رفتن به بالا
  • دوشنبه - 29 شهریور 1400 - 12:28
  • کد خبر : ۸۷۶۳
  • چاپ خبر : الزام توجه به آینده موسیقی جوانان ایران

الزام توجه به آینده موسیقی جوانان ایران

زکریا یوسفی داور پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ارزیابی خود را از این جشنواره می‌گوید. این نوازنده و مدرس سازهای کوبه‌ای که برای نخستین بار به عنوان داور در این جشنواره حضور پیدا کرده ارزیابی خود را از جشنواره اینگونه بیان کرد: «اگرچه در طول مدت زمانی که از برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان می‌گذرد […]

زکریا یوسفی داور پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ارزیابی خود را از این جشنواره می‌گوید.

این نوازنده و مدرس سازهای کوبه‌ای که برای نخستین بار به عنوان داور در این جشنواره حضور پیدا کرده ارزیابی خود را از جشنواره اینگونه بیان کرد: «اگرچه در طول مدت زمانی که از برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان می‌گذرد آن را به صورت جدی پیگیری نکرده‌ام اما کم و بیش در جریان فعالیت‌های آن بوده‌ام و باید بگویم طی این سال‌ها این جشنواره توانسته مهم‌ترین و جدی‌ترین جشنواره موسیقی در کشور، به خصوص در بخش تک‌نوازی معرفی شود. جشنواره‌ای که بانیان و برگزارکنندگان آن از اساتید پیشکسوت و صاحب نام موسیقی ایران هستند و نکته دیگر حضور یک دبیر کاربلد و آگاه و دلسوز و البته پیشکسوت در حوزه تدریس و دانشگاه است و تمامی این فاکتورها انگیزه‌ای است که با افتخار با آن همکاری داشته باشم.»

زکریا یوسفی از اعضای هیأت داوران بخش دف‌نوازی این جشنواره است و بر این نظر بوده جشنواره ملی موسیقی جوان می‌بایست بر مبنا و معیاری که شکل گرفته، هدایتگر جوانان و آینده‌ها نیز باشد. او در این باره افزود: در آشفته بازار موسیقی ایران چه در بخش تولیدات و چه اجرای کنسرت و… که سال‌ها شاهد آن هستیم جشنواره‌هایی چون موسیقی جوان باید به مؤلفه‌هایی همچون آینده جوانان موسیقی ایران نگاه جدی‌تری داشته باشند چرا که برگزارکنندگان آن بخوبی می‌دانند چه اتفاقی قرار است رخ بدهد و براین اساس باید اقداماتی در جهت کشف و حفظ استعدادهای موسیقی ایران صورت بگیرد و آینده روشنی برای آنها متصور شوند. استعدادهایی که در شهرستان‌ها و مناطق دور ایران با انگیزه و اشتیاق بسیار شرکت‌کننده این جشنواره هستند. بنابراین وظیفه ارگان‌های دولتی در هر منطقه از ایران که چنین جوانانی پرورش یافته‌اند این است که این استعدادها را جذب و حمایت کنند و برای آنها تسهیلات قابل توجهی اختصاص بدهد مانند وزارت ارشاد استان یا انجمن‌ها یا معاونت‌های فرهنگی شهرداری‌های استان. این ارگان‌ها می‌توانند استودیوی رایگان در اختیار جوانان قرار بدهند تا آثارشان ثبت و ضبط شود. این اقدامات قطعاً مهم‌تر و هدفمندتر از مبالغ یا لوح‌هایی است که براساس مقام یا رتبه به آنها اختصاص پیدا می‌کند چرا که آن نوازنده جوان در تلاش است کار خوب تولید کند و از این طریق حق و حقوق معنوی و مالی خود را به دست آورد و این نگاه بی تردید موجب رشد انگیزه و استعداد جوانان خواهد بود و حتی ترغیب می‌شوند در جشنواره‌های متعدد و مهم شرکت کنند و این نگاه می‌تواند یک رقابت سالم و سازنده برای آنها باشد و قطعاً هدفمندتر برگزار خواهد شد. بنابراین از عزیزانی که عهده‌دار و دست‌اندرکار این جشنواره هستند و با جان و دل زحمت می‌کشند، تقاضا دارم آینده موسیقی این جوانان را هم در نظر بگیرند و نسل امروز موسیقی ایران را که با عشق و علاقه در این جشنوارها شرکت می‌کنند حمایت کنند.
او درباره این سؤال که آیا جشنواره ملی موسیقی جوان توانسته انگیزه‌ای باشد تا جوانان موسیقی را به صورت جدی‌تر و آکادمیک دنبال کنند پاسخ داد :«قطعاً تأثیرگذار بوده و هست چرا که  اغلب این شرکت‌کنندگان جوانانی هستند که زیر نظر اساتید بزرگ پرورش پیدا کرده‌اند و شرکت در این جشنواره و به دست آوردن مقام موجب می‌شود با انگیزه بهتر و بیشتری آن را دنبال کنند اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که این جوانان نباید دچار توهم شوند که چون مقام آورده‌اند  به شرایطی رسیده‌اند که می‌توانند تدریس هم داشته باشند یا فلان کار را انجام بدهند. موضوعی که متأسفانه به وفور دیده می‌شود تا آنجا که برخی از این جوانان که شاید یک سال از مقام آوردنشان نگذشته باشد کتاب هم تألیف کرده‌اند بدون آنکه آگاهی یا تجربه‌ای داشته باشند و بازهم جای تأسف است که در این زمینه هیچ نظارتی وجود ندارد. این جوانان باید به این موضوع بیندیشند که تنها در یک مرحله رشد کرده‌اند و جشنواره موسیقی جوان به آنها کمک کرده تا استعدادهایشان دیده شود.

این خواننده و نوازنده دف، سطح کاری و نوازندگی این دوره از جشنواره را مثبت ارزیابی کرد و در این باره گفت: با توجه به رده‌بندی سنی گروه‌های شرکت‌کننده باید بگویم همه گروه‌های سنی خیلی خوب ظاهر شدند و اجرا داشتند اما گروه سنی «ب» که از ۱۹ تا ۲۲ سال است به نسبت دیگر گروه‌های شرکت‌کننده سطح کیفی بالاتری داشته اند و شاید به این دلیل باشد این گروه در رده سنی قرار گرفته‌اند که به لحاظ جوان‌تر بودن نسبت به گروه ج شور و شوق بیشتری داشته و دورانی را به سر می‌کنند که یا اغلب  دانشجو هستند و یا درآستانه ورود به دانشگاه و براین اساس انگیزه‌های بیشتری دارند و درخشان‌تر ظاهر شده‌اند چرا که این افراد در تلاش هستند بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و براین اساس نسبت به گروه ج دغدغه‌های کمتری دارند و نسبت به گروه الف هم از پختگی بیشتری برخوردار هستند.

این نوازنده در پاسخ به این سؤال که معیار و فاکتور این انتخابات برچه اساسی صورت گرفته است، گفت: «شعار من در موسیقی داشتن نگاه زیبا در نواختن است یعنی هیچگاه به دنبال پیچیدگی درکار نبودم. در واقع سبک یا تفکر نوازندگی‌ام دارای ریتم‌های متنوع و پیچیده بوده و این تنوع ریتمیک همیشه درآثارم بوده و هست اما سعی کرده‌ام با اندیشه و فکر و در جایگاه درست خود استفاده کنم و احساسات و موزیکالیته را قربانی تکنیک نکنم و براین نظرم این زیبایی و حس و حال و همچنین انسجام باید در کار مورد توجه قرار بگیرد تا با این تفکر یک نوازنده بتواند آرام پله‌های پیشرفت و رسیدن به تکنیک‌های بالاتر را طی کند و بر مبنای آن احساس و دینامیک کار هم ارتقا می‌یابد.

 

منبع: ایران

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه