رفتن به بالا
  • یکشنبه - 22 آبان 1401 - 12:03
  • کد خبر : ۱۳۰۷۴
  • چاپ خبر : برگزاری جشنواره اقوام گلستان همراه با رقص آیینی

برگزاری جشنواره اقوام گلستان همراه با رقص آیینی

موسیقی و رقص سنتی که گوشه‌ای از آن در جشنواره اقوام گلستان به نمایش درآمد، از مهمترین آیین‌های فرهنگی و سنتی اقوام ایرانی است که در مناسبت‌های مختلف در قالب قطعات موسیقی اجرا شده و زمینه‌ شور و شادی و همبستگی اجتماعی را فراهم می‌کند. رقص‌های آیینی ریشه در زندگی و کار روزانه مانند کشاورزی، […]

موسیقی و رقص سنتی که گوشه‌ای از آن در جشنواره اقوام گلستان به نمایش درآمد، از مهمترین آیین‌های فرهنگی و سنتی اقوام ایرانی است که در مناسبت‌های مختلف در قالب قطعات موسیقی اجرا شده و زمینه‌ شور و شادی و همبستگی اجتماعی را فراهم می‌کند.

رقص‌های آیینی ریشه در زندگی و کار روزانه مانند کشاورزی، اعتقادات دینی، مراسم و جشن‌های بزرگ، بازی‌های محلی، جنگ، دفاع، حالات روحی و درونی افراد دارد که به فراخور موقعیت با مضامین حماسی، ادبی، عرفانی و شاد به اجرا در می‌آمد.

رقص‌های آیینی اقوام ایرانی از ظرفیت تبدیل‌شدن به یکی از مقاصد گردشگری برخوردار است که معرفی بهتر و صحیح آن در کنار دیگر جاذبه‌های اقوام می‌تواند، به بهبود معیشت و درآمد قویمت‌ها و در نهایت رونق گردشگری ایران منجر شود.

رقص آیینی چوبیه نماد دفاع از سرزمین

سرپرست گروه میسان خوزستان گفت: یکی از مراسم‌های آیینی و موسیقی محلی هوسه یا یزله است که رقص و پایکوبی گروهی در جشن، عروسی، شادی و یا عزاداری‌ها است.

باسم حمادی بیان کرد: هوسه یا یزنه یکی از آیین‌های ثبت ملی قوم عرب است که وزن شعری آن از صدای پای اسب گرفته شده و در بین مردم عرب اجرا می‌شود. در موسیقی سنتی و رقص آیینی هوسه افراد با گرفتن کمر فرد کناری با ضرب آهنگ شعر یزله به نرمی قدم برداشته و به جلو می‌روند.

وی اظهار داشت: سبک شعرهای یزله برای استقبال از مهمان، شادی، عزاداری و جنگ متفاوت بوده و گاهی افرادی که هوسه می کنند فی‌البداهه شعر می‌گویند و گاهی هم شعرهایی را از حفظ می‌خوانند. رقص آیینی هوسه خوزستان ثبت ملی شده و هم اکنون در بسیاری از شهرها و استان‌ها شناخته شده است.

وی اظهار داشت: گروه میسان در چند سبک موسیقی عربی از جمله روستایی و رقص آیینی در حوزه ملی و بین‌‎المللی برای آشنایی بیشتر فرهنگ دوستان فعالیت دارد.

سرپرست گروه میسان خوزستان افزود: یکی دیگر از رسوم مردم عرب، رقص محلی چوبیه یا بازی چوبی است که افراد در کنار هم می‌ایستند و دست روی کتف گذاشته و به‌هم نزدیک می‌شوند که نمادی از همبستگی برای دفاع از سرزمین است که نفر اول به عنوان پرچمدار گروه، تسبیح به دست دارد و همراه با ریتم ساز محلی پا به زمین می‌کوبند که نمادی از اسب سواری در وطن است.

رقص آیینی و تاریخی گیلان پیام‌آور شور و نشاط

بهاره عابدینی هنرمند گیلانی با اشاره به رقص آیینی در این استان گفت: رقص محلی برنج، یکی از رسوم زمان کاشت و برداشت شالی در گیلان است که در جهان نیز شناخته‌شده و معروف است. در این جشنواره رقص آیینی “عروس‌بران” همراه آیینه، قرآن و اسپند و با سازهای سنتی اجرا شد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

وی اظهار داشت: برگزاری آیین دیرپای رقص آیینی “عروس‌بران” مانند بسیاری از آیین های گیلان پیام‌آور تازگی، شادی و سرزندگی است و شور و نشاط را به مخاطبان هدیه می‌دهد.

رقص آیینی “حسین‌کرد” نماد وفاداری و تدبیر

نوید حمیدی سرپرست گروه هلپرکی سماژین کرمانشاه گفت: رقص آیینی “حسین‌کرد شبستری” یکی از گنجینه‌های هنری و تاریخی مورد توجه گردشگران است. حسین کرد یکی از رهبران جنگجو ایرانی بود که در یکی از پیکارها در مصاف رودر رو با دشمن دچار جراحت عمیق شد و سربازانش جلوی دشمن ایستادگی کردند و تا چند فرسخ بین حسین کرد و دشمن فاصله ایجاد شد. حسین کرد وارد یک روستا شد که در آن مجلس عروسی برپا بود. خان روستا او را شناخت و از زن‌ها خواست پارچه‌های قرمز سر زانوهای خود ببندند. سپس حسین را در بین رقصنده‌ها قرار داد و همین امر باعث نجات این فرمانده از دست دشمنان شد.

وی اظهار داشت: در این رقص آیینی وفاداری سربازان و تدبیر خان بر مبنای عقل و هوش به نمایش گذاشته می‌شود.

سرپرست گروه هلپرکی سماژین گفت: رقص آیینی عروسی هم با آیینه، تخم مرغ، خاک و مشعل اجرا می شود که مشعل دست داماد به نشانه روشنی راه، تخم مرغ نماد زاد و ولد، خاک ارث از طرف خانواده داماد، آب روشنایی و آیینه بدرقه راه را نمایش می دهد.

وی افزود: اعضای گروه هلپرکی سماژین از ۹ شهرستان کرمانشاه در این جشنواره حضور داشته و پس از آن برای اجرای نمایش در جام جهانی فوتبال حضور خواهند داشت.

رقص آیینی گلشن نیاز به حمایت دارد

علیرضا غفارنژاد سرپرست رقص آیینی آذربایجانی تبریز گفت: نمایش حماسی گلشن رقص آیینی آذربایجانی است که در پانزدهمین جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین اجرا شد که امیدواریم مقدمه ای برای روزهای خوب و خوش برای مردم کشور باشد. نمایش حماسی گلشن یکی از رقص‌های آیینی با قدمت چندین هزار ساله است که نیاز به ثبت ملی و معرفی بیشتر دارد.

قدمت تاریخی رقص آیینی چوب‌بازی

افسانه پوراسماعیل از گروه محلی گلشن خراسان رضوی گفت: رقص آیینی چوب‌بازی کاشمر از قدمت و ارزش ویژه‌ای برخوردار است به نحوی که مردم این شهرستان در مناسبت‌های گوناگون همانند اعیاد، جشن و عروسی به اجرای آن می‌پردازند. این رقص آیینی با استفاده از سازهای سنتی و محلی نظیر دهل، سرنا، دوتار و دایره اجرا می‌شود.

پوراسماعیل بیان کرد: در مراسم‌های کاشمر زنان و مردان با لباس سنتی به اجرای چوب‌بازی می‌پردازند و این آیین نقش ویژه‌ای در همبستگی مردم منطقه دارد.

بازنمایی رقص‌ و آیین‌ها مورد توجه گردشگران است

فریدون سپهوند سرپرست گروه آفتاب طلایی لرستان گفت: رقص آیینی از کهن‌ترین سنت های لرستان است که در عروسی، سوگواری و فعالیت‌های روزمره زندگی عشایر و روستائیان به صورت با کلام و بی کلام اجرا می‌شود. در گذشته زنان و مردان روستایی و عشایر به هنگام کار روزانه از جمله خرمن‌کوبی، شیردوشی، مشکه‌زنی و برنج‌کوبی برای کاهش خستگی ناشی کار و بیان آمال و آرزوهای خود از موسیقی استفاده می‌کردند.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر در رویدادها و جشنواره‌های مختلف، شکلی ترکیبی از اجرای موسیقی و بازنمایی رقص‌ها و آیین‌ها را ارائه کردیم که مورد توجه قرار گرفت.

پانزدهمین جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین که به مدت پنج شب جریان داشت، شامگاه دیشب ۲۱ آبان ماه در گرگان به کار خود پایان داد. هنرمندان صنایع‌دستی ۳۱ استان کشور و همچنین ۲۱ گروه موسیقی سنتی و آیینی از ۹ استان در این جشنواره حضور داشتند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه