رفتن به بالا
  • شنبه - 31 اردیبهشت 1401 - 10:47
  • کد خبر : ۱۱۵۲۱
  • چاپ خبر : صندوق اعتباری هنر مخصوص هنرمندان است
مسلم کریمی:

صندوق اعتباری هنر مخصوص هنرمندان است

صندوق اعتباری هنر، مجموعه‌ای گسترده از هنرمندان حوزه تجسمی تا اهالی رسانه و اعضای قدیمی صنایع دستی را تحت پوشش حمایتی خود قرار می‌دهد. یکی از مسائلی که اما با توجه به گسترده بودن مخاطبان این مجموعه مطرح می‌شود، این است که با توجه به ظرفیت بودجه مالی، آیا صندوق اعتباری هنر ظرفیت ارائه‌ی خدمات […]

صندوق اعتباری هنر، مجموعه‌ای گسترده از هنرمندان حوزه تجسمی تا اهالی رسانه و اعضای قدیمی صنایع دستی را تحت پوشش حمایتی خود قرار می‌دهد. یکی از مسائلی که اما با توجه به گسترده بودن مخاطبان این مجموعه مطرح می‌شود، این است که با توجه به ظرفیت بودجه مالی، آیا صندوق اعتباری هنر ظرفیت ارائه‌ی خدمات به تمام این افراد را داراست؟

اخیرا پرسش‌هایی از سوی هنرمندان حوزه صنایع دستی مطرح شده نسبت به اینکه تعدادی از افرادی که در حال حاضر از خدمات بیمه برخوردار هستند، در حوزه خودشان فعال نبوده و با رفتار سلیقه‌ای کارشناسان این حوزه تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از هنرمندان نیز نسبت به قطع شدن بیمه‌شان گله دارند و مدعی هستند که علی‌رغم استمرار فعالیت‌شان، بیمه آن‌ها قطع شده است.

این قبیل پرسش‌ها در نهایت زمینه شکل‌گیری گفت‌وگویی با مسئولان صندوق اعتباری هنر را فراهم کرد تا پاسخ را از زبان متولیان امر دنبال کنیم.

برای عضویت در صندوق محدودیتی نداریم

در حال حاضر مجموعه صندوق اعتباری هنر به هنرمندان زیادی از حوزه‌های مختلف خدمات ارائه می‌کند. آیا این مجموعه با در نظر گرفتن ظرفیت‌های مالی‌اش توانایی، ارائه این سطح از خدمات را دارد و اینکه آیا بحث ساماندهی و پالایش اعضای این مجموعه به محدودیت‌های مالی آن مربوط می‌شود؟

مسلم کریمی، معاون اعضای صندوق اعتباری هنر پاسخ داد: «آمار اعضای صندوق در حال حاضر حدود ۹۰ هزار نفر است. بحث غربال‌گری یا پالایش یا ساماندهی، ارتباطی با ظرفیت ندارد. ما برای عضویت در صندوق محدودیتی نداریم و به ما گفته نشده که تعداد اعضا باید ۵۰ هزار نفر باشد یا بیشتر. صندوق هنر وظیفه دارد به مجموعه هنرمندان خدمات ارائه کند. بحث پالایش و ساماندهی بحث متفاوتی است و ارتباطی با عضویت و بودجه و بحث های مالی ندارد.»

او ادامه داد: «این طبیعی است که مجموعه‌های نظارتی بحث ساماندهی و پالایش را انتظار داشته باشند؛ اما مسأله این است که در سنوات گذشته افرادی عضو صندوق شدند که اصلا هنرمند نیستند. در همه حوزه‌ها ما شاهد هستیم که فردی هنرمند نیست، اما عضو صندوق شده و دارد از خدمات صندوق بهره می‌برد و هنرمند ما این شرایط کمتر برایش مهیا است و به دلیل محدودیت‌ها کمتر خدمات دریافت می‌کند.»

کریمی با اشاره به این نکته که این طرح از سال گذشته مطرح شده بود، گفت: «در چند ماه گذشته کار را شروع کردیم و مدل فرآیندی که تعریف کردیم مربوط به ارائه‌ی مستندات آثار هنری و اثبات فعالیت‌های هنری است. همچنین تغییراتی در بحث ورود به صندوق و عضویت ایجاد کردیم. تغییرات هم به این دلیل بود که ما به هنرمند برسیم؛ برای مثال قبلا عضویت در صندوق هنر با ارائه یک نامه از طرف سازمان‌ها امکان‌پذیر بود اما ما این را الزام کردیم که افراد مستندات هنری خود را ارائه کنند و بررسی شود و عضویتشان در واقع منوط به ارائه این مستندات است.»

او اضافه کرد: «در بحث پالایش هم شیوه‌های مختلفی وجود دارد. ما آمدیم فرایندی تعریف کردیم که بر مبنای همین مستندات تعریف می‌شود و اگر این مستندات کامل باشد، هنرمندان هیچ مشکلی برای عضویت یا ادامه عضویت نخواهند داشت. هدف ما این است که به هنرمند واقعی برسیم. و روش ما برای این کار این است که یک بررسی و بازیابی اطلاعاتی انجام دهیم که ببینیم این اعضای صندوق چند درصدشان فعالیت هنری دارند.»

معاون اعضای صندوق اعتباری هنر با اشاره به هنرمندانی که دیگر فعالیتی ندارند اما همچنان از خدمات صندوق بهره‌مند هستند، گفت: «بعضا سابقه داریم که هنرمندی در سال‌های اخیر عضو صندوق شده، اما در حال حاضر فعالیت هنری ندارد. آیین‌نامه عضویت در صندوق هم این شرایط را دارد که عضویت سه ساله و قابل تمدید باشد و همچنین هنرمند باید استمرار فعالیت داشته باشد تا بتواند از خدمات صندوق هنر استفاده کند. هدف از این کار هم این بود که هنرمند با مجموعه هنری ارتباط داشته باشد و در حوزه هنری خودش فعال و پویا باشد. ما خدمات را باید به هنرمند فعال ارائه دهیم و این مبنای کار ما بوده است.»

او اضافه کرد: «این یک فرایند است که در آن استمرار فعالیت هنرمند و وضعیت او هر سه سال یک بار بررسی می‌شود.»

بانک طرف قرارداد تا الان که به تعهداتش عمل کرده است

صندوق اعتباری هنر بیشتر خدمات مالی خود را از طریق یک بانک خصوصی به اعضای خود ارائه می‌دهد و این درحالی است که این بانک مدتی است که با فراز و فرودها و چالش‌های بسیار مواجه بوده است. کریمی در پاسخ به این پرسش که آیا مجموعه صندوق در نظر دارد در همکاری خود با این بانک تجدید نظر کند یا خیر؟ گفت: «خدماتی که در حال حاضر بانک آینده در حوزه هنر کارت به ما ارائه می‌دهد، بر اساس توافقاتی است که بوده و درحال انجام است.
تا الان که مبنای هنر کارت، بانک آینده بوده و فعالیت بانکی خودش را انجام می‌دهد؛  انتظاراتی که ما داریم، این توفقات انجام شده و الان درحال انجام است.»

او ادامه داد: «طبیعتا اگر روزی خدمات این بانک با انتظارات ما همخوانی نداشته باشد، قطع ارتباط می‌کنیم، اما با توجه به تفاهم‌نامه‌هایی که از پیش امضا شده‌اند، بانک خدمات خود را مناسب ارائه نموده و همکاری لازم را دارد.»

برای مشکلات خاص هنرمندان وام در نظر گرفته شده است

هنرمندان تئاتر و موسیقی از جمله اقشار جامعه هستند که از زمان شیوع ویروس کرونا با توجه به تعطیلی‌های اجراها و کنسرت‌ها و کلاس‌های آموزشی به لحاظ مالی در تنگنا قرار گرفتند. معاون اعضای صندوق اعتباری هنر در پاسخ به این سوال که در دوران کرونا چقدر به این هنرمندان تسهیلات اعطا شد، گفت: «در بحث خدمات مالی همه اعضای صندوق جامعه هدف ما هستند. بسته‌های حمایتی که برای هنرمندان تدارک دیده شد، از شب یلدا، عید نوروز و ماه مبارک رمضان ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به حساب هر عضوی  واریز شد که برای تمام اعضاء دارنده هنر کارت بود. در بحث‌های حمایتی صندوق هنر مواردی را که در شرایط خاص، بیمارهای خاص مورد حمایت داشته است. رقم و ریال در حال حاضر ندارم، اما بحث حمایت به صورت یکسان و برای همه حوزه‌ها است.»

او ادامه داد: «صندوق هنر الان در حال حاضر وام قرض الحسنه ارزان برای متقاضیان در نظر گرفته است که برای مشکلات ضروری هنرمندان است. حداقل مبلغ ۸ میلیون تومان در نظر گرفته شده، اما باتوجه به شرایط و حوزه‌های معرفی کننده، سعی می‌کنیم مبلغی اختصاص دهیم که مشکل هنرمند را رفع کند.»

کریمی با اشاره به این نکته که صندوق در حوزه صنایع دستی عضو جدید نمی‌پذیرد، گفت: «در حوزه صنایع دستی برخی اعضا از قبل عضو صندوق بودند، اما ما فعلا در حوزه صنایع دستی عضویت جدید نداریم؛ چون مجموعه متولی صنایع دستی وزارتخانه دیگری است ولی تمام اعضای قدیمی که عضو صندوق و تحت پوشش بیمه بودند، بیمه‌شان ادامه پیدا کرده است.»

او اضافه کرد: « اخیرا مذاکراتی با وزارتخانه شده تا اینکه ان‌شاءالله به نتیجه برسد و در آن حوزه هم بتوانیم اگر مقرر شد خدماتی ارائه دهیم و در خدمت باشیم. از زمانی که مجموعه وزارت میراث فرهنگی ایجاد شده، خود این مجموعه در حال رسیدگی است و به هنرمندان خدمات ارائه می‌دهد.
امیدواریم  مذاکرات به نتیجه برسد. در خدمت هنرمندان حوزه صنایع دستی نیز خواهیم بود. تا این ساعت که ما در خدمت شما هستیم عصویت جدید در حوزه صنایع دستی نداریم اما اعضای قدیمی کماکان با شرط استمرار فعالیت و تمدید عضویت در خدمتشان هستیم
ضمنا تاکنون  بیمه حتی یک نفر هم قطع نشده ، و هنرمندی که فعالیتش استمرار دارد، می‌تواند از خدمات استفاده کند.»

کریمی با اشاره به این نکته که مجموعه صندوق هنر متولی بیمه  بیمه قالیبافان محسوب نمی‌شود، خاطرنشان کرد: «طبیعتا اگر به یک وحدت رویه برسیم، می‌توانیم خدمات بهتری به این هنرمندان و سایر گروه‌های هنری ارائه کنیم.»

گرفتن عضو جدید برای صندوق را آغاز کرده‌ایم

مجموعه صندوق اعتباری هنر علاوه بر اینکه ارائه خدمات به هنرمندان را پوشش می‌دهد، فعالان عرصه رسانه را نیز در دایره خدمات‌رسانی خود دارد. با این حال سوالی که وجود دارد، این است که با وجود حجم زیادی از بیمه‌های کاذب، آیا بهتر نیست پوشش دادن ارائه خدمات به این قشر برعهده خود معاونت مطبوعاتی قرار گیرد؟

معاون اعضای صندوق اعتباری هنر درباره این مورد چنین گفت: «درحال حاضر مجموعه مطبوعات را ما پوشش می‌دهیم. با معرفی معاونت حوزه مطبوعاتی خدمت‌رسان اهالی رسانه هم هستیم و بیمه‌شان از طریق صندوق انجام می‌شود و تا این ساعت هیچ مشکلی نبوده است. الان با توجه به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برنامه‌ریزی‌ که شده، با دستور وزارتی، گرفتن عضو جدید را برای صندوق آغاز کردیم و ثبت نام انجام می‌دهیم و ماهیانه نزدیک به ۲۰۰۰ نفر را به سازمان تأمین اجتماعی معرفی می‌کنیم و افراد جدیدی را در بحث بیمه تحت پوشش قرار می‌دهیم.»

او ادامه داد: «همیشه بودجه و مسائل مالی محدودکننده هست، ولی در این دوره که بحث پالایش مطرح شده و درحال انجام شدن است، اصلا ارتباطی با مباحث ظرفیت و بودجه ندارد. آنچه که برای ما اهمیت دارد این است که صندوق هنر باید به اهالی فرهنگ و هنر و رسانه خدمات دهد. کسانی که از طرق نامتعارف غیر از این جامعه هستند، باید شناسایی شوند و خدماتی که داریم به غیر هنرمند تعلق نگیرد،  تا بتوانیم خدمات‌ صندوق را بهتر به اهالی هنر ارائه کنیم.»

کریمی درباره دلایل عضویت غیرهنرمندان  در مجموعه صندوق اعتباری هنر گفت: «این اتفاق دلایلی مختلفی می‌تواند داشته باشد. به هر حال فرایند روشن و مشخصی برای عضویت نبوده و افراد با یک معرفی‌نامه از سازمانشان عضو صندوق می‌شدند، اما در دوره جدید ما یک فرآیندی  را طراحی کردیم که خود سیستم هر سه سال یکبار پالایش را انجام می‌دهد و یک  روشی  تعریف شده که خود هنرمند مستندات هنری خود را ارائه کند و این مستندات هنری نشان دهنده فعالیت هنری اوست.»
او در آخر اظهار کرد: «قبلا این اتفاق نبوده و طبیعی است که یک عده که نباید،  عضو شده‌اند. با کارگروهی که ما الان تشکیل دادیم، ورود به صندوق، منوط به نظرات کارشناسی شده و طبیعتا جلوی این تخلفات گرفته خواهد شد.»

طرح ساماندهی و پالایش درحالی به گفته مسئولان صندوق اعتباری هنر برای جلوگیری از ادامه دار شدن بحث بیمه‌های کاذب طراحی شده، که در این میان برخی هنرمندان مدعی هستند از شروع این طرح علی‌رغم اینکه در حوزه هنری خودشان فعال هستند، اما بیمه‌ آن‌ها یا به دلیل نداشتن فعالیت یا با کوچک‌ترین تأخیری در پرداخت قطع شده است که مسولان صندوق ادعای حدف خدمات بیمه ای را تا الان رد می‌نمایند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه