رفتن به بالا
  • شنبه - 11 تیر 1401 - 14:19
  • کد خبر : ۱۱۹۲۳
  • چاپ خبر : پخش مستند «با ما بودی» در گرامیداشت استاد بنان

پخش مستند «با ما بودی» در گرامیداشت استاد بنان

این مستند هشتمین فیلم از مجموعه چونان سرو است که به سفارش شبکه مستند سیما و با تهیه‌کنندگی مصطفی رزاق کریمی از این شبکه تلویزیونی نمایش داده می ‌شود. محسن زارع، کارگردان این مستند، درباره اهمیت این مستند گفت: درباره غلامحسین بنان استاد بی‌ همتای آواز ایرانی چند فیلم مستند ساخته شده است که هر کدام به زندگی شخصی او […]

این مستند هشتمین فیلم از مجموعه چونان سرو است که به سفارش شبکه مستند سیما و با تهیه‌کنندگی مصطفی رزاق کریمی از این شبکه تلویزیونی نمایش داده می ‌شود.

محسن زارع، کارگردان این مستند، درباره اهمیت این مستند گفت: درباره غلامحسین بنان استاد بی‌ همتای آواز ایرانی چند فیلم مستند ساخته شده است که هر کدام به زندگی شخصی او پرداخته‌اند، اما مستند با ما بودی در پی پاسخ به این پرسش مهم است که چرا بنان آوازخوان خاصی است؟! در حقیقت این پرسش در مواجهه اول من با یکی از تصنیف‌های او به وجود آمد.

وی افزود: برای نسل جوان که با سلیقه و سبک‌های مختلف موسیقی ایرانی و بین المللی روبه‌رو اند شنیدن صدای بنان و درک زیبایی آن نیاز به شناخت بیشتری دارد. برای همین تصمیم گرفتیم از پژوهشگران و متخصصان جوان در حوزه موسیقی کمک بگیریم که در این مسیر سیاوش حیدری نوازنده و آهنگساز، سیاوش عبدی رهبر ارکستر کوبه‌ای، نوید نوروزی پژوهشگر و خواننده و رامتین نظری جو پژوهشگر و نوازنده ما را همراهی کردند.

کارگردان مستند با ما بودی درباره نحوه روایت در فیلم نیز توضیح داد و گفت: تلاش کردیم در این مستند از فضای تعریف، تمجید و بیان خاطرات فاصله بگیریم تا مخاطب مواجه عمیق‌ تر و ژرف تری با موسیقی و آواز بنان پیدا کند.

وی تصریح کرد: در طی این مسیر با تصنیف می‌ناب مواجه شدم. این تصنیف حاصل آخرین همکاری بنان با روح الله خالقی، همچنین آخرین همکاری این دو بزرگوار با رادیو به حساب می‌آید. بعد از آفرینش می ناب آقای پیرنیا مدیر برنامه گل‌های رادیو این اثر را سنگین توصیف کرد و از پخش آن خودداری نمود. استاد خالقی نیز چند ماه بعد از آن، چشم از جهان فروبست و بنان نیز تمایلی از خود به همکاری با رادیو و بعدها به ادامه خوانندگی نشان نداد.

زارع افزود: بنان تصمیم گرفت به هرکس که بتواند می ناب را بازخوانی کند ده هزارتومان (در سال ۱۳۴۵ شمسی) جایزه بدهد و شش ماه هم فرصت تمرین داد. اما هیچ کس حتی تا امروز موفق به بازخوانی این تصنیف نشده است. در حقیقت این ماجرا نقطه شروع مستند «با ما بودی» شد و با این پرسش که آیا نسل جدید می‌تواند برنده ده هزارتومان بنان باشد یا نه کار ادامه پیدا کرد.

کارگردان مستند با ما بودی در پایان تأکید کرد: بر خود واجب می‌دانم از حمایت و هدایت جناب مصطفی رزاق کریمی تهیه‌کننده مجموعه چونان سرو تشکر و قدردانی کنم که با اعتماد و اعتقادی که به جوانان در عرصه هنر و فیلمسازی دارند فرصت ساخت این مستند را برای من و سایر آثار را برای کارگردانان جوان این مجموعه فراهم کردند.

تکرار مستند با ما بودی دوشنبه سیزدهم تیرماه ساعت ۱۰:۰۰، چهارشنبه پانزدهم تیرماه ساعت ۱۹:۳۰ و جمعه هفدهم تیرماه ساعت ۱۲:۰۰ از آنتن شبکه مستند سیما پخش خواهد شد.

مجری طرح مجموعه چونان سرو سعید وزیری و مشاور رسانه‌ای آن صدرا صدوقی است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه