رفتن به بالا
  • شنبه - 23 مهر 1401 - 13:31
  • کد خبر : ۱۲۹۳۵
  • چاپ خبر : کتاب تلفیق شعر و موسیقی منتشر شد

کتاب تلفیق شعر و موسیقی منتشر شد

«شعر و موسیقی» عنوان یکی از تازه ترین آثار پژوهشی در حوزه موسیقی و ادبیات به قلم مرحوم مهدی فروغ است که به تازگی در دسترس مخاطبان قرار گرفت. کتاب «تلفیق شعر و موسیقی»، اثر دکتر مهدی فروغ، با ویرایش جدید توسط نشر خُنیاگر منتشر شد. شهاب مِنا (ناشر) دربارۀ انتشار مجدد و ویرایش جدید […]

«شعر و موسیقی» عنوان یکی از تازه ترین آثار پژوهشی در حوزه موسیقی و ادبیات به قلم مرحوم مهدی فروغ است که به تازگی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

کتاب «تلفیق شعر و موسیقی»، اثر دکتر مهدی فروغ، با ویرایش جدید توسط نشر خُنیاگر منتشر شد.

شهاب مِنا (ناشر) دربارۀ انتشار مجدد و ویرایش جدید این اثر نوشته است: «در عهد نوجوانی، در اوایل دهۀ هفتاد خورشیدی، در شرایطی که ادبیات مکتوب موسیقایی در ایران شدیداً فقیر بود و بسیاری کتب ارزشمند موسیقایی نگاشته‌شده پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دیگر تجدید چاپ نشده بودند، چون تشنه‌ای گرفتارآمده در برهوت، اغلب روزها در استراحت یک ساعتۀ ظهر دبیرستان، شتابان، در پی یافتن کتب موسیقایی پیشینیان، کتابفروشی‌های دست‌دوم‌فروش میدان انقلاب را می‌کاویدم و چون کشف اشیای باستانی، در میان خیل کتب مربوط یا نامربوط، گاه کتبی از پیشینیان موسیقیدان می‌یافتم! در یکی از این جستارها به کتاب «موسیقی و شعر» از دکتر مهدی فروغ برخوردم؛ اثری که نخستین کتاب چاپ‌شده در باب تلفیق شعر و موسیقی در ایران محسوب می‌شود و سال‌ها بعد همچنان تجدیدچاپ‌شده‌اش را هم در کتابفروشی‌های هنری نیافتم.

در گذر ایام، با دسترسی و مطالعۀ شماره‌های مجلۀ موسیقی در دهۀ سی دریافتم کتاب شعر و موسیقی مجموعۀ ۲۱ مقالۀ دکتر مهدی فروغ با عنوان «تلفیق شعر و موسیقی» است که تقریباً به‌طور پیاپی طی شماره‌های ۱۷ تا ۴۱ دورۀ سوم مجلۀ موسیقی، از دی ۱۳۳۶ تا اسفند ۱۳۳۸، به چاپ رسیده و در کتاب موصوف با تغییراتی (ازجمله حذف جملاتی در ابتدا و انتهای برخی شماره‌ها)، بی اشاره به مأخذ آنها گردآوری شده و با همان حروف‌نگاری مجلۀ موسیقی توسط نشر سیاوش طی دو نوبت در اوایل دهۀ شصت خورشیدی منتشر شده است.

از آنجا که طی بیست سال گذشته، در مقام نویسنده و سپس ناشر موسیقی، بازشناخت زندگی و آثار بزرگان موسیقی معاصر ایران، به‌عنوان نیاکان معنوی خود، دغدغه‌مندی‌ام بوده بر آن شدم تا به انگیزۀ پاسداشتی برای مرحوم دکتر مهدی فروغ، این بزرگ‌مرد خدوم موسیقی و هنر ایران، اثر ارجمند او را که سال‌هاست در بازار نشر موسیقی موجود نیست به طرزی نیکوتر از پیش به مشتاقان موسیقی ارائه کنم.

اینک کتاب «شعر و موسیقی» با همان عنوان اصلی مقالات، «تلفیق شعر و موسیقی»، با حروف‌نگاری مجدد، ویرایش ادبی و رفع جاافتادگی‌ها در چاپ قبلی به استحضار علاقه‌مندان می‌رسد. البته در ویرایش ادبی نسخۀ حاضر، علاوه بر رفع اشکالات تایپی متعدد در واژگان فارسی و لاتین، رفع اشکالات نگارشی_ دستوری، تغییر در چینش واژگان و ترتیب و توالی اجزای جمله جهت روان‌ترشدن خوانش آن، به‌روزرسانی رسم‌الخط نگارش، اصلاح نشانه‌گذاری (سجاوندی) و انتقال معادل‌های لاتین واژگان و اصطلاحات از متن به پاورقی مدّنظر ویراستار بوده است.

در مرحلۀ پایانی، طی مقابلۀ نسخۀ پیشین کتاب با مقالات مندرج در مجلۀ موسیقی، مواردی که از یک جمله تا یک پاراگراف در ابتدا یا پایان مقاله یا زیرنویس‌های متن‌ها حذف شده بود مجدداً به متن افزوده شدند.»

مرحوم مهدی فروغ (۱۳۸۷-۱۲۹۰) پس از تحصیل متوسطه، فعالیت هنری خود را در دانشسرای عالی آغاز کرد و چون روح‌الله خالقی، مهدی برکشلی و مهدی مفتاح از این بستر استعداد و موهبت خاص هنری خود را ظاهر ساخت و مصدر خدمات مهم به موسیقی و نمایش شد.

وی در دهۀ بیست به تدریس فرم و زیباشناسی در موسیقی در هنرستانِ عالی موسیقی پرداخت و از میانۀ دهۀ ۳۰ تا ۵۰ به تأسیس و مدیریت ادارۀ هنرهای دراماتیک و دانشکدۀ هنرهای دراماتیک مشغول بود، دو کتابخانۀ مهم فرهنگی را نیز دایر کرد و سال‌ها به تدریس تاریخ ادبیات موسیقی علمی، زیباشناسی در موسیقی علمی، نقد و بررسی هنر و ادبیات نمایشی، فن بیان و نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی و آواشناسی و تاریخ تئاتر جهان، و تألیف و ترجمۀ کتاب‌های مختلف در حوزۀ موسیقی و نمایش پرداخت.

منبع: مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه