رفتن به بالا
  • دوشنبه - 5 دی 1401 - 09:08
  • کد خبر : ۱۳۴۷۲
  • چاپ خبر : انتشار کتاب نظم ­آهنگ و موسیقی قرآن از فرزین حبیب ­زاد

انتشار کتاب نظم ­آهنگ و موسیقی قرآن از فرزین حبیب ­زاد

کتاب نظم ­آهنگ و موسیقی قرآن اثر فرزین حبیب ­زاده توسط انتشارات سبحان در تهران چاپ و منتشر شد. کتاب نظم آهنگ و موسیقی قرآن نوشته فرزین حبیب زاده توسط انتشارات سبحان منتشر شد. این کتاب بازخوانی و تحلیل نظم آهنگ و موسیقی قرآن کریم در تفسیر پرتوی از قرآن آیت الله طالقانی است که […]

کتاب نظم ­آهنگ و موسیقی قرآن اثر فرزین حبیب ­زاده توسط انتشارات سبحان در تهران چاپ و منتشر شد.

کتاب نظم آهنگ و موسیقی قرآن نوشته فرزین حبیب زاده توسط انتشارات سبحان منتشر شد.

این کتاب بازخوانی و تحلیل نظم آهنگ و موسیقی قرآن کریم در تفسیر پرتوی از قرآن آیت الله طالقانی است که در سه بخش کلی و با مقدمه ای در باب چگونگی ارتباط لفظ و معنا در قرآن کریم و اهمیت هماهنگی و تناسب میان آهنگ آیات و ترکیبات قرآنی با معانی و مقاصد آن و نیز اعجاز موسیقایی قرآن به نگارش درآمده است.

بخش نخست کتاب، مروری کوتاه بر زندگی و آثار آیت الله طالقانی و بیان ویژگی های تفسیر جزء سی ام پرتوی از قرآن است.

در بخش دوم، موضوع نظم آهنگ و معادلها و نیز اصطلاحات علمی در تحلیل و تبیین نظم آهنگ قرآن مورد بررسی و مداقّه قرار گرفته است.

و در نهایت، بخش سوم مشتمل بر دو عنوان «روش آیت الله طالقانی در تحلیل و تبیین نظم آهنگ سوره های قرآن» و «نظم آهنگ قرآن در تفسیر پرتوی از قرآن» است که در عنوان اخیر، ویژگی های موسیقایی و آهنگین سوره های جزء پایانی قرآن در چند محور، تبیین و تحلیل شده است.

آیت الله طالقانی با عنایت به این نکته که موسیقی و نظم آهنگ قرآن کریم در سوره های جزء سی ام مشهودتر و برجسته تر می‌نمایانند، در پایان هر سوره از سوره های جزء سی ام، راجع به الحان و اوزان آیات و هماهنگی آن با معانی آیات قرآنی، مطالبی بدیع و بی سابقه ارائه کرده است و مکرّر خواننده را به توجه و دریافت خاصی برای فهم بلاغت صوتی و آهنگی آیات قرآن دعوت می کند.

این مفسر ذیل هر سوره، بحث جدیدی برای نمایاندن ارتباط آوا و آهنگ واژگان و آیات با معانی و مقاصد قرآنی و «ظرفیت های آهنگ و موسیقی حروف، کلمات و جمله ها در القای معانی آیات قرآنی» باز نموده و در بیان نظم آهنگ آیات و کلمات قرآن، مباحثی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده که در اثر فرارو همراه با بیان نمونه های متعدد، مورد بررسی و بازخوانی قرار گرفته است.

برخی از این مباحث عبارتند از: طول آیات، آهنگ و ایقاع آیات و انواع آن، لحن و اوزان آیات و انطباق و هماهنگی آن با معانی و مقاصد، نقش حرکات، حروف و مخارج آن در القای معانی مورد نظر، تأثیر حذف حرف در نظم آهنگ آیات و معانی آنها، ویژگی های فواصل قرآنی و هماهنگی آنها با مضامین آیه و سوره، مقایسۀ سوره ها از منظر آهنگ و محتوا و نیز تقسیم و بیان آیات یک سوره از منظر نظم آهنگ.

منبع: حوزه

اخبار مرتبط:

کتاب «دویار» داستان زندگی عثمان محمدپرست منتشر شد

کتاب تلفیق شعر و موسیقی منتشر شد

کتاب «ردیف مرتضی محجوبی برای پیانو» منتشر شد

انتشار کتابی درباره موسیقی باروک به سبک فرانسوی

انتشار کتاب «تئوری موسیقی در مایکروفر» برای کودکان

کتاب بانگ آزادی خاطرات شفاهی احمدعلی راغب رونمایی شد

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه