رفتن به بالا
  • شنبه - ۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳
  • کد خبر : ۲۶۹۵۲
  • چاپ خبر : معیارهای داوری جایزه کتاب سال در بخش موسیقی اعلام شد

معیارهای داوری جایزه کتاب سال در بخش موسیقی اعلام شد

داور بخش موسیقی جایزه کتاب سال معیارهای داوری جایزه کتاب سال در بخش موسیقی را اعلام کرد. به گزارش خبرآوا و به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سیدحسین میثمی در خصوص معیارهای داوری جایزه کتاب سال در بخش موسیقی گفت: در داوری کتاب‌ها، سه موضوع همیشه برای من اهمیت ویژه‌ای دارد. نخست، ویژگی‌های شکلی و […]

داور بخش موسیقی جایزه کتاب سال معیارهای داوری جایزه کتاب سال در بخش موسیقی را اعلام کرد.

به گزارش خبرآوا و به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سیدحسین میثمی در خصوص معیارهای داوری جایزه کتاب سال در بخش موسیقی گفت: در داوری کتاب‌ها، سه موضوع همیشه برای من اهمیت ویژه‌ای دارد. نخست، ویژگی‌های شکلی و ظاهری که البته میزان اهمیت آن چندان زیاد نیست و بخش کوچکی از ارزیابی را به خود اختصاص می‌دهد.

دوم، ساختار و چیدمان مطالب که نحوه ترتیب و سازماندهی محتوا را مشخص می‌کند؛ اینکه آیا کتاب از کل به جز، از جز به کل یا به شیوه‌ای دیگر تنظیم شده است. در این بین مهم‌ترین ویژگی از نظر من، محتوا و تحلیل است. این بخش شامل میزان اطلاعات ارائه‌شده، نحوه پردازش و تحلیلی است که از آن استخراج می‌شود. کتاب‌هایی که این سه ویژگی را داشته باشند، از نظر من قابل‌توجه و شایسته بررسی بیشتر هستند.

وی در رابطه با وضعیت کلی آثار ارائه‌ شده در این دوره افزود: در چند سال اخیر، ما کتاب شاخصی در حوزه موسیقی نداشته‌ایم. از دیدگاه من، جامعه انتشارات ما با مشکلات متعددی مواجه است. این مشکلات شامل مسائل مربوط به شکل و شمایل کتاب‌ها، ساختار و همچنین پختگی محتوایی آن‌ها می‌شود. به نظر می‌رسد که عوامل اقتصادی، مشکلات ناشران و شرایط سخت انتشار باعث شده‌اند که آثار شاخصی در این حوزه منتشر نشود.

بسیاری از ناشران تنها تعداد محدودی از کتاب‌ها را چاپ می‌کنند و گاهی انتشار یک اثر، صرفا به دلیل ثبت و استفاده محدود صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، کیفیت پایین مواد اولیه چاپ و تبلیغات ناکافی نیز بر میزان تأثیرگذاری کتاب‌ها اثر گذاشته است.

میثمی در خصوص وضعیت پژوهش‌ها خاطرنشان کرد: متأسفانه پژوهش‌های موسیقی در سال‌های اخیر به سمت استفاده از منابع مجازی سوق پیدا کرده‌اند، اما این منابع معمولا اورجینال نیستند. بسیاری از تحقیقات، عمق لازم را ندارند و بیشتر حالت گردآوری سطحی دارند. برخی پژوهش‌ها مانند یک سفر توریستی به یک کشور هستند. نویسنده تنها نگاه اجمالی به موضوع دارد، اما در بطن آن قرار نمی‌گیرد. در حالی که برای یک پژوهش جدی، فرد باید از نظر ذهنی، روحی و تجربی با موضوع درگیر باشد و سال‌ها در آن زمینه فعالیت کرده باشد.

او در ادامه اشاره کرد: ایده‌های خوبی در برخی آثار منتشرشده دیده می‌شود، اما مشکل اصلی، فقدان عمق پردازشی است. نویسندگانی که در این حوزه قلم می‌زنند، باید سال‌ها تجربه زیسته در آن موضوع داشته باشند. نمی‌توان بدون شناخت کافی و تنها بر اساس جذابیت عنوان، به نگارش یک کتاب پرداخت. در غیر این صورت، اثر نهایی چیزی جز یک محصول شتاب‌زده و سطحی نخواهد بود. از این منظر، به نظر من حدود ۸۰ درصد آثار منتشرشده در حوزه موسیقی، فاقد کیفیت لازم برای یک پژوهش عمیق و تأثیرگذار هستند.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه