رفتن به بالا
  • سه شنبه - 10 مرداد 1402 - 14:27
  • کد خبر : ۱۶۵۳۲
  • چاپ خبر : عاشقانه های موسیقی بلوچی گردآوری شدند

عاشقانه های موسیقی بلوچی گردآوری شدند

طرح پژوهشی گردآوری ۲۹ مورد از نمونه‌های موسیقی بلوچی در پژوهشکده مردم‌شناسی به انجام رسید. به گزارش خبرآوا و به نقل از روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری، افشین نادری مجری طرح و کارشناس ارشد پژوهشکده مردم‌ شناسی گفت: موسیقی بلوچی از ۲ بخش موسیقی سازی و موسیقی آوازی تشکیل شده که خود به […]

طرح پژوهشی گردآوری ۲۹ مورد از نمونه‌های موسیقی بلوچی در پژوهشکده مردم‌شناسی به انجام رسید.

به گزارش خبرآوا و به نقل از روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری، افشین نادری مجری طرح و کارشناس ارشد پژوهشکده مردم‌ شناسی گفت: موسیقی بلوچی از ۲ بخش موسیقی سازی و موسیقی آوازی تشکیل شده که خود به انواع زهیروک لیکو لیلو سالونک موتک، ششگانی، صوت سپت و… تقسیم می‌شوند و در دستگاه‌ها و مقام‌های مختلفی هستند.

او با اشاره به اینکه دیگر صورت آوازی، حماسه‌ها هستند که یا صرفا حماسی‌اند یا حماسی – تاریخی یا حماسی – عاشقانه افزود: موسیقی بلوچی سرشار از عاشقانه‌ها است.

کارشناس ارشد پژوهشکده مردم‌ شناسی اظهار کرد: طرح پژوهشی ۲۹ مورد از موسیقی بلوچی، شامل گردآوری عاشقانه‌هایی از موسیقی بلوچی به خصوص موسیقی آوازی است. این عاشقانه ها از لیلو یا همان لالایی شروع می‌شود و به ترانه‌های عروسی سپت و صوت و سپس موسی حماسی منظومه‌های حماسی و عاشقانه، لیکو عاشقانه‌های سرحد و به ویژه زهیروک و موتک می‌رسد.

نادری، هدف اصلی و عمده این پژوهش را جست و جو، شناسایی استادان و نوازندگان و راویان و خوانندگان صورت‌های موسیقیایی و ثبت و ضبط نمونه‌هایی از این صورت‌ها دانست.

اخبار مرتبط:

یک پیشکسوت موسیقی نواحی بلوچستان چشم از جهان فروبست

موسیقی سیستان و بلوچستان گذشته‌ای ۴۵۰۰ ساله دارد

موسیقی بلوچستان بکر و ناشناخته مانده است

جشنواره موسیقی فجر به سیستان و بلوچستان می رود

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه