رفتن به بالا
  • سه شنبه - 4 مهر 1402 - 14:06
  • کد خبر : ۱۷۳۴۲
  • چاپ خبر : محمد معتمدی: ابتذال شعر و موسیقی، فرهنگ جامعه را متزلزل خواهد کرد

محمد معتمدی: ابتذال شعر و موسیقی، فرهنگ جامعه را متزلزل خواهد کرد

خواننده آلبوم موسیقی «تهران عاشق» با اشاره به اینکه با ابتذال شعر، ترانه و موسیقی فرهنگ جامعه متزلزل خواهد شد، گفت: رسانه‌ها و نهادهای حاکمیتی باید شنیدن و تشخیص آثار مناسب را به مردم آموزش دهند. محمد معتمدی درباره وضعیت ترانه‌سرایی در سال‌های اخیر اظهارداشت: طیف و نسلی پرورش یافته وارد ترانه‌سرایی شدند که امیدواری […]

خواننده آلبوم موسیقی «تهران عاشق» با اشاره به اینکه با ابتذال شعر، ترانه و موسیقی فرهنگ جامعه متزلزل خواهد شد، گفت: رسانه‌ها و نهادهای حاکمیتی باید شنیدن و تشخیص آثار مناسب را به مردم آموزش دهند.

محمد معتمدی درباره وضعیت ترانه‌سرایی در سال‌های اخیر اظهارداشت: طیف و نسلی پرورش یافته وارد ترانه‌سرایی شدند که امیدواری را بیشتر کرده اما نگرانی‌هایی که درباره ترانه و شعر حتی می‌توانیم داشته باشیم از جنس فرهنگ است.

وی گفت: زمانی که ترانه و شعر ما به ورطه ابتذال برسد دقیقا همان زمان فرهنگ ما دچار مشکل شده و نباید شیرازه فرهنگی و اعتقادی جامعه متزلزل شود.

معتمدی افزود: در سال‌های گذشته مقوله‌ای به نام ابتذال در ترانه و موسیقی ما زیاد راه پیدا کرده و ابتذال همانند ویروس است و تکثیر آن فزاینده و تصاعدی است.

خواننده آلبوم موسیقی «گاهی سه گاهی» بیان کرد: مهمترین اقدام در این شرایط آموزش است. آموزش نه به این مفهوم که به مردم نواختن ساز را بیاموزیم بلکه آموزش شنیدن و تشخیص بدهیم و اینگونه به خودی خود سطح آثار ارتقا پیدا می‌کند.

وی اظهارداشت: همچنین این انتقاد به رسانه‌های عمومی در نپرداختن به مسئله موسیقی وارد است، نبود آموزش تشخیص دوغ از دوشاب است و این دیگر آموزش موسیقی نیست بلکه فرهنگ است.

به گفته معتمدی، بدون آگاهی نمی‌توان فرهنگ غنی داشت و مهمترین وظیفه حاکمیت، آموزش است و هر زمان فرهنگ دچار تزلزل می‌شود، ردپای اشتباه یا کم کاری در آموزش دیده می‌شود.

وی با اشاره به رونمایی از کتاب «تهران عاشق»؛ مجموعه ترانه‌های سجاد عزیزی آرام افزود: عزیزی آرام از جمله شاعرانی است که علاوه بر اینکه در ادبیات و غزل‌سرایی تخصص دارد، به زبان ترانه هم آگاهی و شناخت دارد، وی ظرایف و جزییات ترانه‌سرایی را به خوبی می‌شناسد.

این خواننده موسیقی سنتی بیان کرد: وقتی غزل خلق می‌کنید مخاطب، زمان اندیشیدن و تفکر و شناسایی لایه‌های پنهان شعر را دارد اما وقتی ترانه خلق می‌کنید و بستر آن موسیقی است مخاطب در محور زمان حرکت می‌کند و فرصت تفکر و اندیشیدن ندارد و باید خیلی زود با ترانه ارتباط برقرار کند و در عین حال ترانه نباید خیلی عریان و بدون آرایه‌های ادبی باشد.

معتمدی گفت: ترانه باید عطر خاص خود را داشته باشد که با غزل متفاوت است و شخصیت و امکان رسوخ به ذهن مخاطب را داشته باشد که ترانه‌های عزیزی آرام این خصوصیات را دارد و در حوزه ترانه‌سرایی موفق است و ترانه‌های او را چشم بسته می‌خوانم.

کتاب «تهران عاشق»، مجموعه ترانه‌های سجاد عزیزی آرام ۳۱ شهریور ماه با حضور جمعی از هنرمندان در کاخ ملت مجموعه فرهنگی سعدآباد رونمایی شد.

این مجموعه مشتمل بر ۶۰ ترانه شامل آثار آلبوم‌های «تهران عاشق» با صدای محمد معتمدی، «پاییزِ بعد از تو» با صدای حمید غلامعلی و گزیده‌ای از ترانه‌های اجرا شده توسط خوانندگانی همچون مهدی یغمایی، امیرعباس گلاب، کاوه آفاق، محمدرضا عیوضی است که توسط انتشارات فصل سپید زمستان منتشر شده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:

آلبوم «انتظار» محمد معتمدی با همراهی گروه «رامبراند تریو» منتشر شد

محمد معتمدی با «رامبراند تریو» کنسرت می‌دهد

از «تهران عاشق» در کاخ ملت رونمایی شد

از آلبوم «تهران عاشق» رونمایی می‌شود

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه