رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 16 آذر 1401 - 08:51
  • کد خبر : ۱۳۲۴۴
  • چاپ خبر : ساز عود در فهرست یونسکو ثبت شد
به نام مشترک کشورهای ایران و سوریه

ساز عود در فهرست یونسکو ثبت شد

پرونده عود یا بربط در فهرست میراث ناملموس یونسکو به نام ایران و سوریه قرار گرفت و ثبت جهانی شد. به گزارش خبرآوا و به نقل از خانه موسیقی ایران، در نشست کمیته بین الدول میراث ناملموس یونسکو که از روز هفتم آذر ماه شروع شده و تا ۱۲ آذر در حال برگزاری است، پرونده […]

پرونده عود یا بربط در فهرست میراث ناملموس یونسکو به نام ایران و سوریه قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

به گزارش خبرآوا و به نقل از خانه موسیقی ایران، در نشست کمیته بین الدول میراث ناملموس یونسکو که از روز هفتم آذر ماه شروع شده و تا ۱۲ آذر در حال برگزاری است، پرونده عود یا بربط نیز در میان ۴۲ پرونده ارسالی از کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

این پرونده نیز که از سوی ایران و سوریه پیشنهاد شده بود در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو قرار گرفت.

در این نشست کارشناسان پس از بررسی ابعاد این پرونده، آن را به عنوان میراث جهانی به نام ایران و سوریه ثبت کردند تا در فهرست میراث ناملموس جهانی قرار گیرد.

درباره پرونده بربط یا عود آمده که در ایران کارگاه‌های متعددی وجود دارد. برخی از آنها وابسته به سازمان‌های دولتی است.

کارگاه‌های دیگری نیز در استان‌های جنوبی ایران وجود دارد که عود نوازی بخشی از زندگی روزمره مردم آنجا شده است. نوازندگان عود در استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان و خرمشهر از نظر آماری بیشتر از استان‌های دیگر است.

از نوازندگان معروف عود می‌توان به استاد بهروزی، استاد کامکار، استاد نریمان، خانم نگار بوبان، آقای سعید نایب محمدی، آقای هوتن شرف بیانی، آقای مجید ناظم پور اشاره کرد.

در سوریه نیز صنعتگران عود ابتدا در دمشق گسترش یافتند که مشهورترین آنها پسران نهات: عبده، حنا، آنتون، الیاس، مافی و گئورگی بوندد.

بعدها این صنعت به خانواده‌های دیگر از جمله حلبی، طویل، خلیفه و حیدر منتقل شد. در حلب، خانواده‌های سکر، جسری و حداد، و در حماه، حافظ سلیمان به این حرفه می‌پردازند.

عود به عنوان پدرخوانده سازهای زهی عرب با منشأ ایرانی در نظر گرفته می‌شود و در خاورمیانه و همچنین بخش‌هایی از اروپا، آفریقا و آسیا حضور پررنگی دارد.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه