رفتن به بالا
  • شنبه - 1 بهمن 1401 - 12:37
  • کد خبر : ۱۳۶۸۹
  • چاپ خبر : محمدعلی دلپذیر استاد دهل تربت جام درگذشت

محمدعلی دلپذیر استاد دهل تربت جام درگذشت

یکی از پژوهشگران شناخته شده حوزه موسیقی اقوام ایران با انتشار متنی از درگذشت یکی از استادان مطرح موسیقی تربت جام خبر داد. علی مغازه ای از پژوهشگران مطرح موسیقی نواحی ایران از درگذشت محمدعلی دلپذیر استاد دهل تربت جام و یکی از ذخایر موسیقی منطقۀ شرق خراسان طی روزهای گذشته خبر داد. در متن […]

یکی از پژوهشگران شناخته شده حوزه موسیقی اقوام ایران با انتشار متنی از درگذشت یکی از استادان مطرح موسیقی تربت جام خبر داد.

علی مغازه ای از پژوهشگران مطرح موسیقی نواحی ایران از درگذشت محمدعلی دلپذیر استاد دهل تربت جام و یکی از ذخایر موسیقی منطقۀ شرق خراسان طی روزهای گذشته خبر داد.

در متن منتشر شده از سوی علی مغازه ای آمده است:

«بار دیگر موسیقی اقوام و نواحی ایران یکی از دردانه های خود را در سکوت خبری از دست داد.

محمدعلی دلپذیر استاد دهل تربت جام و یکی از ذخایر موسیقی منطقۀ شرق خراسان در کوران ادعاهای مدعیان حمایت از هنرمندان روز جمعه بیست و سوم دی ماه از دست رفت.

این هنرمند برجستۀ تربت جام با اتصال به ریشه های باستانی موسیقی منطقه، بدون تردید منبع سرشار و لایزال ریتم ها و دورهای موسیقی شرق خراسان محسوب می شد.

او که صاحب یک صدای شیوا و مسلط به یک گونه آوازی خاص هم بود، دهل نواز بزرگی بود که در سختی زیست و با سختی دنیا را رها کرد تا باز ببینیم توجه و حمایت از هنرمندان موسیقی اقوام ایران نه در عمل که در حرف و سخنرانی است که فراوان است تا به حدی که امروز مدعیان حمایت از موسیقی نواحی ایران، فراوانتر از هنرمندان آن است.

برای اهل فن پوشیده نیست که او نیز مانند پیشینیان و استادانش با نواختن و کوبیدن بر پوست دهل، نواهایی از اعصار را به امروز فرا میخواند. طوری که با شنیدن آن ضربه ها میتوانستیم تاریخ کهن تربت جام و بوژگان و نواحی خراسان بزرگ را بازخوانی و بازشناسی کنیم. چرا که او هم چون قدما، با نواختن دهل خود، گویی که تاریخ جور مغولان غارتگران و صبر مقاومت خراسانیان را با کوبیدن چوب و ترکه بر پوست دوسوی دهل به طور توامان روایت می‌کرد.

امروز این استاد در پی یک دوره سخت بیماری سرطان از دست رفت اما خانواده و فرزندان آن هنرمند ارجمند هستند و خواهند ماند. و راه و هنرش را نیز ادامه خواهند داد باشد که ببینیم شاید مسئولی بخواهد یا بتواند به وعده های خود عمل کند و برای بازماندگان او خدمتی یا حمایتی به عمل آورد.

درگذشت این استاد را به موسیقی شرق خراسان و هنرمندان آن نواحی تسلیت می‌گویم.»

منبع: مهر

اخبار مرتبط:

علی اکبرپور اسطلخی، بتهوون ایران درگذشت

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه