رفتن به بالا
  • شنبه - 20 فروردین 1401 - 14:14
  • کد خبر : ۱۰۷۹۳
  • چاپ خبر : زیبایی‌های پنهان نقش جهان با موسیقی نمایان می‌شود

زیبایی‌های پنهان نقش جهان با موسیقی نمایان می‌شود

تابلو موزیکال «پنهانی» اثری از میدیا فرج‌نژاد است که به روایت بخشی از زیبایی‌هایِ پنهانِ میدان نقش جهان می‌پردازد. آهنگ «پنهانی» اثری از میدیا فرج‌نژاد در قالب پروژه «تار و تاریخ» است. فرج‌نژاد این آهنگ را براساس شعری از قیصر امین‌پور ساخته و آواز آن را سلمان سعیدی خوانده است. ویدیوی این آهنگ در بنای […]

تابلو موزیکال «پنهانی» اثری از میدیا فرج‌نژاد است که به روایت بخشی از زیبایی‌هایِ پنهانِ میدان نقش جهان می‌پردازد.

آهنگ «پنهانی» اثری از میدیا فرج‌نژاد در قالب پروژه «تار و تاریخ» است. فرج‌نژاد این آهنگ را براساس شعری از قیصر امین‌پور ساخته و آواز آن را سلمان سعیدی خوانده است.

ویدیوی این آهنگ در بنای «قیصریه» واقع در میدان نقش جهان اصفهان ضبط شده است. این بنا از زیبایی‌هایی است که در نقش جهان تقریبا پنهان مانده است.

در ادامه یادداشتِ میدیا فرج‌نژاد درباره آهنگ «پنهانی» را می‌خوانید:
«زیبایی‌های میدان نقش جهان از حد خارج است. هزاران نکته‌ی ریز دارد و هزاران ناشناخته‌ باور نکردنی. قصه‌هایی در این میدان نهفته است که هر کدام می‌تواند چند فصل از کتابی خواندنی باشند. در دل این میدان رازها هم فراوان‌اند. انگار میدان نقش جهان وجه پیدایی دارد که همه دیده‌ایم و نیمه پنهانی که کمتر دیده شده است.
شاهنشین قیصریه یکی از مهمترین زیبایی‌های پنهانِ میدان بوده است که اگر به لطف دلسوزان میراث فرهنگی نبود شاید امروز باید به سوگش می‌نشستیم و سال‌ها بعد برای کودکانمان تعریف می‌کردیم که روزگاری چنین چیزی هم وجود داشته است. با آقای رضا طاهرپور مدیریت گالری و موزه قیصریه که هم‌سخن شدم، تازه فهمیدم چقدر تلاش و همت برای احیا و نگهداری این بخش مهم از میدان نقش جهان شده است. دلم سوخت برای آن بناها و بخش‌هایی از میراث‌مان که چنین دلسوزانی ندارد و سال‌هاست بی هیچ توجهی رها شده‌اند. کاش کسانی که با موضوعات مربوط به میراث فرهنگی مرتبط هستند یا مسئولیتی دارند، بدانند این بخشی از هویت فرزندان این سرزمین است که نماد بیرونی پیدا کرده است؛ حفظ و نگهداری‌شان شاغل و مسئول نمی‌خواهد… عاشق و دلباخته می‌خواهد.»

میکس و مسترینگ این آهنگ برعهده احمد میرمعصومی و کارگردانی و تدوین تابلو موزیکالِ «پنهانی» را مرتضی حاج‌محمدی عهده‌دار بوده است.
تابلو موزیکال در پروژه‌های مختلف تعاریف متفاوتی دارد. اما در پروژه‌ی «تار و تاریخ» براساس پدیده‌ای مانند یک بنا، یا تاریخِ یک منطقه در نقطه‌ای مشخص، موسیقی ساخته می‌شود تا روایت‌گرِ آن بنا یا روایتگر بخش مشخصی از تاریخ به زبان موسیقی باشد.

 

منبع: فارس

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه