رفتن به بالا
  • یکشنبه - 23 مهر 1402 - 10:39
  • کد خبر : ۱۷۷۹۵
  • چاپ خبر : نسل امروز نیازمند شنیدن موسیقی خوب است
کنسرت خاطره سازها
سجاد عزیزی آرام:

نسل امروز نیازمند شنیدن موسیقی خوب است

تهیه‌کننده کنسرت موسیقی «خاطره‌ سازها» با اشاره به لزوم توجه به موسیقی اصیل گفت: خواننده‌ها و بسیاری از اجراهای موسیقی امروز تبدیل به کالا شده‌اند و نسل امروز نیازمند شنیدن موسیقی و کلام خوب است. نشست خبری کنسرت موسیقی پاپ نوستالژی «خاطره‌سازها» شنبه  ۲۲ مهر ماه با حضور سجاد عزیزی آرام تهیه‌کننده، محمدرضا چراغعلی آهنگساز، قاسم افشار، چنگیز حبیبیان، حمید […]

تهیه‌کننده کنسرت موسیقی «خاطره‌ سازها» با اشاره به لزوم توجه به موسیقی اصیل گفت: خواننده‌ها و بسیاری از اجراهای موسیقی امروز تبدیل به کالا شده‌اند و نسل امروز نیازمند شنیدن موسیقی و کلام خوب است.

نشست خبری کنسرت موسیقی پاپ نوستالژی «خاطره‌سازها» شنبه  ۲۲ مهر ماه با حضور سجاد عزیزی آرام تهیه‌کننده، محمدرضا چراغعلی آهنگساز، قاسم افشار، چنگیز حبیبیان، حمید غلامعلی و مهدی مقدم در تالار وحدت برگزار شد.

در این نشست بر لزوم توجه به موسیقی پاپ قدیمی ایران و تشکیل گروه‌هایی از خواننده‌های قدیمی تاکید و نکاتی درباره شکل‌گیری گروه «خاطره‌سازها» مطرح شد. این گروه که توسط موسسه فرهنگی ادبی زمستان به سرپرستی سجاد عزیزی آرام گردهم آمدند، قرار است ۲۵ و ۲۶ مهرماه ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت اجرا داشته باشند.

تهیه‌کننده موسیقی و مدیر شرکت موسیقی زمستان درباره شکل‌گیری گروه «خاطره‌سازها» و اجرای کنسرت توسط این گروه اظهارداشت: حدود سه یا چهار سال پیش با توجه به اینکه جامعه امروز نیازمند چنین رجوع دوباره به خواننده‌های قدیمی و نوستالژیک خود است، طرحی را آماده کردم. آن زمان موسسه زمستان هنوز مجوز نگرفته بود. به دو شرکت موسیقی هم مراجعه و طرح را خدمت دفتر موسیقی ارائه کردم و بعد هم به شرکت‌های بزرگ موسیقی. اما سوال اصلی این بود که هزینه‌های این اجرا را چه کسی تقبل می‌کند و این نکته پرونده را می‌بست.

عزیزی آرام درباره هدف از تشکیل گروه «خاطره‌ساز» گفت: هدف ما این نیست که یک کنسرت را برای بزرگداشت چهره‌ها برگزار کنیم. ما می‌خواهیم این حرکت آغاز یک بیانیه باشد. ما گاهی نیاز داریم تا گذشته را ورق بزنیم و آن را دوره و به آن عمل کنیم.

وی افزود: تلاش من این است که این کنسرت نه فقط در تهران بلکه در شهرستان‌ها نیز برگزار شود. البته ما بیش از آنچه دوستان انتظار دارند هم صدا هستیم. هر کدام از این خواننده‌ها زمانی قله‌های افتخار موسیقی ایران را فتح کردند و حالا مجدد دوره هم جمع شدند. نگاه ما اگر مالی هم باشد اولویت اول ما نیست.

 

کنسرت خاطره سازها

تهیه‌کننده کنسرت موسیقی «خاطره‌سازها» با اشاره به حمایت‌های دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری این کنسرت اظهار داشت: از سمت دوستان صاحب نظر نیز این کنسرت با حمایت مواجه شد. این حمایت‌ها با همین موافقت‌ها و دادن انرژی کلامی بوده است. اگرچه درخواست ما برای برگزاری کنسرت در تالار وحدت دو بار رد شد اما نظرمحمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این بود که این کنسرت به دلیل اینکه فضای خاطره‌انگیز دارد باید در همین مکان برگزار شود.

عزیزی آرام بیان کرد: تمام تلاش ما این است که بعد از تالار وحدت تهران در شهرستان‌ها نیز کنسرت داشته باشیم. امیدوارم این اتفاق بیفتد چرا که نسل امروز ما به شدت نیازمند شنیدن موسیقی خوب است. هنوز این اتفاق نیفتاده تا نسل نوجوان بخواهند به صورت مستقیم از این اتفاق استقبال کنند اما با بررسی ما در فضای مجازی تا به اینجا خیلی استقبال خوب بوده است.

وی از حضور دیگر خواننده‌های قدیمی پاپ در این گروه سخن گفت و افزود: به فکر این هم هستیم که دیگر خواننده‌های خاطره‌ساز وارد تیم ما بشوند و دعوت نامه هم برایشان می‌فرستیم تا این فکر ایجاد نشود که این اتفاق فقط برای این چهار نفر افتاده است. مطلع هستید که نگهداشتن دو خواننده کنار هم کار سختی است چرا که هر کدام جهان‌بینی خاص خودشان را دارند ما سعی کردیم در گروه «خاطره سازها» این اتفاق بیفتد.

سرپرست گروه ادبی زمستان اظهار داشت: به این هم فکر می‌کنیم که برخی خواننده‌ها که خاطره ساز نیستند اما جریان ساز هستند و به لحاظ انتخاب اشعار درجه یک هستند به ما بپیوندند. ما فقط به فکر موسیقی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ نیستیم، موسیقی جدید هم خواهیم داشت اما کانون زمستان این نیاز را می‌دید تا برای خواننده‌های طلایی گذشته که فراموش شده‌اند، بستری ایجاد کند.

عزیزی آرام دلیل این فراموشی را گردش مالی دانست و گفت: این باعث شده تا قطعا هنری که برخاسته از اصالت باشد، کنار گذاشته شود. گاهی خواننده‌ای که کلام، موسیقی و ملودی اش مناسب نیست، مخاطبان از او استقبال می‌کنند و ما هم به لحاظ موفقیت او را تحسین می‌کنیم اما همه ما هم می‌دانیم که اگر خواننده دیگری بود اتفاق بهتری می‌افتاد.

تهیه‌کننده کنسرت موسیقی «خاطره‌سازها» درباره کالایی شدن اجراها و خواننده‌های فعلی بیان کرد: در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که خواننده‌ها و بسیاری از اجراهای موسیقی تبدیل به کالا شده‌اند. اگر شما نتوانید ظاهر محصول را به روز کنید و در یک رقابت کوتاه مدت به روز شوید، محصول دیگری جای شما را می‌گیرد.

وی افزود: در عرصه موسیقی ما شاهد چهره‌های پرفروغ، پر سر و صدا و خبرساز بودیم. اما محصول اتفاقاتی که در عرصه موسیقی می‌افتد را که کنار هم می‌گذاریم، می‌بینیم که ذهن افراد جامعه را نسبت به موسیقی که بر اساس بوطیقای هنری تعریف شده دور کرده است.

عزیزی آرام با اشاره به لزوم توجه به موسیقی اصیل اظهار داشت: بزرگترین سرمایه ما شعر است و به همین دلیل موسیقی ما نمی‌تواند شعر را فدای موسیقی کند. یکی از ارزش‌های هنرمندان در دوره گذشته اهمیت دادن به شعر است. به عنوان مثال در آثاربابک بیات ملودی فاخر است و شعر و موسیقی نیز ارزشمند است. در اثر فاخر علاوه بر ملودی، شعر هم ارزش بالایی دارد.

کنسرت خاطره سازها

سرپرست گروه ادبی زمستان گفت: امروز جامعه به قدری نیازمند است که یک نفر میان این محصولات فست فودی، غذای روح و روان تزریق کند و یک مغازه‌ای بزند که نشان دهد این مملکت دارای یک محصولات غذایی بهتری برای روح و روان و اندیشه ما نیز هست.

وی افزود: در حال حاضر به عصری رسیدیم که ابتذال در موسیقی اتفاق افتاده است. ابتذال کلمه بدی نیست یعنی آنچه ساده و دم دستی است، من با بسیاری از افرادی که کار کردم، سواد موسیقایی داشتند به خودم واجب دانستم که اگر روزی کانون ادبی زمستان بخواهد کنسرتی برگزار کند، نخستین حرکت همان طرحی باشد که بسیاری از تهیه کننده‌ها برای اجرای آن دست رد به سینه ما زدند.

قاسم افشار خواننده مشهور پاپ دهه ۷۰ نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از ایجاد گروه «خاطره‌سازها» و گردهم آمدن چهارخواننده در کنار هم گفت: چیزی که مهم است، این است امکان ندارد چهار خواننده را کنار هم بگذارید و روی صحنه خوب اجرا کنند. در نسل فعلی این اتفاق نخواهد افتاد. خواننده‌‎های به روز این امکان را ندارند که کنار هم اثری را اجرا کنند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره کم کاری خوانندگان قدیمی در دهه ۸۰ بیان کرد: من جزو خوانندگانی بودم که هفت تیتراژ اجرا کردم و دستمزد گرفتم. در حال حاضر این اتفاق برای تیتراژها نمی‌افتد. اکنون خیلی از تیتراژها توافقی است و یک تعداد خواننده مشخص برای تیتراژها می‌خوانند و این اتفاق زنجیروار برای تعدادی می افتد.

افشار افزود: ما هم کار تولید کردیم اما درست منتشر و حمایت نشد. اگر خواننده‌ای یک قطعه عالی تولید کند اما خوب منتشر نکند قطعا استقبال نمی‌شود. تولید یک اثر برای من خواننده خیلی راحت است اما انتشار برایم خیلی پرهزینه است. باید ۴۰۰ میلیون تومان پول انتشار بدهم. این می‌شود که ما فاصله می‌گیریم. صفحه‌هایی در فضای مجازی است که به دلار برای انتشار پول می‌گیرند اگر قرار باشد این هزینه را بپردازم اصلا خوانندگی نمی‌کنم.

نسل امروز نیازمند شنیدن موسیقی خوب است/ «خاطره‌سازها» در یک کنسرت

حمید غلامعلی خواننده قطعه «آقای حکایتی» نیز در این نشست اظهار داشت: ما حرکتی را آغاز کردیم که به آن ایمان داریم و فکر می‌کنم این گروه و این کنسرت، خیلی قبل‌تر پیش می‌آمد اما اینکه کسی پای کار باشد و هزینه کند بدون اینکه مطمن باشد برگشتی دارد یا خیر کار بزرگی بود که آقای عزیزی آرام این کار را انجام داد.

چنگیز حبیبیان دیگر خواننده این نشست گفت: افتخار می‌کنم که در جمع «خاطره سازها» هستم. اتفاقی که رقم خورده، بنابر دیده شدن نخواهد بود، برای بعدهاست که بدانند ما چه گروهی بودیم و چه کار کردیم. این کنسرت شرایطی را ایجاد می‌کند که خیلی از بزرگان موسیقی به عنوان تهیه‌کننده، ناشر و کسانی که در زمینه موسیقی مدعی هستند پای کار بیایند و اتفاق زیبایی رقم خواهد خورد. شرایط مالی نیز برای همه به گونه‌ای هست که توقع نداریم همه بتوانند شرکت کنند، ما از کسانی که سن بالایی دارند و شنونده ما در آن دوران بودند، انتظار حمایت داریم.

محمدرضا چراغعلی آهنگساز نیز شکل‌گیری گروه «خاطره‌ سازها» را اتفاق مهمی دانست و افزود: با توجه به اینکه در شرایطی زندگی می‌کنیم که در رسانه برای ما شرایط تبلیغ وجود ندارد اصحاب رسانه نقش خیلی زیادی بازی می‌کنند. پاپ فعلی این روزها یا همان پاپ سرگرم کننده، یک تیم رسانه‌ای زرد پشت شان است اما ما یک تیم رسانه‌ای قوی و واقعی می‌خواهیم. ما برای اینکه شعر درست را به گوش مردم برسانیم نیازمند اصحاب رسانه سالم و سبز هستیم چراکه نمی‌خواستیم مثل دوستان فعالیت زردی در زمینه تبلیغات داشته باشیم.

چراغعلی، این اجرا را بستری برای ظهور نسل جدید پاپ دانست و گفت: خیلی از تولیدات فعلی را گوش نمی‌دهم و امیدوارم نسلی بیاید و تولیدات جدید داشته باشد.

این آهنگساز با اشاره به اهمیت نقش حمایت دولتی و خصوصی افزود: ما آمدیم تا سبک خواننده‌هایی همچون ناصر چشم آذر و بابک بیات ادامه پیدا کنند. این نیازمند حمایت‌های بخش فرهنگی حاکمیتی بود که اتفاق نیفتاد؛حالا که بخش خصوصی ورود کرده این رسالت اصحاب رسانه است که از کلام خوب حمایت کنند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:

خاطره‌ سازهای موسیقی پاپ «تنها صداست که می ماند» را منتشر کردند

اجرای گروه موسیقی «خاطره سازها» در تالار وحدت

انتشار تازه‌ترین آلبوم حمید غلامعلی پس از سال ها سکوت

انتشار «تقاص» با صدای حمید غلامعلی

اثر جدید حمید غلامعلی بزودی منتشر خواهد شد

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه