رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹
  • کد خبر : ۴۹۸۶
  • چاپ خبر : موسیقی بومی ایران / قسمت آغازین

موسیقی بومی ایران / قسمت آغازین

صفحه موسیقی – علی تاجیک : موسیقی بومی ، بخشی از شناسنامه و تاریخ هر قوم به حساب می آید چرا که روایتی است از حافظه ی تاریخی آن قوم . چه بسا در طول حیات هر جامعه ای ، هرآنچه که به آنان می گذشته ، با گذشت زمان به تدریج تاثیر خود را در […]

صفحه موسیقی – علی تاجیک : موسیقی بومی ، بخشی از شناسنامه و تاریخ هر قوم به حساب می آید چرا که روایتی است از حافظه ی تاریخی آن قوم . چه بسا در طول حیات هر جامعه ای ، هرآنچه که به آنان می گذشته ، با گذشت زمان به تدریج تاثیر خود را در فرهنگ و هنر آنها گذاشته است . موسیقی بومی ایران نه تنها از این قائده مستثنا نیست ، بلکه پرچمدار چنین تاریخ نگاری هنری در اعصار و قرون خویش می باشد .
گوناگونی و تنوع موسیقی بومی ایران زمین علی رغم چشیدن زخمهای عمیقی که در مقاطع تاریخی به منظور مقطوع النسل کردن آن به آن وارد شده ، به اندازه ای گسترده است که با همه ی فرتوتی ، هنوز زنده و پابرجاست و چونان تیری در چلهی کمان آماده ی پرواز است . لذا از این روی سعی داریم تا با کنکاشی کودکانه طی نوشتاری سلسله وار سعی در شناختن و شناساندن آن نماییم . بدین ترتیب در قستمهای آغازین ، به سراغ موسیقی قشقایی و بزرگان آن میرویم و مختتصری به آن خواهیم پرداخت .
موسیقی قشقایی
موسیقی قشقایی بی شک متاثر از نفسها و زخمه هایی است که از شوردگی مردمانی پاک و بی آلایش که احساسات انسانی خود را همراه با سادگی و صفا در نت های نانوشته ی ساز خود پروریدهاند. با این حال” این موسیقی بر خلاف موسیقی سنتی ایران بر پایه ی ردیف نیست” (1) بلکه دارای دسته بندی مختص به خود است . این دسته بندی شامل “موسیقی عاشیقها” ، “موسیقی چنگها” و “موسیقی ساریان ها(دارغاها) میباشد (2) .
موسیقی که به نوعی بیانگر سرنوشت قشقاییهاست ، و چونان تاریخ پرفراز و نشیبشان ،گاه با حماسه ، گاهی به حزن و گاهی به شور آمیخته است .
هر بخش موشیقی قشقایی ریشه ای جدا،گوناگون و در عین حال بهم پیوسته ای دارد. بعنوان مثال گوشه های موسیقی دشتی قشقایی ها، در واقع آوای چوپانانی است که زندگی صحرانشینی را توصیف میکنند(3) که خود بخشی از آوازهای دستگاه شور است . همچنین موسیقی عاشیقها را میتوان الهام گرفته و بیانگر مبارزات کوچنشینان ایل قشقایی دانست .

دلاوری هایی که سالهای سال در مقابل ستمگری زمانه و اربابان قدرت داخلی و چه حماسه سازی های آنان در مقابل متخاصمان خارجی که دشتهای جنوبی و مرکز ایران را مورد تاخت و تاز قرار داده بودند از خود نشانه گذاشته اند .

نمادهای این تاریخ نگاری هنری را میتوان در اشعار خوانده شده همراه با نواهای متناسب با آنها به خوبی یافت :
“از آن چرخ فلک شکوه ها دارم
چرا که آن را داد پیدا نیست
مارا که دست اربابان سپرده است
ذلتی که مبتلای آن هستیم پیدا نیست ”(4)
لذا همانطور که در مقدمه گفته شد ، نشانه ی تاثیر پذیری و ایضا تاثیرگذاری بر روند تاریخی و همچنین جغرافیایی موسیقی بومی ایران (که موسیقی قشقایی از آن جدا نیست) بیشتر از هر نقطه ی دیگری در این عالم خاکی هویداست . برداشت نگارنده چنین است که ریشه ی موسیقی قشقایی ، از بن زندگی روزمرهی مردمان آن در طول تاریخ حیات این قوم است .
بی گمان اگر بخت یاری نماید در قسمتهای بعدی نسبت به شناخت انواع آوازها و گونه های موسیقی قشقایی خواهیم پرداخت .
پایان بخش اول

 

 

1 – بهمن بیگی – محمد / عرف و عادت در عشایر فارس

2 – گرگین پور – فرود / موسیقی قشقایی

3 – کیامی – منوچهر / کوچ با عشق

4 – محمدی زاده – حسین / عاشیقلار

توضیح عکس : نورالله مومن نژاد نوازنده کرنای بختیاری به همراه دهل

 

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


یک دیدگاه برای “موسیقی بومی ایران / قسمت آغازین”

  • جناب آقای تاجیک
    از اهتمامی که در تدوین و معرفی موسیقی بومی ایران دارید سپاسگزاریم. امیدوارم حرکت خوبی که آغاز کردین تداوم خودش رو حفظ کنه و قطع نشه تا به مسیقی همه اقوام پرداخته بشه. بیصبرانه منتظر قسمتهای بعدی هستیم. لطفاً ترتیبی اتخاذ کنید که در پایان، کلیه قسمتها بصورت یک مجلد یه یک لینک در دسترس قرار بگیره. باز هم ممنون.