رفتن به بالا
  • دوشنبه - 20 آذر 1402 - 14:00
  • کد خبر : ۱۹۷۴۲
  • چاپ خبر : درک تئوری موسیقی برای آهنگسازان لازم و واجب است
وارطان ساهاکیان:

درک تئوری موسیقی برای آهنگسازان لازم و واجب است

کارگاه تخصصی تئوری موسیقی با عنوان «آموزش ظرائف و دقایق تئوری موسیقی و هارمونی» زیر نظر وارطان ساهاکیان طی دو جلسه در خانه موسیقی برگزار شد. این کارگاه به صورت حضوری و مجازی پذیرای هنرجویان بود. به گزارش خبرآوا و به نقل از خانه موسیقی ایران، وارطان ساهاکیان در ابتدای اولین جلسه از این کارگاه […]

کارگاه تخصصی تئوری موسیقی با عنوان «آموزش ظرائف و دقایق تئوری موسیقی و هارمونی» زیر نظر وارطان ساهاکیان طی دو جلسه در خانه موسیقی برگزار شد. این کارگاه به صورت حضوری و مجازی پذیرای هنرجویان بود.

به گزارش خبرآوا و به نقل از خانه موسیقی ایران، وارطان ساهاکیان در ابتدای اولین جلسه از این کارگاه اعلام کرد که این کارگاه را جهت رفع اشکال هنرمندان و هنرجویان در بحث های تئوریک و ابهام ها و اشباه های رایج در این زمینه برگزار کرده است. ساهاکیان رویه تعاملی در این کارگاه برقرار کرده و به تمامی پرسش های حاضران پاسخ داد.

او تئوری موسیقی را با مباحثی از قبیل مبانی و تعاریف فواصل، گام ها و آکوردها آغاز کرده و تاکید کرد نُت خوانی صرف را نمی توان تئوری موسیقی دانست. او سپس به طور مفصل به توضیح اصول اولیه شناخت فواصل و زیرمجموعه های آن پرداخت و در حوزه مباحث پایه ای تئوری موسیقی را طرح بحث کرد و به رفع اشکال هنرجویان پرداخت.

ساهاکیان مقدماتی از کنترپوان، ساختار گام نسبی ، مفهوم کادانس و کاربردها و انواع آن، ساختار تریوله و کوارتوله و نیم‌پرده های کروماتیک و دیاتونیک ارائه داد.

بحث بررسی در مورد موسیقی مدال و نقش درجات در انواع آن، ویژگی های گام‌ها و آکوردهای بلوز و جز و نیز تقویت حس بداهه از دیگر بخش های این کارگاه بود.

ساهاکیان سپس به طور مفصل در مورد مدالسیون و اهمیت و کاربردهای آن و نیز روش ها و اصول آن توضیحاتی ارائه داد.

حاضران در کلاس موضوعاتی از قبیل تقویت دشیفراژ، تقویت آکومپانیمان، تحلیل و آنالیز رپرتوار، قوانین هارمونی برای پیانو، آکوردهای آلمانی فرانسوی و ایتالیایی را دنبال کردند.

ساهاکیان یادگیری تئوری موسیقی را یک امر همیشگی دانست و به هنرجویان توصیه کرد این مبحث را برای گسترده شدن مهارت آهنگسازی جدی بگیرند.

معرفی هیات مدیره جدید کانون آهنگسازان خانه موسیقی

خانه موسیقی ایران آموزش موسیقی در فضای مجازی را سامان می دهد

«خانه موسیقی» منتقدانش را به هم‌اندیشی دعوت کرد

اعضای جدید شورای عالی خانه موسیقی ایران مشخص شدند

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه