نو است، چنین نگاهی بیش از هر زمان دیگر ضرورت دارد. پدیدارشناسی موسیقی امکان می‌دهد که هم به ژرفای تجربه‌های زیسته‌ی هنرمندان در بسترهای گوناگون پرداخته شود، و هم پرسش‌های فلسفی بنیادین درباره چیستی هنر و خلاقیت طرح شود.

این مترجم موسیقی همچنین اظهار داشت: موسیقی، پیش از آن‌ که در قالب نظامی صوتی یا ساختاری نظری تعریف شود، تجربه‌ای زیسته و حضوری پویا در جهان انسانی است. هر نغمه، هر اجرا و هر شنیدن، بخشی از فرایندی است که زندگی را می‌سازد و معنا می‌بخشد. از همین منظر است که رویکرد پدیدارشناسی می‌کوشد به جای تقلیل موسیقی به مجموعه‌ای از قواعد نظری یا ساختارهای از پیش‌ تعیین‌ شده، آن را به مثابه امری زیسته و پدیدار‌شونده در آگاهی هنرمند و شنونده درک کند.

عزیزی ادامه داد: کتاب «فراسوی نغمه‌ها ۲» تلاشی است در جهت واکاوی همین تجربه بنیادین؛ تجربه‌ای که در مرز میان اندیشه و عمل، میان نظریه و زیست موسیقایی شکل می‌گیرد. در واقع انتشار جلد دوم «فراسوی نغمه‌ها» ادامه‌ی مسیری است که در جلد نخست آغاز شد؛ مسیری برای گشودن افق‌های تازه در اندیشیدن به موسیقی ایرانی و پیوند آن با جریان‌های نظری معاصر در جهان.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: امیدوارم که این کتاب، نه‌تنها برای پژوهشگران فلسفه هنر و دانشجویان موسیقی، بلکه برای هنرمندان و شنوندگانی که به درکی عمیق‌تر از تجربه موسیقایی می‌اندیشند، الهام‌بخش باشد.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه