رفتن به بالا
  • یکشنبه - 9 مهر 1402 - 14:13
  • کد خبر : ۱۷۴۵۶
  • چاپ خبر : «سنه» نخستین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی در سنندج آغاز شد

«سنه» نخستین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی در سنندج آغاز شد

 اولین جشنواره موسیقی «سنه» ویژه اقوام ایرانی در سنندج، شهر خلاق موسیقی با شرکت گروه هایی از ۱۸ قوم آغاز به‌کار کرد. دبیر اجرایی اولین جشنواره موسیقی «سنه» ویژه اقوام ایرانی در مراسم افتتاحیه این جشنواره در سالن پردیس سینمایی بهمن سنندج، اظهار کرد: از زمان فراخوان جشنواره، ۴۵۲۱ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد […]

 اولین جشنواره موسیقی «سنه» ویژه اقوام ایرانی در سنندج، شهر خلاق موسیقی با شرکت گروه هایی از ۱۸ قوم آغاز به‌کار کرد.

دبیر اجرایی اولین جشنواره موسیقی «سنه» ویژه اقوام ایرانی در مراسم افتتاحیه این جشنواره در سالن پردیس سینمایی بهمن سنندج، اظهار کرد: از زمان فراخوان جشنواره، ۴۵۲۱ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از میان آن‌ها ۲۸۰ اثر توسط هیات داوران انتخاب و تایید شد.

علی مرادی افزود: ۲۵ گروه از ۱۸ قوم مختلف از سراسر کشور برای اجرای در اولین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی در کردستان انتخاب شده ایت که از ۸ تا ۱۱ مهر در مناطق مختلف سنندج، برنامه اجرا می‌کنند.

وی با بیان اینکه هفت گروه موسیقی از کردستان نیز در این جشنواره حضور دارند، اضافه کرد: تاریخ اقوام ایرانی سرشار از اسطوره‌های بی بدیل است که در کردستان هم، آوازه این هنر به بلندای قله‌های سر به فلک کشیده‌اش استوار است.

وی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه نت‌های زندگی همه مردم ایران آنگونه شاد باشد که در سرچوپی کردی روایت می شود، ادامه داد: هر قوم در ترانه و روایت موسیقی‌اش داستانی دارد که یا روایت عشقی آسمانی است و یا اسطوره‌های مهر و ظلم ستیزی را در متن خود دارد.

مدیرکل صداوسیمای مرکز کردستان، این جشنواره را ضرب آهنگ حماسه و پاسداشت همدلی اقوان ایرانی برشمرد که با هر زادبوم و هر نگاهی، سرودشان ملی و پرچم همیشگی با نشان الله دیدنی است.

مرادی گفت: اقوام ایرانی، رنگین‌کمانی هستند که هر رنگش به تنهایی نمی تواند کمال را به زیبایی روایت کند.
وی افزود: در این جشنواره، سفیرانی از ۱۸ قوم از ایران زمین را پذیرا هستیم.

۹ آبان ۱۳۹۸ با اعلام یونسکو، سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در فهرست ثبت جهانی قرار گرفت.

ثبت جهانی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی از سوی سازمان فرهنگی یونسکو اتفاقی تاریخی برای کردستان بود و رسانه‌ها، هنرمندان این عرصه و مسوولان اجرایی نقش بزرگی در پایداری نام این شهر در لیست آثار جهانی داشتند.

منبع:  ایرنا

اخبار مرتبط:

اجرای هنرمندان ۱۸ قوم ایرانی در جشنواره موسیقی اقوام

برگزاری جشنواره ملی موسیقی اقوام ایرانی در سنندج، شهر خلاق موسیقی

برگزاری جشنواره اقوام گلستان همراه با رقص آیینی

علی احمدی درخواست کرد تعداد جشنواره‌های اقوام افزایش یابد

در جشنواره موسیقی اقوام، صباهنگ از مرکز سنندج پخش می شود

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه