رفتن به بالا
  • دوشنبه - 5 اردیبهشت 1401 - 14:34
  • کد خبر : ۱۱۰۴۳
  • چاپ خبر : «سیمرغ نامه»در وحدت تماشایی می‌شود

«سیمرغ نامه»در وحدت تماشایی می‌شود

به نقل از امور رسانه‌ای پروژه، «سیمرغ نامه» عنوان یکی از تازه‌ترین پروژه‌های موسیقایی – نمایشی بر اساس منطق‌الطیر عطار نیشابوری است که روز جمعه شانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری با موسیقی مریم شریف‌زاده شیرازی و نویسندگی و کارگردانی میترا کریم خانی در تالار وحدت تهران به صحنه می‌رود. امیر عابدی و مریم شریف‌زاده شیرازی تهیه‌کنندگان، خشایار […]

به نقل از امور رسانه‌ای پروژه، «سیمرغ نامه» عنوان یکی از تازه‌ترین پروژه‌های موسیقایی – نمایشی بر اساس منطق‌الطیر عطار نیشابوری است که روز جمعه شانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری با موسیقی مریم شریف‌زاده شیرازی و نویسندگی و کارگردانی میترا کریم خانی در تالار وحدت تهران به صحنه می‌رود.

امیر عابدی و مریم شریف‌زاده شیرازی تهیه‌کنندگان، خشایار حاجی سید جوادی مجری طرح، پگاه نیایی طراح حرکات فرم، نگار اعزازی سرپرست سازهای کوبه‌ای برخی از اعضای گروه اجرایی این پروژه نمایشی – موسیقایی را تشکیل می‌دهند.

در توضیحات تکمیلی این پروژه ملی که با همراهی گروهی از هنرمندان کودک و نوجوان کشورمان در پاسداشت عطار نیشابوری و قالبی متفاوت روی صحنه می‌رود، آمده است:

«این اثر بر اساس داستان منطق‌الطیر اثر ارزشمند عطار نیشابوری بازنویسی و روی اشعار آن آهنگسازی و تلفیق شعر و موسیقی انجام شده است. در این پروژه تلاش شده تا با تلفیقی از موسیقی و یک اثر ادبی فاخر ایرانی، اثر متفاوتی با همراهی تعدادی از هنرمندان ارزنده کودک و نوجوان کشورمان پیش روی مخاطبان قرار داده شود. البته با توجه به اینکه سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ توسط کمیسیون ملی یونسکو «سال تجلیل از عطار نیشابوری» نامگذاری شده، بنابراین زمان مناسبی است تا این اثر فاخر در قالبی موثرتر در سطح ملی و بین‌المللی روایت و معرفی شود.

این اثر نه تنها توجه مخاطب را به ادبیات کلاسیک و موسیقی بدیع ایرانی جلب می‌کند، بلکه با ایجاد نقش برای پرندگان بومی ایران، آنها را به توجه به محیط زیست می‌طلبد. بنابراین داستان منطق‌الطیر بهانه‌ای است برای معرفی بخشی از میراث طبیعی این سرزمین و طبیعتی که بخشی از آن پرندگان بی همتایی هستند.»

موسسه فرهنگی هنری «نغمه جاودان آفرینش» از سال ۱۳۹۴ با تمرکز روی نمایشنامه‌های مطرح جهان به اجرای نمایش‌های موزیکال پرداخته است. این موسسه که با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با موسیقی و ادبیات ایران و جهان فعالیت خود را آغاز کرده تاکنون، نمایش‌هایی مانند «جوجه اردک زشت» اثر هانس کریستین اندرسن و «شیرشاه» نوشته کریستین سندرز را به زبان انگلیسی در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه برده است. این در حالی است که تشکیل گروه کُر بزرگسال و اجراهای مختلف در تالار وحدت و نیاوران، تشکیل اولین گروه کُر چهارصدایی «کودکان کار و خیابان» و اجراهای متعدد به همراه این کودکان از دیگر فعالیت‌های مجموعه است.

از فعالیت‌های پیش روی موسسه هم می‌توان به آماده سازی نمایشنامه «زنان کوچک» و داستان «حضرت ابراهیم (ع) و اسماعیل (ع)» در قالب پروژه‌های نمایشی – موسیقایی به طراحی و آهنگسازی مریم شریف زاده اشاره کرد.

طی روزهای آینده توضیحات تکمیلی دیگری از این پروژه ملی در دسترس مخاطبان و اهالی رسانه قرار داده خواهد شد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه