رفتن به بالا
  • شنبه - 14 آبان 1401 - 09:38
  • کد خبر : ۱۳۰۱۰
  • چاپ خبر : در ارکستر ملی جای موسیقی نواحی خالی است
محسن شریفیان:

در ارکستر ملی جای موسیقی نواحی خالی است

نوازنده و سرپرست گروه موسیقی «لیان» با اشاره به اینکه جای موسیقی نواحی در ارکستر ملی بسیار خالی است، گفت: موسیقی نواحی به وجود آورنده موسیقی ملی است. محسن شریفیان خواننده، آهنگساز، نویسنده، پژوهشگر، نوازنده و سرپرست گروه موسیقی بوشهری «لیان» که دارای نشان درجه‌ یک هنری (معادل دکتری) در رشته موسیقی و نوازندگی نی‌انبان […]

نوازنده و سرپرست گروه موسیقی «لیان» با اشاره به اینکه جای موسیقی نواحی در ارکستر ملی بسیار خالی است، گفت: موسیقی نواحی به وجود آورنده موسیقی ملی است.

محسن شریفیان خواننده، آهنگساز، نویسنده، پژوهشگر، نوازنده و سرپرست گروه موسیقی بوشهری «لیان» که دارای نشان درجه‌ یک هنری (معادل دکتری) در رشته موسیقی و نوازندگی نی‌انبان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارشناسی علوم اجتماعی با گرایش پژوهشگری است، در رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» با همراهی ارکستر ملی ایران به رهبری مجید انتظامی و گروه کُر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان به عنوان نوازنده ساز نی‌انبان حضور دارد.

شریفیان درباره حس و حال خود برای همکاری با ارکستر ملی ایران گفت: در درجه اول، برای من خیلی مهم است که ساز نی‌انبان جزیی از ارکستر ملی باشد و برای این مساله تلاش بسیاری کرده ام. با سایر همکاران و نوازندگان که در ساخت ساز فعالیت داشتند، تغییراتی در ساز نی‌انبان ایجاد کردیم تا این ساز بتواند در ارکستر ملی حضور داشته باشد.

وی درباره تجربه‌های خود برای همکاری در اثری ارکسترال بیان کرد: با ارکستر صداوسیما و ارکسترهای دیگر همکاری داشتم اما تاکنون در ارکستر ملی حضور نداشتم و فکر می‌کنم بسیار جای موسیقی نواحی در ارکستر ملی خالی بوده است.

شریفیان همچنین اظهار کرد: در واقع، این موسیقی نواحی است که موسیقی ملی را به وجود می‌آورد نه بالعکس.

شریفیان در پاسخ به این سوال که گنجاندن سازهای نواحی در یک کار ارکسترال کار سختی است و این کار را چه کسانی باید انجام دهند؟ گفت: این کار باید برعهده آهنگسازی باشد که محدودیت‌ها و امکانات آن ساز را می‌شناسد و می تواند برایش بنویسد. اما نوازندگان موسیقی نواحی، نوازندگان خیلی خوب و قابلی هستند، خیلی ساز می‌زنند و در دنیا نیز مطرح هستند و باید بیاموزیم که چگونه از توانایی‌های آنان بهره‌مند شویم. نوازندگان نواحی نیز آمادگی و توانایی لازم را در این زمینه دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قصد ندارد اثری را به صورت ارکسترال اجرا کند و توانایی‌های موسیقی نواحی را به این صورت به نمایش بگذارد؟ بیان کرد: این در تخصص من نیست. من یک نوازنده هستم، در گروه موسیقی «لیان» فعالیت می‌کنم. گاهی پژوهش می‌کنم و کارهای دیگر انجام می‌دهم. نوشتن برای ارکستر کار من نیست و منتظرم ببینم که چه اتفاقی می‌افتد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:

زمان برگزاری «همراه با خاطره‌ها» برای دومین بار تغییر کرد

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه