رفتن به بالا
  • دوشنبه - 1 آبان 1402 - 09:39
  • کد خبر : ۱۷۹۳۹
  • چاپ خبر : موسیقی و نوازندگان خیابانی در برنامه مزقونچی
انسیه شمس اللهی

موسیقی و نوازندگان خیابانی در برنامه مزقونچی

رادیو صبا در برنامه «مزقونچی» به معرفی موسیقی خیابانی و نوازندگان این حرفه می‌پردازد. به گزارش خبرآوا و به نقل از پایگاه هنر صدا، «مزقونچی» عنوان برنامه موسیقی‌ محوری است که از شبکه رادیویی صبا راهی آنتن می‌شود. این برنامه با هدف معرفی موسیقی خیابانی به گفتگو با نوازندگانی که در خیابان‌ها موسیقی اجرا می‌کنند، می‌پردازد […]

رادیو صبا در برنامه «مزقونچی» به معرفی موسیقی خیابانی و نوازندگان این حرفه می‌پردازد.

به گزارش خبرآوا و به نقل از پایگاه هنر صدا، «مزقونچی» عنوان برنامه موسیقی‌ محوری است که از شبکه رادیویی صبا راهی آنتن می‌شود.

این برنامه با هدف معرفی موسیقی خیابانی به گفتگو با نوازندگانی که در خیابان‌ها موسیقی اجرا می‌کنند، می‌پردازد و این هنرمندان کمتر شناخته شده را معرفی می‌کند.

انسیه شمس اللهی تهیه کننده این برنامه گفت: خیابان‌ها و معابر پر تردد شهر در سال‌های اخیر میزبان جوانانی شده است که به تنهایی یا در قالب گروه‌های کوچک عابران را برای دقایقی هم که شده مهمان صدای موسیقی خود می‌کنند. اقدامی‌ که تنها مختص به ایران هم نیست و در بسیاری از کشورها امری پذیرفته شده و رایج است.

اما در ایران هنوز آنطور که باید حمایتی از این گروه‌ها صورت نگرفته و گاهی هم به هنرمندان این حرفه توهین هم می‌شود. این ناشی از عدم شناخت مردم از موسیقی خیابانی و هنرمندان این نوع موسیقی است، ما در برنامه جدید «مزقونچی» تلاش می‌کنیم این موسیقی را به عنوان یک هنر به مردم معرفی کنیم.

شمس اللهی بیان کرد: «مزقونچی» در قالب مستد از طریق گفتگو با نوازندگان خیابانی به معرفی موسیقی خیابانی و نوازندگان خیابانی می‌پردازد. در دوره‌های گذشته به نوازندگان دوره گرد مزقونچی می‌گفتند و طبعا منظور افراد از مزقون، ساز مربوط بوده حال اینکه چه سازی می نوازند فرقی نمی‌کرده.

ما در این برنامه به سراغ کسانی می ردیم که هر سازی در خیابان می نوازند. البته  کسانی که در موسیقی خیابانی حرفه ای هستند و حرفی برای گفتن دارند، آلبومی ارائه کرده اند و یا افراد شاخص و شناخته شده ای در این حرفه هستند. ما با کسانی که صرفا در خیابان سازی در دست می‌گیرند و می نوازند کاری نداریم چون آنها نوازنده خیابانی نیستند و موسیقی هم که کار می‌کنند موسیقی خیابانی نیست.

تهیه کننده برنامه درباره بخش های مختلف این برنامه توضیح داد: «مزقونچی» با بخش های متنوعی به مدت یک ساعت تقدیم مخاطبان می‌شود. از آنجا که این برنامه به صورت مستند تهیه می‌شود برای تهیه بخشی از برنامه باید در محل اجرای نوازندگان حاضر شویم و بخشی از برنامه شامل نوازندگی این هنرمندان در خیابان است.

بعد از آن در یک کافه یا هر جای بی سرو صدا به گفتگو با آنها می‌پردازیم و با این نوع موسیقی از نگاه نوازندگان آشنا می‌شویم و از شیرینی‌ها و سختی‌های این هنر می‌پرسیم و می‌شنویم.

در ادامه شمس اللهی به چالشی که برای این هنرمندان در نظر گرفته اند اشاره کرد و گفت: از هر یک ازاین هنرمندان می خواهیم که در استودیو حاضر شوند. شعری را برای آنها تهیه می‌کنیم و می خواهیم که برای ما بداهه نوازی داشته باشند که این از بخش های جالب و شندینی برنامه است.

«مزقونچی» روزهای جمعه ساعت 19 به تهیه کنندگی انسیه شمس اللهی تقدیم مخاطبان می‌شود.

اخبار مرتبط:

معرفی موسیقی خیابانی با «مزقونچی» رادیو صبا

عظیمی نژاد رادیو صبا را کوک می کند

از رادیو صبا، شنونده موسیقی فیلم های دفاع مقدس باشید

روایتی متفاوت از موسیقی «روز واقعه» در رادیو صبا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه