رفتن به بالا
  • دوشنبه - 25 اردیبهشت 1402 - 12:19
  • کد خبر : ۱۵۲۵۱
  • چاپ خبر : زمان برگزاری جشن ثبت جهانی عود اعلام شد

زمان برگزاری جشن ثبت جهانی عود اعلام شد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: به مناسبت هفته میراث‌ فرهنگی، جشن ثبت جهانی عود در روز شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۲ و ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه در تالار آیینه جزیره قشم برگزار می‌شود. محمد محسنی در این خصوص افزود:‌ این جشن برای پاسداشت ثبت جهانی هنر ساختن و نواختن عود که به‌ طور […]

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: به مناسبت هفته میراث‌ فرهنگی، جشن ثبت جهانی عود در روز شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۲ و ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه در تالار آیینه جزیره قشم برگزار می‌شود.

محمد محسنی در این خصوص افزود:‌ این جشن برای پاسداشت ثبت جهانی هنر ساختن و نواختن عود که به‌ طور مشترک به نام کشورهای ایران و سوریه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، با حضور مسئولان کشوری، هنرمندان و عود سازان، عود نوازان و عود شناسان کشور به خصوص منطقه تنگه هرمز و ساحل نشینان خلیج فارس، با همکاری مدیریت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی منطقه آزاد قشم، ۳۰ اردیبهشت‌ ماه در جزیره قشم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این ساز جهانی در ایران به هرمزگان هم استفاده و کاربرد دارد، ادامه داد: در این مراسم، از لوح ثبت جهانی این عنصر ناملموس بشری رونمایی می‌شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی هرمزگان اضافه کرد: برگزاری این جشن می‌تواند زمینه آشنایی بیشتر علاقه‌ مندان و پژوهشگران حوزه موسیقی به این ساز جهانی را فراهم کند.

«هنر ساختن و نواختن عود» به‌ عنوان هجدهمین عنصر میراث‌ فرهنگی ناملموس ایران در هفدهمین نشست کمیته بین‌ دولت‌ها پاسداری از میراث‌ فرهنگی ناملموس یونسکو در پرونده‌ای مشترک به نام ایران و سوریه ثبت جهانی شد.

عود از رده ‌سازهای زهی زخمه‌ای است که در غرب آسیا و شمال آفریقا رواج دارد و قدمت این ساز پنج هزار سال است و باربد و نکیسا از معروفترین عود نوازان ایرانی هستند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:

برگزاری جشنواره جهانی ساز عود در جزیره هرمز

ساز عود در فهرست یونسکو ثبت شد

آلبوم ˝سه عود˝ رونمایی می‌شود

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه