رفتن به بالا
  • دوشنبه - 10 مهر 1402 - 14:41
  • کد خبر : ۱۷۴۸۵
  • چاپ خبر : کوک ساز همدلی اقوام ایرانی در سنندج

کوک ساز همدلی اقوام ایرانی در سنندج

این روزها از هر گوشه سنندج، نوای ساز یکی از اقوام ایرانی به گوش می رسد ولی در نهایت همه آنها به همدلی ختم می شود، ساز همدلی در جشنواره موسیقی “سنه”. شاید تاریخ اولین باری که موسیقی روح انسان را نوازش داد، برگردد به نواهای ناآشنایی که انسان اولیه می شنید ولی نامش را […]

این روزها از هر گوشه سنندج، نوای ساز یکی از اقوام ایرانی به گوش می رسد ولی در نهایت همه آنها به همدلی ختم می شود، ساز همدلی در جشنواره موسیقی “سنه”.

شاید تاریخ اولین باری که موسیقی روح انسان را نوازش داد، برگردد به نواهای ناآشنایی که انسان اولیه می شنید ولی نامش را نمی دانست و تنها با چند صدای مبهم، برای ساعاتی آرامش می یافت این ملودیها از هر نقطه و زمانی که آغاز شده باشد حالا به زبان بین المللی تبدیل شده که مردم دنیا را دور هم جمع می کند.

هر فرهنگی فهرستی از ملودی ها، آوازها، رقص ها و در برخی موارد آلات موسیقی خاص خود را دارد در ایران نیز فرهنگها و خرده فرهنگهای متفاوت، زمینه ای را فراهم کرده تا هر قومی آداب و موسیقی l ختص به خود را داشته باشد ایران یک کشور چند قومیتی با گروه‌های قومی مختلف است که پارسی ها، کردها، لرها، عرب‌ها، بلوچ‌ها، ترکمنها و ترک‌ها را شامل می‌شود و هر کدام از این گروه ها حرفشان را با یک نوای مخصوص می نوازند.

حالا همه این اقوام در کنار همدیگر در کردستان گردهم آمده اند تا در هفته وحدت، از نوایی بگویند که دشمن از آن تنفر دارد، از یکدلی و یکرنگی اقوامی که تنها سرودشان سرود ملی وطن است.

از گلستان تا کردستان

گروه ترکمن‌ها با آن کلاه قشنگشان که تپلک نام دارد در بین اقوام بیشتر از همه به چشم می آیند، “طواق سعادتی” مشهور به “حالت سعادتی” سرپرست گروه گلستانی از اینکه این جشنواره برای اولین بار ب i صورت رسمی برگزار می شود رضایت دارد و تداوم آن را نیازمند حمایت در سطح ملی می داند.

او با گروه مقامچه‌لر به سنندج آمده و قرار است چند اجرا در مناطق مختلف داشته باشد.

استاد سعادتی موسیقی کردی را اصیل و فاخر برشمرد و انتخاب سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی برای برگزاری اولین جشنواره موسیقی اقوام را به جا برشمرد.

وی گفت: مقام های موسیقی با زبان بی زبانی وحدت؛ آداب و رسوم گذشتگان را به نسل حاضر و نسلهای آینده منتقل می کند.

سعادتی ۴۰ سال است که در جشنواره های داخلی و خارجی و حتی جشن های عروسی و شادی مردم فعالیت دارد، او درباره برنامه هایی با محوریت موسیقی اقوام گفت: این برنامه ها باعث می شود تا مردم موسیقی سنتی را بیشتر بشناسند و از سویی زمینه تقویت مادی و معنوی اهالی موسیقی فراهم شود.

وی تاکید کرد: موسیقی کردستان قوی ترین موسیقی است و چندین مقام قوی دارد که در همه جهان شناخته شده است.

موسیقی اصیل کردی در نگاه قشقایی ها

قشقایی‌های فارس هم از شیراز با مجموعه کارهای محلی و آهنگهای قدیمی و سنتی برای اجرای برنامه به سنندج آمده اند، آنها موسیقی را زبانی می دانند که نیاز به کلام ندارد چون بدون کلام هم در همه جای دنیا شناخته شده است.

امیرحسین رحیمی درباره اصالت موسیقی کردی گفت: بیشتر آهنگها ریشه کردی دارد و شخصا علاقه مند به آهنگ های حسن زیرک و کامکارها هستم.

وی با بیان اینکه خود استان فارس، شاخه هایی از قوم لر، قشقایی و شاخه ای از بختیاری دارد و اجراهایی هم در این بخش ها قرار است اجرا کنند، ادامه داد: موسیقی به قوم و نژاد خاصی تعلق ندارد موسیقی خوب تا مدتها در ذهن مخاطب می ماند و ملیت آن موسیقی برای مخاطب مهم نیست.

سرپرست این گروه درباره جشنوارهایی با محوریت اقوام گفت: دور هم جمع شدن نوازنده ها حتی در محل اسکان، باعث شده است تا همه از حضور اساتید بهره برند و تاثیر زیادی در همبستگی اقوام دارد.

وحدت موضوعی بود که مازنی‌ها بر آن تاکید دارند و این جشنواره را همسو با یکدلی اقوام ایرانی دانستند.

بلوچ‌ها هم از شرقی ترین نقطه ایران، طلوعی را با خود به غربی ترین نقطه کشور آورده‌اند تا یکپارچگی این مرز و بوم را در سازهایشان جاری کنند.

اینجا در کردستان، مهد موسیقی ایران این روزها جز ضرب آهنگ زندگی و نشاط چیز دیگری کوک نیست.

۲۵ گروه از ۱۸ قوم مختلف از سراسر کشور برای اجرا در اولین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی در کردستان انتخاب شده است که از ۸ تا ۱۱ مهر در مناطق مختلف سنندج، برنامه اجرا می‌کنند.

۹ آبان ۱۳۹۸ با اعلام یونسکو اسامی شهرهایی که به شبکه خلاق ملحق شدند اعلام و در این میان سنندج نیز به عنوان شهر خلاق موسیقی در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:

«سنه» نخستین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی در سنندج آغاز شد

جشنواره موسیقی سنتی اقوام ایرانی در رادیو فرهنگ

در جشنواره موسیقی اقوام، صباهنگ از مرکز سنندج پخش می شود

اجرای هنرمندان ۱۸ قوم ایرانی در جشنواره موسیقی اقوام

برگزاری جشنواره ملی موسیقی اقوام ایرانی در سنندج، شهر خلاق موسیقی

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه