رفتن به بالا
  • دوشنبه - 17 بهمن 1401 - 14:16
  • کد خبر : ۱۳۸۷۶
  • چاپ خبر : اعلام برخی جزییات بخش «سرود» جشنواره موسیقی فجر

اعلام برخی جزییات بخش «سرود» جشنواره موسیقی فجر

مسئول بخش سرود دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «شب چراغ» شبکه رادیویی گفتگو از حضور ۱۰ گروه از تهران و دیگرشهرهای کشور در بخش سرود جشنواره موسیقی فجر خبرداد. حامد جلیلی مسئول سرود دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «شب چراغ» شبکه رادیویی گفتگو که شامگاه روز یکشنبه […]

مسئول بخش سرود دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «شب چراغ» شبکه رادیویی گفتگو از حضور ۱۰ گروه از تهران و دیگرشهرهای کشور در بخش سرود جشنواره موسیقی فجر خبرداد.

حامد جلیلی مسئول سرود دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «شب چراغ» شبکه رادیویی گفتگو که شامگاه روز یکشنبه شانزدهم بهمن ماه روی آنتن رفت، به برخی از جزییات برگزاری بخش سرود جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد.

او گفت: بر اساس نظرات و پیشنهاداتی که جناب اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره موسیقی فجر داشت، تصمیم بر این شد که بخش ویژه‌ای را برای سرود در جشنواره موسیقی فجر امسال در نظر بگیریم. بر همین اساس قرار است سالن مجزایی برای بهتر دیده شدن کارها طی ایام برگزاری جشنواره اختصاص داده شود که جزییات آن روزهای آینده اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی هایی که صورت گرفته ۱۰ گروه تهرانی و شهرستانی طی ایام برگزاری جشنواره موسیقی فجر در بخش سرود در قالبی ویژه به اجرای برنامه می‌پردازند که اسامی آنها نیز در روزهای پیش رو به اطلاع اصحاب رسانه خواهد رسید. البته بنده امیدوارم با انتخاب‌هایی که در این بخش صورت گرفته از این پس شاهد برگزاری موثر و منسجم گونه‌ای از موسیقی باشیم که در قالب عنوان سرود می‌تواند دربرگیرنده دستاوردهای بسیار مهمی برای جشنواره موسیقی فجر باشد.

مسئول بخش سرود دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهمیت تشکیل این بخش در دفتر موسیقی گفت: من معتقدم در این برهه زمانی که مقوله سرود بیش از هر زمان دیگری دیده می‌شود راه اندازی چنین بخشی در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ لازم بود تا بتوانیم با اتکا به یک نهاد منسجم در حوزه‌های راهبردی و برنامه‌ریزی به بهترین شکل ممکن از پتانسیل موجود در گونه سرود بهره مند شویم.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته در بخش سرود دفتر موسیقی وزارت فرهنگ که طی ماه‌های اخیر در دفتر انجمن موسیقی ایران مستقر است، افزود: تشکیل بخش سرود دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش برای ساماندهی فعالیت‌های مرتبط با سرود و هویت بخشی به این مقوله هنری بود که بتواند در کنار سایر مجموعه‌های فعال در این زمینه به مخاطبان معرفی بیشتری شود.

این در حالی است که توجه به آموزش و حمایت علمی از گروه‌های سرود کشور برای ارتقای سطح آگاهی موسیقایی ودانش آکادمیک یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ماست که به نظرم نیاز اصلی گروه‌های سرود کشور است که بتوانند در شرایط بهتر و آگاهانه‌تری درهر مکانی به «اجرای زنده» بپردازند.

جلیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: این اتفاق بسیار امیدوارکننده ای است که اکنون حتی در روستاهای کشورمان هم شاهد ظهور و بروز گروه‌های سرودی هستیم که با کمترین امکانات مشغول تولید آثار با کیفیت هستند. آثاری که قطعاً لازم است حمایت‌های مالی و معنوی هم داشته باشند تا بتوانند با اتکا به انگیزه‌های زیادی که برای شکوفا شدن استعداد خود دارند آثاری زیادی را در حوزه‌های مختلف سرود پیش روی مخاطبان قراردهند.

ما هم وظیفه داریم تا این گروه‌های با استعداد را شناسایی کرده و در جهت حمایت آنها گام‌هایی را برداریم. حمایت‌هایی که فقط مشتمل بر حمایت مالی نیست و باید در همه زمینه اتفاق بیفتد.

این فعال فرهنگی که از سال ۱۳۸۲ تاکنون بیش از ۳۰۰ قطعه موسیقی را در حوزه موسیقی و سرود تولید کرده، گفت: گروه‌هایی که در شهرستان‌ها و روستاها مستقر هستند، فارغ از حمایت‌های مالی که باید در این زمینه داشته باشند، نیازمند دیده شدن و حمایت رسانه‌ای هم هستند. شرایطی که در کنار توجه به محتوا دربرگیرنده ابعاد مختلفی است که می‌بایست روی این موارد تمرکز بیشتری داشته باشیم.

سرود یک قابلیت بسیار مهم هنری است که در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی می‌تواند تبدیل به عنصری تاثیرگذار شود. پس در این راستا هویت سازی شاخصه ای اصلی است که همه باید دست به دست هم دهیم تا کارهای موثری را به واسطه سرود در این زمینه انجام دهیم.

مسئول بخش سرود دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد: تمام تلاش بنده و همکارانم در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ این است که کارهای ماندگار و موثری را برای سرود انجام دهیم. در این چارچوب توجه به اجراهای پاتوقی سرود یکی از خاستگاه‌های ما در حوزه اجرایی است که امیدوارم بتوانیم به ایده‌های خود در این زمینه به شکل مطلوبی دست پیدا کنیم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط:

معرفی مدیران ارکسترها و هماهنگی موسیقی و سرود رسانه ملی

آیین اختتامیه اولین جشنواره سرود فجر برگزار شد

فراخوان دوازدهمین جشنواره ملی سرود رضوی منتشر شد

نشست جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر برگزار شد

فراخوان ثبت نام رسانه ها برای حضور در جشنواره موسیقی فجر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه