رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 27 بهمن 1400 - 12:27
  • کد خبر : ۱۰۴۷۴
  • چاپ خبر : صداوسیما و ارشاد با موسیقی سنتی بد کردند

صداوسیما و ارشاد با موسیقی سنتی بد کردند

یکی از گروه‌های حاضر در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر ارکستر «چکاوک» است که سال هفتاد و هفت تاسیس شده و رضا شایسته سرپرستی و رهبری آن را به عهده دارد. این ارکستر تلاش دارد همواره در معرفی خوانندگان جدید موثر باشد و افراد جدیدی را به جامعه موسیقی معرفی کند. ارکستر «چکاوک» روز […]

یکی از گروه‌های حاضر در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر ارکستر «چکاوک» است که سال هفتاد و هفت تاسیس شده و رضا شایسته سرپرستی و رهبری آن را به عهده دارد. این ارکستر تلاش دارد همواره در معرفی خوانندگان جدید موثر باشد و افراد جدیدی را به جامعه موسیقی معرفی کند.

ارکستر «چکاوک» روز دوشنبه بیست و پنجم بهمن ماه در سانس اول اجراهای تالار رودکی روی صحنه رفت و مجید حسینخانی و محمد رضاییان افروز خوانندگان آن بودند و به اجرای قطعات «شب پرستاره»، «طاقتم ده»، «غزل»، «سوزله»، «پشیمانم»، «گلزار»، «سیمین بری»، «شانه»، «زندگی»، «جلوه بستان»، «هرگز هرگز» پرداختند.

ارکستر پرجمعیت «چکاوک» حدود یک ساعت اجرا داشت و مخاطبان از اجرای قطعات و تصانیف استقبال کردند.

رضا شایسته که نزد استادانی چون اسدالله ملک، وراطان ساهاکیان و نصیر حیدریان بهره برده، پس از اجرا، دقایقی درباره اجرا و کم و کیف آن، همچنین وضعیت فعالیت‌های تولیدی و اجرایی ارکستر «چکاوک» صحبت کرد.

رهبر ارکستر «چکاوک» در ابتدا درباره دلیل حضورش در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر که با سی درصد مخاطب برگزار شده، گفت: اما امسال سال خاصی بود. نه فقط امسال بلکه الان دو سال است که اهالی موسیقی اوضاع بد و نابسامانی دارند و همه کنسرت‌ها کنسل شده بود و ما در چنین وضعیتی به جشنواره آمدیم.

شایسته در پاسخ به این سوال که آیا تالار رودکی برای اجرای ارکسترش مناسب بوده یا خیر، گفت: اغلب اجراهای من و اعضای ارکسترم طی این سال‌ها در تالار وحدت بوده و همانطور که دیدید تعداد اعضای ارکستر ما زیاد است و گروهی کوچک نیستیم. اما خب احترام گذاشتیم و در تالار رودکی به اجرای برنامه پرداختیم.

او در ادامه گفت: معمولا جشنواره موسیقی فجر طی هفت روز برگزار می‌شود و امسال این مدت زمان کاهش یافته و جشنواره در چهار، پنج روزه برگزار شد. به هرحال اوضاع بحرانی کرونا همچنان پابرجاست و دست برگزارکنندگان در این بخش آنطور که باید باز نبوده و باید دستورالعمل‌های بهداشتی به طور جدی رعایت می‌شده و خوشبختانه تا به امروز این مورد رعایت شده است. اینکه عوامل اجرایی بر حضور حداقلی مخاطبان تاکید دارند اتفاق خوبی است که جدی گرفته شد. حتی خانواده خودم بلیت نداشتند تا به کنسرتمان بیایند و خیلی از دوستان و اهالی موسیقی هم نیامدند. با همه اینها من و اعضای ارکستر «چکاوک» به جشنواره امسال آمدیم چون تنها رویدادی که باعث می‌شود هنرمندان دور هم جمع شوند جشنواره موسیقی فجر است. ما از برگزاری این رویداد خوشحال شدیم و به جشنواره آمدیم.

او بر اینکه روشن شدن چراغ برنامه‌هایی چون جشنواره و برگزاری کنسرت‌ها مایه خوشحالی است، تاکید کرد.

شایسته در پاسخ به اینکه ارکستر «چکاوک» طی دو سال گذشته مشغول چه کارهایی بوده و برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر چقدر تمرین داشته، گفت: غیر از مقوله خواننده که همیشه ارکستر «چکاوک» سعی کرده بهترین‌ها را به جامعه موسیقی معرفی کند، دیگر اعضای ارکستر «چکاوک» از بهترین نوازنده‌های ایران هستند و واقعا همینطور است. با این وجود و با اینکه نوازندگان پرتوانی در ارکستر «چکاوک» کار می‌کنند اما بر ما خیلی سخت گذشته است. اینطور بگویم که کلا کرونا هنرمندان موسیقی و تئاتر را نابود کرد.

او ادامه داد: امرار معاش ما اهالی موسیقی یا اجرای صحنه‌ای است یا تدریس که آموزشگاه‌ها هم اوضاع نابسامانی داشته‌اند. ستاد ملی مبارزه با کرونا فعالیت آموزشگاه‌ها را تعطیل کرد و امسال هم اوضاع بهبود نیافت و مشکلات قبلی کم و بیش وجود دارد.

رهبر  ارکستر «چکاوک» در ادامه از عملکرد بخش‌های ذیربط دولتی انتقاد کرد و گفت: وزارت ارشاد و صداوسیما با موسیقی سنتی بد کردند! بخصوص صداوسیما. هیچ اسپانسری سمت موسیقی سنتی نمی‌آید و حتی به سراغ خوبان موسیقی سنتی ما هم نمی‌روند؛ هنرمندانی مثل آقای علیرضا قربانی و سالار و عقیلی و دیگران. چرا این اتفاق افتاده؟ دلیلش عملکرد بد دستگاه‌های دولتی و سازمانی چون صداوسیماست.

شایسته در ادامه گفت: نمی‌گویم موسیقی پاپ بد است بلکه برای ما قابل احترام است اما چرا فقط از این نوع موسیقی سراغ می‌گیرند و آن را حمایت می‌کنند. این رویه روی انتخاب مخاطبان و سلیقه‌شان هم بسیار تاثیرگذار است.

او ادامه داد: شما توجه کنید چند وقت است موسیقی و آواز سنتی از شبکه‌های صداوسیما پخش نشده است! واقعا یک زمانی موسیقی سنتی بیشتر از الان مورد توجه بود و حال سالهاست این رویه وجود ندارد. اگر یادتان باشد خوانندگانی مثل آقای علیرضا افتخاری را به تلویزیون می‌آورند و ایشان می‌آمد و دستگاه‌ها را از درآمد شروع می‌کرد و جلو می‌رفت و به تصانیف می‌رسید. این روند آنقدر جدی بود که فردی که به موسیقی هم علاقه نداشت از آن لذت می‌برد.

رهبر  ارکستر «چکاوک» گفت: اگر توجه کنید حتی متوجه این موضوع خواهید شد که تیتراژ سریال‌ها و دیگر برنامه‌های تلویزیونی که زمانی اثری در سبک و سیاق موسیقی سنتی بود، در اغلب مواقع اثری پاپ است. باز هم می‌گویم که موسیقی پاپ قابل احترام است اما باید به سبک‌های مهم دیگری چون موسیقی ایرانی که متعلق به ما و فرهنگ ماست، توجه شود.

شایسته گفت: موسیقی ما گنجینه‌ای پرمحتواست و در این زمینه استادان مطرح زیادی داریم و مهمتر اینکه دستگاه‌ها و ردیف‌ها شناسنامه هویتی موسیقی ماست، چگونه می‌شود که آن‌ها را کنار بگذاریم اما این کار را کرده‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه دولت جدید چقدر می‌تواند در حل مشکلات موجود موثر باشد و چقدر به این اتفاق امید دارد، گفت: در زمینه موسیقی و رابطه آن با دولت و وزارت ارشاد، هنرمندان خیلی امیدوارند که فرجی شود و اتفاقات خوبی رخ دهد و امیدوارم همینطور است.

رهبر ارکستر «چکاوک» در پایان گفت: من بیست و دو سال است ارکستر دارم و امسال نسبت به همه آن سال‌ها سختر بود و سختی‌های خاص خودش را داشت.

 

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه