رفتن به بالا
  • دوشنبه - 20 شهریور 1402 - 13:46
  • کد خبر : ۱۷۱۷۳
  • چاپ خبر : نادر مشایخی به تماشای «سوگ شفق» نشست

نادر مشایخی به تماشای «سوگ شفق» نشست

نادر مشایخی به تماشای «سوگ شفق» نشست. به گزارش خبرآوا و به نقل از انجمن موسیقی ایران، نادر مشایخی به تماشای «سوگ شفق» نشست. این آهنگساز پیشکسوت موسیقی پس از تماشای اجرای موسیقی مناسبتی – مذهبی «سوگ شفق» در سالن همایش های برج میلاد تهران، ضمن ابراز خرسندی از این برنامه، اجرای «سوگ شفق» را بسیار […]

نادر مشایخی به تماشای «سوگ شفق» نشست.

به گزارش خبرآوا و به نقل از انجمن موسیقی ایران، نادر مشایخی به تماشای «سوگ شفق» نشست.

این آهنگساز پیشکسوت موسیقی پس از تماشای اجرای موسیقی مناسبتی – مذهبی «سوگ شفق» در سالن همایش های برج میلاد تهران، ضمن ابراز خرسندی از این برنامه، اجرای «سوگ شفق» را بسیار دلنشین و ارزشمند عنوان کرد. او در ادامه گفت: در این اجرا ارکستر و نوازنده ها، بسیار خوب ظاهر شدند و حتی در برخی از بخش ها که به نسبت مشکل تر بود، بسیار هوشمندانه از عهده کار برآمدند. این حاصل تلاش و زحمات تمامی اعضای ارکستر است که باید به این عزیزان خسته نباشید و دستمریزاد گفت.

او درباره اجرای موسیقی ارکسترال در قالب موسیقی آیینی بیان داشت: برای تولید یک کار ارکسترال در ادغام با موسیقی های مختلف به عنوان یک فرم مستقل موسیقایی، سدهای مختلفی وجود دارد که می بایست این موانع برداشته شود. حماسه عاشورا سرشار از اتفاقات و موضوعات مهمی است که می توان آن را  با زبان موسیقی بیان کرد. منتهی همانطور که اشاره کردم، برای تولید چنین کارهایی موانعی وجود دارد. در واقع ادغام موسیقی ارکسترال با موسیقی ایرانی یک مقدار زمان بر خواهد بود.

به این دلیل که موسیقی ایرانی، یک موسیقی چند صدایی است و قرار دادن آن در کنار سازهای غربی مشکلات خود را دارد. این مسئله اگرچه قدیمی است اما قابل حل بوده، منتهی نیازمند زمان و فرصت بیشتری است.

این آهنگساز و رهبر ارکستر درباره تولیدات محدود آهنگسازان درقالب موسیقی آیینی اظهار کرد: مسئله اصلی اما و اگرهای موسیقی به لحاظ مذهبی است. اما به طور کلی در کشور ما نوازنده ها و آهنگسازان بسیار با استعدادی هستند و فعالیت می کنند  که نیازمند حمایت بوده اند بنابراین  اگر چنین فرصتی را در اختیار این آهنگسازان  مستعد قرار گذاشته شود و این بستر فراهم شود، می توان شاهد اتفاق بسیار خوبی در این زمینه بود.

نادر مشایخی درباره اثر گذاری زبان هنر در بیان پیام عاشورا بیان داشت: زبان هنر بویژه موسیقی یکی از مهمترین ارکان ها است. چرا که واقعه تاریخی عاشورا یک حماسه بزرگ است که همه مردم با آن ارتباط عاطفی برقرار کرده و برای حفظ و انتقال آن به نسل آینده تلاش می کنند. عاشورا نقطه اوج اعتقادات مذهبی مردم است و به همین سبب است که می توان این فرهنگ را با زبان موسیقی به گوش دنیا رساند.

اجرای مناسبتی – مذهبی «سوگ شفق» به تهیه کنندگی انجمن موسیقی ایران و با مشارکت برج میلاد به مناسبت اربعین حسینی (ع) به مدت ۳ شب (۱۶ ،۱۷ و ۱۹ شهریور ماه) در برج میلاد تهران برگزار شد.

اخبار مرتبط:

«سوگ شفق» ادای دین اهالی موسیقی به فرهنگ دینی و اعتقادی است

غوغای سازها برای روایت «سوگ شفق»

«سوگ شفق» به مناسبت اربعین حسینی روی صحنه می‌ رود

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه