رفتن به بالا
  • سه شنبه - 23 فروردین 1401 - 14:55
  • کد خبر : ۱۰۸۷۵
  • چاپ خبر : «نگاه»؛ همنوازی تار و تمبک منتشر شد

«نگاه»؛ همنوازی تار و تمبک منتشر شد

 آلبوم موسیقی بی‌کلام «نگاه» با آثاری از عیسی زارعی (تار و سه‌تار) و محمدرضا طیار (تمبک) توسط نشر ماهور منتشر شد. به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، این آلبوم موسیقی شامل دو بخش؛ همنوازی تار و تمبک و تکنوازی سه‌تار است. بخش نخست شامل پنج قسمت است که مدگردی‌های آن براساس امکانات بالقوه‌ دستگاه نواست، در […]

 آلبوم موسیقی بی‌کلام «نگاه» با آثاری از عیسی زارعی (تار و سه‌تار) و محمدرضا طیار (تمبک) توسط نشر ماهور منتشر شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، این آلبوم موسیقی شامل دو بخش؛ همنوازی تار و تمبک و تکنوازی سه‌تار است. بخش نخست شامل پنج قسمت است که مدگردی‌های آن براساس امکانات بالقوه‌ دستگاه نواست، در دستگاه نوا چند نقطه‌ تأکید (شاهد) وجود دارد که هر کدام از این نقاط توسط گوشه‌های معینی از این دستگاه معرفی می‌شوند.

علاوه بر مدهای موجود در دستگاه نوا، مدهای دیگری مانند بیات ترک و کردبیات نیز در سیر گردش مدها گنجانده شده است و برای تثبیت بیشتر فضاها تار به گونه‌ای کوک شده که واخوان‌ها نقش مؤثری در این زمینه داشته باشند و بتوان چند نت شاهد را به صورت همزمان داشت. از حیث آهنگسازی، قطعات با الهام از پایه‌های ملودیک و ریتمیک موجود در تارنوازی کلاسیک ایرانی ساخته شده است.

بخش دوم نیز شامل سه قسمت مستقل است که در عین حال، می‌توان میان آنها شاهد نوعی پیوستگی بود. بیراه نیست اگر بگوییم این قطعات مروری است بر سه‌‏تارنوازیِ متأخر اما نوازنده کوشیده است، دست آخر، نگاه خود را از این طریق نمایان سازد.

درآمد نوا (تار و تمبک)، نسیم (تار و تمبک)، نیشابورک، نهفت، کرد بیات (تار و تمبک)، بی‌خبری (تار و تمبک)، حزین، بیات‌ترک، فرود نوا (تار و تمبک)، بازگشت (تار و تمبک)، چنگ شکسته. با الهام از شعری از ه. سایه با همین عنوان (سه‌تار)، موشح. براساس موشح قدیمی عربی، جل من قد صورک (سه‌تار) و شوق (سه‌تار) از جمله قطعات آلبوم موسیقی نگاه است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه