رفتن به بالا
  • جمعه - 23 اردیبهشت 1401 - 12:34
  • کد خبر : ۱۱۳۵۰
  • چاپ خبر : پاسخ‌های همایون شجریان به چند حاشیه

پاسخ‌های همایون شجریان به چند حاشیه

مراسم رونمایی و نشست خبری تازه‌ترین آلبوم همایون شجریان به آهنگسازی فردین خلعتبری عصر روز پنجشنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد. تازه‌ترین آلبوم از همکاری مشترک همایون شجریان و فردین خلعتبری با عنوان «گاه فراموشی» در قالب برگزاری یک مراسم رونمایی و نشست خبری پیش روی مخاطبان قرار گرفت. […]

مراسم رونمایی و نشست خبری تازه‌ترین آلبوم همایون شجریان به آهنگسازی فردین خلعتبری عصر روز پنجشنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

تازه‌ترین آلبوم از همکاری مشترک همایون شجریان و فردین خلعتبری با عنوان «گاه فراموشی» در قالب برگزاری یک مراسم رونمایی و نشست خبری پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

فردین خلعتبری آهنگساز آلبوم «گاه فراموشی» در این برنامه رسانه‌ای ضمن ارائه توضیحاتی از روند تولید آلبوم «گاه فراموشی» گفت: این چهارمین همکاری من با همایون شجریان است که خیلی آن را دوست دارم و اساساً چه کسی است که با همایون شجریان کار کند و از روند این همکاری رضایت نداشته باشد.

وی درباره استفاده از نوازندگان خارجی در این آلبوم موسیقایی بیان کرد: این اثر یک اثر مبتنی‌بر موسیقی است که به نوازندگان خاصی نیاز داشت و من امیدوارم بعد از شنیدن این اثر پرسش را با شرایط دیگری درباره نحوه استفاده از نوازندگان خارجی مطرح کنید. ما در این آلبوم نیاز به بداهه‌نوازی در موسیقی داشتیم که بسیار خاص بود. در این چارچوب نوازندگی دو نفر از این چهار نفر محور اصلی نوازندگی ما بود که به اعتقاد من اگر کوارتت دیگری آن را اجرا می‌کرد طبیعتاً طعم دیگری داشت.

امیدوارم تنها گروه بهره‌مند از حامی مالی نباشیم

خلعتبری در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: تولید موسیقی صنعت ارزانی نیست و نیازمند حضور ساعت‌های متمادی در استودیو است که من واقعاً امیدوارم ما تنها گروه‌های بهره‌مند از حامی مالی نباشیم و موسسات صنعتی بتوانند به کمک گروه‌ها و هنرمندان دیگر در حوزه موسیقی جدی بیایند و بدون اینکه ماهیت آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهند حمایت‌های لازم را انجام دهند.

خلعتبری همچنین درباره محتوای آلبوم هم گفت: تلاش کردیم این آلبوم رویکردی به موسیقی مقامی داشته باشد که عمده آن روی موسیقی منطقه «صحنه» است که امیدوارم بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

این آهنگساز در بخش پایانی صحبت‌های خود از رامین صدیقی به عنوان مشاور پروژه قدردانی کرد و گفت: رامین صدیقی در این پروژه همراهی ویژه‌ای داشت که در تمام مراحل کار همراه من بود که به اعتقاد من حضور درجه یک و ممتازی بود.

همایون شجریان در ابتدای این نشست رسانه‌ای ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این اثر موسیقایی بیان کرد: این کار هم‌آمیزی از موسیقی ایرانی و موسیقی جز است که نقطه مشترک اثر بداهه پردازی است که فردین خلعتبری آن را با شعر و موسیقی‌هایش ساخته و پرداخته است. این نوع نگرش در تاریخ موسیقی ایرانی در آثار بزرگانی چون «عارف» و «شیدا» پیدا می‌شد که شعر و آهنگ را خود می‌سرودند. شاید فردین عزیز هم در هنگام ساخت این اثر موسیقایی با این نگاهی که گفتم دست به ساخت پروژه زده است.

وی ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند ضبط این آلبوم افزود: آلبوم روند پیچیده‌ای برای ساخت نداشت و چهار نوازنده و یک خواننده در یک تجربه تازه دست به دست هم دادند تا بتوانند اثر قابل قبولی را پیش روی مخاطبان قرار دهند. درباره اجرای زنده این اثر هم باید بگویم که ما قبل از کرونا برنامه‌ریزی زیادی برای برگزاری کنسرت داشتم بنابراین باید ابتدا به برنامه‌های کنسرت‌های پروژه‌های دیگرم فکر کنم و پس از آن برای این پروژه و اجراهای زنده آن اقدام کنم.

اگر افشین یدالهی بود در این آلبوم هم حضور داشت

این خواننده موسیقی ایرانی درباره تجربه قبلی همکاری‌اش با فردین خلعتبری در آلبوم «امشب با غزل‌های من بخواب» توضیح داد: من به شخصه از همکاری با فردین خلعتبری در این آلبوم بسیار راضی‌ام و باید بگویم این کار نسبت به کار قبلی‌مان بسیار پخته‌تر و جذاب‌تر است که جا دارد از افشین یداللهی هم یادی کنم که اگر در این آلبوم بود حتماً با او همکاری می‌کردیم. ایده این آلبوم ایده بسیار جالبی است که توانسته شعر و موسیقی را با هم پیش ببرد. این تجربه برای خود من هم جالب توجه بود حتی در جایی ترکیب مفهوم موسیقی و شعر برایم ثقیل بود اما به تدریج کار برای من روان شد و می‌دانم که می‌تواند با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار کند. کما اینکه بر این باورم این اثر موسیقایی یکی از با کیفیت ترین کارهایم خواهد بود. پیشنهاد من این است که بیشتر روی فضایی که موسیقی با همراهی شعر ایجاد می‌کند تمرکز کنید و من بر این باورم این کار به گونه‌ای است که مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار می‌گیرد.

فعلاً قصد همکاری با صداوسیما را ندارم

شجریان در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر برگزاری کنسرت در تهران و همکاری با صدا و سیما گفت: برای کنسرت برنامه‌ریزی‌هایی داریم که در تهران اجرای برنامه داشته باشیم و فکر می‌کنم تیرماه امسال کنسرت‌هایم را در تهران آغاز کنم. درباره همکاری با صدا و سیما هم باید بگویم که فعلاً برنامه‌ای برای همکاری با صداوسیما ندارم.

این خواننده همچنین درباره حاشیه‌های کنسرتش در دوبی و صحبت‌های او حین برگزاری کنسرت توضیح داد: آنچه در کنسرت انجام دادم تحت تاثیر هیچ حرکتی نبود و من خود تصمیم گرفتم که در کنسرت دوبی بدون توجه به حواشی از ایران بخوانم. این در حالی است که در آنجا بنده هیچ محدودیتی برای برگزاری و اجرای این قطعه در دوبی نداشتم.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: من فکر می‌کنم خواننده‌های زیادی داریم که در حوزه موسیقی ایرانی فعالیت‌هایی دارند. اما طبیعتاً زمانه در حال تغییر شکل دائمی است که حتی سلیقه شنیداری مخاطبان را نیز تغییر می‌دهد. در این چارچوب ورود بیماری کرونا هم تغییرات زیادی را در این روند ایجاد کرد. من هم در این دو سالی که کرونا بود تلاش کردم تک آهنگ‌هایی را منتشر کنم که برخی با حمایت موسسات مختلف و برخی هم با هزینه‌های شخصی صورت گرفته است. در هر حال آنچه در این روزگار صورت گرفته همراهی با جریان زندگی امروز و حوصله و زمان بندی روز دنیاست که فکر می‌کنم باید نوع موسیقی‌مان را با حفظ اصالت‌ها به این نگرش هدایت کنیم. من فکر می‌کنم نسبت به ۳۰ سال گذشته دیگر شاهد این نباشیم که یک آلبوم کامل با ساز و آواز داشته باشیم چون همه چیز تغییر کرده است و نمی‌توان این تغییرات را نادیده گرفت.

همایون شجریان در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر ملاحظات او برای برگزاری کنسرت‌های ارزان قیمت و اینکه آیا تصمیماتی برای برگزاری کنسرت به یاد محمدرضا شجریان گفت: ما تلاش می‌کنیم که در این اوضاع گرانی که همه می‌دانیم وضعیتش به چه شکلی است مشکلی به مشکلات مردم اضافه نکنیم. هرچند می‌دانید که برگزاری کنسرت دربرگیرنده هزینه‌های زیادی است که واقعاً اوضاع برگزاری کنسرت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. اما من همیشه سعی کردم که متعادل‌ترین ها برقرار شود. درباره ماجرای کنسرت‌ها به یاد پدر هم باید بگویم تا به امروز هر آنچه در کنسرت‌های اخیرمان برگزار کردیم به یاد پدر و استاد پرویز مشکاتیان بوده که امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.

پس از صحبت‌های شجریان درباره کنسرت‌ها حامی مالی پروژه گاه فراموشی وعده داد که اگر همایون شجریان و تیم همراهش موافق باشند ما حاضریم در برگزاری کنسرت‌های رایگان همراه گروه اجرایی باشیم و آنها را حمایت کنیم.

همچنان آماده حمایت از پروژه کنسرت‌های رایگان خیابانی هستم

همایون شجریان در بخش دیگری از این نشست گفت: چند سال پیش من پیشنهاد دادم که حاضر کنسرت‌های خیابانی را به صورت رایگان برگزار کنم و الان هم می‌گویم که آماده حمایت از چنین پروژه‌ای هستم. در این مجال خیلی از دوستان گفتند که بیایید و در چند شب کنسرت رایگان برگزار کنید در حالی مد نظر من این نبود برای من مهم این است آن دسته از مخاطبانی که هیچ دسترسی به کنسرت ندارند بتوانند به راحتی و با تعداد بیشتری به تماشای برنامه‌های ما بیایند. این تنها کاری است که از من بر می‌آید و امیدوارم روزی شرایط آن فراهم شود که بتوانم کنسرتی را با تعداد زیادی تماشاگران برگزار کنم.

رضا موسوی درباره کلید واژه و نقش مدیر هنری در پروژه‌های موسیقی به ویژه پروژه «گاه فراموشی» گفت: در این پروژه من تکلیف خود را به خوبی می‌دانستم چون با فردین خلعتبری دوستی بیست و پنج ساله‌ای داریم که خوب می‌دانیم در پروژه‌های مشترک چه کارهایی را باید انجام داد. اما درباره همایون شجریان و نحوه همکاری با او باید بگویم که هر روز با اتفاقات جالب توجه و شگفت انگیزی مواجه می‌شدیم که علاقه همکاری من با او را دوچندان می‌کرد. این هنرمند نگاه ویژه‌ای به هنرهای تجسمی دارد که در این پروژه هم به ما کمک کرد.

آلبوم «گاه فراموشی» با اشعار فردین خلعتبری در هشت قطعه به نام‌های «در شب بی تو»، «گاه فراموشی»، «مشتاق توام»، «پی در پی»، «خواب خاکی»، «با تو مست»، «نشان»، «محرم به اسرار» طی حدود دو سال تولید شده است.

فردین خلعتبری تهیه‌کننده و آهنگساز و شاعر، همایون شجریان خواننده، بی ون مه یر، کلاوس گزینگ، کارلو نیدرهاوزر و فردریک ژیل گروه نوازندگان، رامین صدیقی مشاور تهیه‌کننده، سحر فروزان مشاور تهیه‌کننده، رضا موسوی مدیر هنری، کاوه عابدین و فرانس شادن صدابرداران عوامل اجرایی این آلبوم موسیقی را تشکیل می‌دهند که ضبط آن در کشورهای ایران و اتریش صورت گرفته است.

همایون شجریان و فردین خلعتبری طی سال‌های گذشته فعالیت‌های مستمری را با یکدیگر داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به انتشار آلبوم «امشب کنار غزل‌های من بخواب» روی اشعار مرحوم افشین یداللهی در سال ۱۳۹۸ و خوانش چند تک آهنگ برای سریال‌ها و آثار صوتی اشاره کرد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه