رفتن به بالا
  • سه شنبه - 13 مهر 1400 - 15:54
  • کد خبر : ۹۱۶۵
  • چاپ خبر : علی غلامرضایی آلماجُقی، پیشکسوت موسیقی خراسان درگذشت

علی غلامرضایی آلماجُقی، پیشکسوت موسیقی خراسان درگذشت

رئیس انجمن موسیقی خراسان رضوی گفت: علی غلامرضایی آلماجُقی، پیشکسوت موسیقی خراسان که شامگاه گذشته درگذشت امروز ظهر در زادگاهش، روستای آلماجُق قوچان به خاک سپرده می‌شود. مجتبی قیطاقی با اشاره به درگذشت علی غلامرضایی آلماجقی، پیشکسوت موسیقی خراسان، در رابطه با وی، اظهار کرد: این پیشکسوت موسیقی که متولد ۱۳۱۰ بود، دو ماه پیش […]

رئیس انجمن موسیقی خراسان رضوی گفت: علی غلامرضایی آلماجُقی، پیشکسوت موسیقی خراسان که شامگاه گذشته درگذشت امروز ظهر در زادگاهش، روستای آلماجُق قوچان به خاک سپرده می‌شود.

مجتبی قیطاقی با اشاره به درگذشت علی غلامرضایی آلماجقی، پیشکسوت موسیقی خراسان، در رابطه با وی، اظهار کرد: این پیشکسوت موسیقی که متولد ۱۳۱۰ بود، دو ماه پیش به بیماری کرونا مبتلا شده بود، اما پس از بهبودی دچار سکته مغزی شد و یک ماه در بیمارستان و تحت درمان بود، اما درمان تاثیر نکرد، چراکه برای دومین مرتبه سکته کرده بود. با این حال وی از سه روز پیش در منزل به سر می‌برد و در بستر بیماری از دنیا رفت.

وی با اشاره به سوابق و فعالیت‌های این هنرمند پیشکسوت، افزود: غلامرضایی در ابتدا با توصیه خان محمد بخشی، از هنرمندان برجسته قوچان، آغاز به آموزش دوتار کرد و در ادامه با حاج حسین یگانه که از شاگردان برجسته خان محمد بخشی بود فعالیت نوازندگی خود را ادامه داد. می‌توان گفت که به بهترین شاگرد برجسته در شیوه و مکتب بخشی‌گری حاج حسین یگانه تبدیل شده بود. او تنها شاگرد قدیمی حاج حسین یگانه بود که در روایت‌گری، قصه‌گویی، داستان‌سرایی، آوازخوانی و نوازندگی شباهت بسیاری به حاج حسین یگانه داشت که این موضوع برای پژوهشگران موسیقی قابل توجه و تأمل بود و هنگامی که دسترسی به نکات ناپیدای حاج حسین یگانه نداشتیم، می‌توانستیم که آن نکات را در اجرای علی غلامرضایی آلماجقی پیدا کنیم.

رئیس انجمن موسیقی خراسان رضوی تصریح کرد: غلامرضایی نشان درجه یک هنری را از شورای ارزشیابی هنرمندان ایران دریافت کرده بود که این رتبه هنری در اثر قابلیت هنری و مهارتی که شخص در آن رشته پیدا می‌کند به او اعطاء می‌شود. او همچنین در سال‌های گذشته در جشنواره‌های مختلف داخلی حضور شایسته‌ای داشت. همچنین اجرای بسیار خوبی را همراه با حاج قربان سلیمانی و علیرضا سلیمانی در کشورهای اروپایی داشت.

قیطاقی ادامه داد: در خانه او همیشه به روی جوانانی که علاقه به آموزش و فعالیت دوتار داشتند باز بود و به این موضوع اهمیت بسیاری می‌داد که این نکته از ویژگی‌های ایشان بود. غلامرضایی چنان از هنر برخوردار بود که دریغی  از ارائه آن به هر فردی که به او مراجعه می‌کرد نداشت. مردم نیز رضایت خاطر از او دارند زیرا با همه خوش‌رفتاری می‌کرد.

این پژوهشگر موسیقی خراسان خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۰ که پرونده بخشی‌های خراسان را همراه با یک گروه ثبت موسیقی به یونسکو ارسال کردیم، بنده در بخش مستندات پرونده از نمونه کار و تصاویر این پیشکسوت موسیقی استفاده کرده بودم که جزو مستندات آن پرونده به حساب می‌آمد و در یونسکو به ثبت رسید.

وی در رابطه با این‌که پس از درگذشت پیشکسوتان موسیقی بومی آیا افراد جوان‌تر می‌توانند جایگزین آن‌ها شوند یا نه، بیان کرد: در حوزه هنر به ویژه هنرهای بومی هر فردی نقش و رنگ خود را دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند جایگزین فرد دیگری شود، اما آنچه که باید به آن اهمیت دهیم تداوم راه و هنر است. علی غلامرضایی شاگرد برجسته حاج حسین یگانه بود، اما جایگزین او نبود. اینکه او در ادامه آن راه فعالیت می‌کرد ارزشمند بود و اینکه ما بتوانیم راه بزرگتران و گذشتگان را ادامه دهیم خوب است.

قیطاقی با بیان این‌که می‌توانیم با برنامه‌ریزی بیشتر دست به دست یکدیگر دهیم و در توسعه این فرهنگ نقش ایفا کنیم، عنوان کرد: اگر بنده در سال ۲۰۱۰ برای ثبت پرونده بخشی‌های خراسان در یونسکو تلاش کردم و سهم ناچیزی داشتم، در جهت آن بود که این فرهنگ دوام پیدا کند و این امر باعث شد که موسیقی بخشی‌های خراسان در فهرست میراث معنوی بشری به رسمیت شناخته شود. کل دنیا پذیرفت که موسیقی بخشی‌های خراسان میراث کل بشر است.

رئیس انجمن موسیقی خراسان رضوی اضافه کرد: جوانان ما باید توجه کنند که اگر می‌خواهند راه را پیدا کنند، سرنخ و نشانی راه درست در نزد بزرگترها است و باید به هر میزانی که دسترسی دارند از وجود آن‌ها استفاده کنند. نهادها و دستگاه‌هایی مانند وزارت میراث فرهنگی نیز باید برنامه مناسبی برای حفظ و ادامه این هنر که دو پرونده پربار در یونسکو دارد و ثبت جهانی شده داشته باشد که متاسفانه تاکنون بنده برنامه‌ای برای این موضوع ندیده‌ام.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه