رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 12 آبان 1400 - 13:34
  • کد خبر : ۹۷۴۲
  • چاپ خبر : جشنواره موسیقی جوان باعث شد جوانان به داشته‌های فرهنگی‌‌شان ببالند
محسن شریفیان:

جشنواره موسیقی جوان باعث شد جوانان به داشته‌های فرهنگی‌‌شان ببالند

به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، محسن شریفیان (نوازنده نی‌انبان و داور بخش موسیقی نواحی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان) گفت: طی سالهای اخیر بواسطه جشنواره موسیقی جوان، نوازندگی‌ها در موسیقی نواحی و خاصه جنوب ایران روبه رشد شده است که این نشان دهنده این است که بچه‌ها اهمیت موسیقی نواحی را درک […]

به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، محسن شریفیان (نوازنده نی‌انبان و داور بخش موسیقی نواحی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان) گفت: طی سالهای اخیر بواسطه جشنواره موسیقی جوان، نوازندگی‌ها در موسیقی نواحی و خاصه جنوب ایران روبه رشد شده است که این نشان دهنده این است که بچه‌ها اهمیت موسیقی نواحی را درک کرده‌اند و به نواختن سازهایشان افتخار می‌کنند. متاسفانه بسیاری از سازهای بومی مغفول واقع شده‌اند و جوانها به دلایل مختلف اجتماعی و فرهنگی دیگر تمایل و رغبتی به نواختن آن‌ها نداشتند اما جشنواره موسیقی جوان این نکته را گوشزد می‌کند که نسل فعلی با تمام ناملایمات و امکانات کمی که وجود دارد به داشته‌های فرهنگی‌اش می‌بالد که این موضوع، مهمترین دستاورد جشنواره موسیقی جوان است.

وی ادامه داد: ما در جشنواره موسیقی جوان بواسطه حضور نوازندگان مناطق مختلف ایران به یک بررسی و ارزیابی از سطح کمی و کیفی موسیقی نواحی در هر نقطه از ایران رسیده‌ایم و من به شخصه خوشحالم که جنوب ایران وضعیت خوبی دارد.

داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: من در دوره‌های اولیه جشنواره موسیقی جوان به عنوان شرکت‌کننده حضور داشتم و معتقدم این جشنواره بسیار حائز اهمیت است چرا که باعث ایجاد انگیزه بین نسل جوان شده به طوری که آن‌ها می‌دانند که پایگاه و جایگاهی به اسم جشنواره دارند که می‌توانند هنرشان را عرضه کنند.

وی ادامه داد: من و بسیاری از هم‌نسلانم بواسطه حضور درجشنواره‌های دانش آموزی به جریان موسیقی وارد شدیم. جشنواره‌هایی که با ایجاد انگیزه؛ یک نسل از موسیقی را رشد دادند و بر این باورم که عملکرد جشنواره موسیقی جوان نیز همانند همان جشنواره‌های دانش آموزی در گذشته است که توانسته نسل جدید را در موسیقی ایران رشد دهد.

این نوازنده نی انبان با بیان اینکه جشنواره موسیقی جوان پایگاهی برای ورود نسل جوان و ارائه هنرشان است، اظهار داشت: جوانان بسیاری در جشنواره طی دوره‌های مختلف شرکت کرده‌اند اما ما درمقام داوران و بدنه جشنواره چه قدر توانسته‌ایم به این افراد کمک کنیم؟ آیا جشنواره به لحاظ امکانات توانسته کمکی برای معرفی هر چه بیشتر شرکت‌کنندگان در فضایی خارج از جشنواره داشته باشد؟ آیا جشنواره توانسته کمکی در جهت ضبط آثار شرکت کنندگان و یا حمایت برای حضور آن‌ها در جشنواره‌های بین المللی کند؟ اینها مواردی است که من نه تنها از جشنواره موسیقی جوان بلکه از هیچ جشنواره‌ای ندیده‌ام.

محسن شریفیان با اشاره به اینکه جشنواره موسیقی جوان نگاه ویژه‌ای به موسیقی نواحی و البته موسیقی ایرانی و کلاسیک دارد، گفت: برای اینکه بتوان تغییری در یک سبک موسیقی ایجاد کرد که مخاطبینی آن را دنبال کنند بالطبع بایستی به نسل جوان همان سبک از موسیقی توجه کرد و از آن‌ها غافل نشد که اگر شویم باختیم.

وی افزود: پیشکسوتان خیلی قابل احترام هستند اما ما باید بدانیم که نسل جوان چه کاری انجام می‌دهد و قطعا جشنواره موسیقی جوان طی همه این سال‌ها توانسته نگاه خاص و ویژه‌ای به نسل جوان موسیقی ایران داشته باشد.

داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در پایان خاطر نشان کرد: من دوست دارم ساز بومی که دنبال می‌کنم در خیلی از شهرهای ایران اپیدمی شود و بالطبع وقتی در داوری با نوازنده‌هایی روبرو می‌شوم که از شهرهای دیگر هستند بیشتر آن‌ها مورد توجه قرار می‌دهم چرا که هدفم بر این است که موسیقی و سازهای بومی بوشهر ایران شمول‌تر شوند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه