رفتن به بالا
  • شنبه - 1 آبان 1400 - 11:54
  • کد خبر : ۹۴۸۹
  • چاپ خبر : کیبوردها گلوی موسیقی نواحی را گرفته‌اند

کیبوردها گلوی موسیقی نواحی را گرفته‌اند

دومین شب از چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با ۱۰ اجرای صحنه‌ای در باغ‌موزه وزیریِ کرمان برگزار شد و فواد توحیدی، پژوهشگر موسیقی نواحی در بخشی از آن از موسیقی نواحی ایران گفت که در حال از دست رفتن است و کیبوردهایی که گلوی موسیقی نواحی را گرفته‌اند. در دومین شب از چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی، شامگاه جمعه، ۳۰ مهر باز هم ساز […]

دومین شب از چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با ۱۰ اجرای صحنه‌ای در باغ‌موزه وزیریِ کرمان برگزار شد و فواد توحیدی، پژوهشگر موسیقی نواحی در بخشی از آن از موسیقی نواحی ایران گفت که در حال از دست رفتن است و کیبوردهایی که گلوی موسیقی نواحی را گرفته‌اند.

در دومین شب از چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی، شامگاه جمعه، ۳۰ مهر باز هم ساز و آواز اقوام ایران با حضور علاقه‌مندان موسیقی در باغ‌موزه وزیریِ کرمان کوک شد.

شعبان شعبان‌زاده چراغ شب دوم جشنواره را روشن کرد و سپس نوبت موسیقی کردی بود. علیرضا میرخسروی، اتنوموزیکولوژ پیش از این اجرا گفت: «هم‌اکنون اجرایی از منطقه کردستان داریم که در مقام حیرانی اجرا می‌کنند. ما در موسیقی ایران عاشقانه زیاد داریم و این‌جا یک نمونه از آن را می‌بینیم. ما در ایران فرهنگی، اقوام مختلفی داریم و وقتی از کردها صحبت می‌کنیم، حرف از یک استان نیست و در واقع حرف از یک قوم است.»

سپس گروه حسن یوسف‌خانی دقایقی حاضران را مهمان موسیقی کردی کرد.

در ادامه مراسم، فواد توحیدی، پژوهشگر موسیقی نواحی از یکی از گروه‌های شرق کرمان دعوت کرد تا روی صحنه بیایند و پیش از حضور گروه یاسین شرفایی در سخنانی گفت: «متاسفانه بخشی از موسیقی نواحی ایران در  حال از دست رفتن است و متاسفانه کیبوردها گلوی موسیقی نواحی را گرفته‌اند.»

او ادامه داد: «به طور کلی منطقه شرق کرمان منطقه‌ای طلایی در موسیقی نواحی است و سازهای بی‌نظیر دارد. نظیر ساز «چو غرو» در دنیا وجود ندارد و ساز دایره روده‌ای مشخصا برای این منطقه است.»

در ادامه مراسم، فرهاد نادری و عثمان زاهدی موسیقی کردی، سیاچمانه اجرا کردند و بخش دیگری از اجراهای شب دوم به موسیقی حوزه هرات اختصاص داشت و پیش از این اجرا فاروق رحمانی، پژوهشگر موسیقی نواحی ایران با بیان این که موسیقی حوزه هرات به سمت موسیقی هندوستان رفته است، گفت: «ما در استان سیستان و بلوچستان افغان‌های زیادی داریم که ساکن منطقه هستند و حتی خیلی‌وقت‌ها بلوچ و افغان با هم ازدواج کرده‌اند  برای همین در منطقه‌ای مثل زاهدان موسیقی ترکیبی می‌بینید.» سپس غلام‌سخی رسولی اجرایش را روی صحنه برد.

بعد از آن نوبت به خوزستان رسید و فواد توحیدی توضیح داد: «موسیقی خوزستان، موسیقی بسیار متنوعی است. موسیقی امروز، اجرای گروه «نیسان» است که عرب هستند و موسیقی بداهه‌ای اجرا می‌کنند.» این گروه نیز به سرپرستی مهدی سواری روی صحنه رفت.

در ادامه مراسم، علیرضا میرخسروی در سخنانی گفت: «وقتی صحبت از اصالت می‌کنیم، در واقع سنت بخشی از اصالت است. این‌جا موسیقی اصیل می‌بینیم و سلسله قطعاتی که یک رقص می‌سازند.» سپس محمد آزادی با گروهش روی صحنه آمد.

در بخش دیگری از مراسم نوید وزیری، اتنوموزیکولوژ از وحید میری دعوت کرد که قطعاتی از موسیقی مرکز و شرق مازندران اجرا کند.

کریم بیانی‌منش از کرمان نیز به همراه گروهش قطعاتی را اجرا کرد و در نهایت دومین شب از چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی با سرنای احسان عبدی‌پور از لرستان به پایان رسید.

 

منبع: خبر آنلاین

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه