رفتن به بالا
  • یکشنبه - 13 اسفند 1402 - 14:56
  • کد خبر : ۲۱۷۲۶
  • چاپ خبر : اجرای ارکستر ملی ایران در واپسین روزهای سال

اجرای ارکستر ملی ایران در واپسین روزهای سال

ارکستر ملی ایران به رهبری میهمان مازیار ظهیرالدینی ۲۴ اسفندماه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. ارکستر ملی ایران پنجشنبه- ۲۴ اسفندماه- از ساعت ۲۱:۳۰ به رهبری میهمان مازیار ظهیرالدینی با اجرای قطعه‌های «دیورتیمنتو» اثر احمد پژمان و «نوستالژی‌ها» اثر مهران روحانی در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. ظهیرالدینی موسیقیدان، نوازندگان پیشکسوت ویولن و کنسرت مایستر ارکستر ملی ایران است. […]

ارکستر ملی ایران به رهبری میهمان مازیار ظهیرالدینی ۲۴ اسفندماه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

ارکستر ملی ایران پنجشنبه- ۲۴ اسفندماه- از ساعت ۲۱:۳۰ به رهبری میهمان مازیار ظهیرالدینی با اجرای قطعه‌های «دیورتیمنتو» اثر احمد پژمان و «نوستالژی‌ها» اثر مهران روحانی در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. ظهیرالدینی موسیقیدان، نوازندگان پیشکسوت ویولن و کنسرت مایستر ارکستر ملی ایران است.

«دیوِرتیمِنتو» (Divertimento)، قطعه‌ای است که سال ۱۳۸۷ در چهار موومان با عنوان‌های سوران، هنگام، شوش و خوارزم؛ با نگاهی آزاد به فرم و البته با تکیه بر الگوهای ریتمیک و ملودیک موسیقی اقوام و نواحی و ردیف ساخته شده است.

«نوستالژیا» (دلتنگی‌ها) نیز قطعه‌ای است در سه موومان، موومان اول (قرمز) و رَنگِ عشق است و بر اساس تِمِ مشهور الهه ناز اثر استاد اکبر محسنی نوشته شده است. موومان دوم (رنگ سِفید) بر اساس تم مشهور سنگ خارا (دشتی) از استاد علی تجویدی پرداخته شده و موومان نهایی (رنگ سبز پرچم) بر اساس تِمِ مشهور بهار دلنشین اثر روح الله خالقی ساخته شده است.

بنا بر اعلام از روابط عمومی بنیاد رودکی، ارکستر ملی ایران زیرمجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی است که اکنون با رهبری دائم همایون رحیمیان فعالیت می‌کند. نخستین کنسرت پاییزه این ارکستر ۲۰ مهر با عنوان «پاییزان» به رهبری رحیمیان با اجرای قطعه‌هایی ماندگار از آهنگسازان فقید در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

ارکستر ملی ایران ارکستر ۱۳ آبان با عنوان «فصل با باران ما» به رهبری رحیمیان و تک‌نوازی تار مسیح تحویلداری به روی صحنه رفت و در آذر و دی ماه به رهبری استاد مجید انتظامی، منتخبی از آثار این آهنگساز را با عنوان «همراه با خاطره‌ها» اجرا کرد.

شهریور امسال نیز ارکستر ملی ایران با اجرای پوئم سمفونی «وداع» به رهبری همایون رحیمیان، خوانندگی سیدحسام‌الدین سراج و روایت ساعد باقری شاعر و پژوهشگر پیشکسوت به مناسبت اربعین حسینی در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه