رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 16 آذر 1401 - 09:05
  • کد خبر : ۱۳۲۴۷
  • چاپ خبر : گلایه کرمانی‌ها از لغو میزبانی جشنواره موسیقی نواحی
دبیرخانه دائمی هم منتفی شد

گلایه کرمانی‌ها از لغو میزبانی جشنواره موسیقی نواحی

برخی کارشناسان و مسئولان فرهنگی استان کرمان، معتقدند جابجایی میزبانی جشنواره موسیقی نواحی از کرمان به گرگان و احتمالا شهرهای دیگر، دلایلی منطقی ندارد و این جابجایی ناگهانی توهین به مردم و فرهنگ کرمان بوده است. سال‌های متمادی مردم استان کرمان به بهترین نحو ممکن میزبانی جشنواره ملی موسیقی نواحی را انجام دادند و در […]

برخی کارشناسان و مسئولان فرهنگی استان کرمان، معتقدند جابجایی میزبانی جشنواره موسیقی نواحی از کرمان به گرگان و احتمالا شهرهای دیگر، دلایلی منطقی ندارد و این جابجایی ناگهانی توهین به مردم و فرهنگ کرمان بوده است.

سال‌های متمادی مردم استان کرمان به بهترین نحو ممکن میزبانی جشنواره ملی موسیقی نواحی را انجام دادند و در این سال‌ها تمام هم و غم خود را به رسم صفت مهمان‌نوازی مردم دیار کریمان گذاشتند تا این جشنواره که خاستگاهش از کرمان است به‌خوبی برگزار شود.

آبان‌ماه امسال در حالیکه مردم منتظر برگزاری جشنواره موسیقی نواحی کشور در دوره پانزدهم بودند اما مدیر‌کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در نشست خبری با اصحاب رسانه خبر از تغییر زمان برگزاری جشنواره در اردیبهشت‌ماه سال آینده دادند و فداکار استاندار کرمان هم در فاصله چند روز بعد این خبر را تایید کردند و گفتند دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان می‌ماند.

این در حالی بود که کرمانی‌ها بعد از گذشت حدود یک هفته با شنیدن خبر افتتاحیه شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی کشور در گرگان آنچنان غافلگیر شدند که با کنار هم گذاشتن مصاحبه‌های قبلی استاندار کرمان و روحی مدیر‌کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اصلا قابل باور نبود که مگر می‌شود بدون اطلاع این کار انجام شود.

هنوز فعالان فرهنگی و حوزه موسیقی کرمان با این خبر تلخ که چگونه 14 سال میزبانی شایسته آنها به راحتی فراموش شده و حتی لایق هماهنگی قبلی برای جابجایی مکان جشنواره نبوده‌اند، کنار نیامده بودند که اعلام خبر برگزاری اختتامیه جشنواره پانزدهم در گرگان و قول اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مردم این شهر برای انتقال دبیرخانه جشنواره ملی موسیقی به گرگان، آنها را با شوک جدیدی روبه‌رو کرد.

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان درباره اعتراض به این کار گفت: در این رابطه نامه‌ای تنظیم شده و به وزیر ارشاد فرستادیم و منتظر پاسخ هستیم. حتما این موضوع پیگیری خواهیم کرد.

سورج یاسایی رئیس سابق انجمن موسیقی استان کرمان با اشاره به اینکه می‌دانم در حدود دو یا سه هفته قبل از برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در گرگان جلسه‌ای برگزار شده و در آن جلسه کرمان پیشنهاد کرده است که زمان برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در دوره پانزدهم به اردیبهشت ماه سال آینده تغییر پیدا کند اظهار داشت: کرمان در آن جلسه منطق‌های خودش را هم داشته که به نظر من موجه است.

وی بیان کرد: در زمان استانداری آقای رزم‌حسینی این تجربه را داشتیم که جشنواره موسیقی نواحی در اردیبهشت برگزار شد و کرمان در این ماه و فصل سال هوای خوب و مناسبی دارد و امکان استفاده از اماکن تاریخی و گردشگری نیز یک فرصت بود.

رئیس سابق انجمن موسیقی استان کرمان با اشاره به اینکه از طرفی هم به دلیل مساعد بودن هوا در اردیبهشت ماه، امکان حضور حداکثری مردم هم ایجاد شده بود گفت: در این جلسه یکی از دلایل تغییر زمان برگزاری جشنواره هم آماده نبودن تالار مرکزی عنوان شده است که اگر زمان به اردیبهشت ماه تغییر پیدا کند تا آن موقع افتتاح می‌شود و یکسری از اجراها که نیازمند تالار تخصصی موسیقی است را به خوبی می‌توان در آن اجرا کرد و یا حداقل مراسم افتتاحیه و اختتامیه را در این تالار برگزار کرد.
وی با بیان اینکه پیش از این نیز در دوره‌هایی که بنده به هر عنوانی در جشنواره موسیقی نواحی حضور داشتم و یا مسئول ستاد اجرایی جشنواره بودم موضوع تغییر زمان جشنواره و انتقال به تهران بارها اعلام شده بود، افزود: همیشه این درخواست بود و پیشنهاد می‌شد، از طرف تهران هم در بسیاری مواقع پیشنهاداتی می‌شد و به هر حال این پیشنهادات با تعامل پیگیری و اجرایی می‌شد و چیز غیرممکنی نبود.

این فعال هنر موسیقی در استان عنوان کرد: به‌عنوان مثال یک دفعه از تهران پیشنهاد شد که زمان را به دلیل اینکه می‌خواهیم در فلان استان جشنواره‌ای برگزار کنیم و نمی‌خواهیم همزمان باشد زمان جشنواره تغییر کند و کرمان هم بررسی شد و در گفت‌وگو قبول شد و این دفعه هم پیشنهادات داده شد و تصور این بود که تهران بررسی می‌کند یا قبول می‌کند و یا می‌گوید نه امکان ندارد و در نهایت ما هم در همین زمان تعیین شده جشنواره را برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه دوستان رفتند و قرار شد با معاونت هنری وزارتخانه صحبت کنند و خبر بدهند که آیا امکان دارد یا ندارد و تصمیم نهایی را به کرمان اعلام کنند گفت: از این طرف هم استاندار کرمان صحبت کرده بود و در رسانه‌ها هم منتشر شد و ظاهرا همه چیز قطعی بود.

یاسایی خاطر‌نشان کرد: مدیرکل ارشاد استان کرمان نیز در نشست خبری اعلام کرده بود زمان برگزاری جشنواره موسیقی نواحی تغییر کرده است و همین دلایل را به‌عنوان دلیل تغییر زمان جشنواره در دوره پانزدهم به رسانه‌ها اعلام کرده بود و شخص مدیرکل ارشاد اسلامی استان کرمان هم اصلا از جابجایی هیچ خبری نداشت در حالیکه من از سه روز قبل از تماسی که هنرمندان موسیقی نواحی کشور با من می‌گرفتند و می‌گفتند مگر کرمان امسال میزبان جشنواره موسیقی نواحی نیست احساس کرده بودم که اتفاقاتی افتاده است.

وی با بیان اینکه حتی من در پاسخ به سوال هنرمندان موسیقی نواحی کشور که می‌پرسیدند مگر جشنواره جابجا شده می‌گفتم نه همچین چیزی نیست و فقط زمان آن تغییر پیدا کرده است افزود: در جابجایی مکان برگزاری جشنواره موسیقی نواحی وزارتخانه ارشاد به تنهایی تصمیم گرفته است و این کار در واقع توهین به دبیر اجرایی جشنواره و مدیرکل ارشاد اسلامی استان کرمان است.

رئیس سابق انجمن موسیقی استان کرمان اظهار داشت: من حتی متن خبر تغییر زمان جشنواره پانزدهم را از روی اخباری که از استاندار کرمان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در رسانه‌ها منتشر شده بود برای هنرمندان موسیقی نواحی کشور خواندم که به نوعی بگویم ببینید تغییر مکان جشنواره واقعیت ندارد.

وی با اشاره به اینکه یکدفعه 22 آبان پوستر جشنواره را دیدم که در آن تاریخ جشنواره اعلام و محل برگزاری گرگان معرفی شده بود گفت: بحث ما این است که یک جشنواره دولتی برگزار می‌شود و وزارتخانه می‌تواند بگوید دلم نمی‌خواهد در کرمان برگزار کنم و همینطور که سال‌ها به ما گفته‌اند و هر دفعه‌ که درخواست دبیرخانه دایمی جشنواره را داشتیم، می‌گفتند جشنواره ملی است و خودمان دلمان می‌خواهد تصمیم بگیریم و ما هم چیزی نمی‌گفتیم و همیشه هم خواهش می‌کردیم، اما این کار و به این شکل جابجا کردن مکان جشنواره و این رفتار، خیلی زشت است که مدیرکل ارشاد و استاندار کرمان خبر ندارند و حتی با خبرنگاران استان مصاحبه می‌کنند اما فردا مکان جشنواره به استان دیگری می‌رود.

یاسایی با اشاره به اینکه من دیگر در انجمن موسیقی نیستم و با این وضعیت دیگر برنمی‌گردم گفت: مهمترین دلیل این اتفاق را مدیریت کنونی انجمن موسیقی ایران و وقوع تمام این داستان‌ها را از سمت آنها می‌دانم. هیچ زمانی در جشنواره موسیقی نواحی اینگونه رفتار نمی‌شد که با گروه‌ها تماس بگیریم و اصرار شود که اگر بیایید این کار می‌کنیم، آن کار می‌کنیم. یعنی افتخاری برای هنرمند بود که در این جشنواره شرکت کند ولی شکل دعوت هنرمندان در این دوره چگونه بوده است؟

رئیس سابق انجمن موسیقی استان کرمان با اشاره به اینکه واقعیت جامعه این است که هنرمند موسیقی نواحی مظلوم‌ترین و نجیب‌ترین هنرمند است گفت: شما اگر جشنواره فجر را ببینید متوجه می‌شوید که مثلا امسال با سال دیگر در همه ابعاد جوایز هنرمندان اضافه می‌شود ولی در جشنواره موسیقی همیشه کاهش پیدا کرده و ربطی به این دولت و آن دولت ندارد و از روز اول هم بوده است.

وی بیان کرد: به هر حال هنرمندی که دوران کرونا را گذرانده و دچار سختی‌های زیادی هم شده است و در دورترین نقاط این کشور در حال فعالیت است و درآمدی هم ندارد، با این وضعیت اقتصادی امروز کشور طبیعی است که گرفتاری داشته باشد و وقتی شما بیایید از این موضوع استفاده کنید به هنرمند بگویید اگر بیایی دستمزد امسال اینقدر است، در شأن جشنواره و هنرمند نیست.

یاسایی با اشاره به اینکه متأسفانه می‌خواستند به هر قیمتی جشنواره را برگزار کنند و انجمن موسیقی ایران باید پاسخگو باشد گفت: این کار جفای به موسیقی است و در واقع دردناک است که دو مدیر در این کشور نتوانند با هم هماهنگی کنند و یکدفعه همه را بهت‌زده کنند، این آقایان می‌توانستند حداقل یک هفته قبل با مدیران استان کرمان هماهنگ کنند.

وی با بیان اینکه اطلاعی ندارم که از استان کرمان گروهی در این دوره جشنواره شرکت کرده باشد و فکر نمی‌کنم گروهی باشد افزود: من به محض دیدن پوستر با روابط عمومی تماس گرفتم که جدول برنامه‌ها را بگیرم گفتند که نیست و نداریم، گفتم گروه‌هایی که اجرا می‌کنند چه گروهی هستند؟ گفتند آن هم نداریم. یعنی بیست و دوم که من تماس گرفتم، می‌شود روزی که قرار است فردای آن روز جشنواره برگزار شود اما هنوز جدول اجراها نیست و از گروه‌ها هم اطلاعی نبود.

یاسایی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد بعد از پانزدهمین جشنواره در فرصت حدود شش ماه دیگر در اردیبهشت ماه سال آینده جشنواره شانزدهم در کرمان برگزار شود و آیا زمان کمی نیست گفت: برای این آقایان که در فاصله سه روز جشنواره با این عظمت را برگزار می‌کنند و هنوز نمی‌دانند چه گروه‌هایی شرکت می‌کنند، هر چیزی امکان دارد و هیچ چیز بعید نیست. اگر بخواهند جشنواره شانزدهم در استان کرمان برگزار شود از الان باید پیگیری‌ها انجام شود و جلسات برگزار شود و درستش هم همین است. ما هر سال می‌گفتیم چرا در سرما جشنواره را برگزار می‌کنید و مردم نمی‌توانند بهره مناسبی ببرند و چرا در یک فصل خوب مثل بهار برگزار نمی‌کنید، اما قبول نمی‌کردند.

این فعال هنر موسیقی با اشاره به اینکه به هر حال یکسری از اجراها در سطح شهر و برای استفاده عموم اجرا می‌شود، بعضی اجراها در اماکن تاریخی بود اما در فصل سرما عملا اقشار مختلف مردم از این جشنواره بهره نمی‌برند و محدود شده بود خاطر‌نشان کرد: وگرنه در گرگان هم سالن آنچنانی پنج هزار نفری وجود ندارد و در آنجا هم سالن کوچکی است که ما از این سالن‌ها در شهر کرمان چندین نمونه داریم اما بحث تالار تخصصی برای اجراهای خاص بود به هر حال جشنواره بعد از چهارده دوره نیاز بود که در این فضاها هم اجرا داشته باشد.

فواد توحیدی پژوهشگر و محقق موسیقی نواحی کشور و استان کرمان که البته به زمان برگزاری جشنواره در گرگان بر‌می‌گردد با بیان اینکه در جریان تغییر مکان برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران از کرمان بودم و خیلی هم از این اتفاق ناراحت نیستم گفت: دوره‌ای که قرار است جشنواره در اردیبهشت ماه در کرمان برگزار شود دوره شانزدهم است و سال آینده است و ربطی به امسال ندارد.

وی با اشاره به اینکه امسال در جریان بودم و می‌دانستم که می‌خواهند جشنواره را از کرمان ببرند و خودم هم جزو کمیته داوران بودم ولی استعفا دادم و امسال هیچ همکاری با جشنواره نداشتم افزود: دوستان به من می‌گفتند که چه اتفاقاتی در حال انجام است و می‌دانستم می‌خواهند جشنواره را از کرمان ببرند و حتی به آقای محمدی معاون هنری اداره ارشاد کرمان هم گفتم اینها می‌خواهند جشنواره را از کرمان به گرگان ببرند و همین اتفاق هم افتاد.

دبیر اجرایی و پژوهشی در چندین دوره برگزاری موسیقی نواحی ایران با بیان اینکه اما هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که بدون خبر و یکباره این کار را انجام بدهند و این کار به نظر من بی‌معرفتی وزارتخانه است گفت: اینکه وزارتخانه به کرمانی‌ها که سال‌ها میزبان جشنواره بودند چیزی نگفت به غیر از بی‌معرفتی چیز دیگری نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حالا که جشنواره پانزدهم در اواخر آبان برگزار شده و تا اردیبهشت سال 1402 هم زمان چند ماهه ای بیشتر نیست و آیا این امکان وجود دارد که دوباره جشنواره شانزدهم در این مدت کوتاه برگزار شود گفت: اگر وزارتخانه بخواهد بله این امکان وجود دارد که فراخوان شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در بهمن‌ماه امسال منتشر شود و در اردیبهشت‌ماه سال آینده هم برگزار شود و اگر بخواهند، می‌توانند.

وی با بیان اینکه به‌نظر من خیلی هم خوب شد که در گرگان برگزار شد چرا که کیفیت جشنواره با این زمان کم حتما پایین خواهد بود و حتی سالنی هم که وجود دارد از سالن‌های کرمان ضعیف‌تر است گفت: به هر حال کرمان تجربه چندین ساله در برگزاری این جشنواره دارد و سالها تمام هم و غم خود را برای برگزاری باکیفیت جشنواره موسیقی نواحی ایران گذاشته است و این اقدام باعث می‌شود قدر کرمان را بدانند.

توحیدی با بیان اینکه حدود سه هزار نفر هنرمند موسیقی نواحی در استان کرمان داریم و تنوع موسیقی نواحی در استان کرمان هم زیاد است گفت: فقط 35 نوع ساز در استان کرمان داریم و اصلا کرمان با سایر استان‌ها قابله مقایسه نیست. از فرهنگ‌ها و اقوام مختلف ایرانی در استان کرمان هنرمندانی را داریم که موسیقی خود را هم به کرمان آوردند و بنابراین استان کرمان رنگین کمانی از موسیقی محلی است و بعضی از سازها اصلا در دنیا منحصر به فرد هستند.

محمدرضا علیزاده مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و دبیر اجرایی دوره‌های قبل جشنواره موسیقی نواحی ایران نیز گفت: همیشه این چالش وجود داشت که مکان برگزاری جشنواره به استان‌های دیگر برود و در واقع یکی از چالش‌های ما در این سال‌ها همین موضوع بود که با همکاری و تعاملی که با تهران انجام می‌شد، تلاش می‌کردیم جشنواره در کرمان برگزار شود.
حداقل دبیرخانه دائمی را در کرمان حفظ کنید

علیزاده با اشاره به اینکه سال گذشته هم در اختتامیه جشنواره چهاردهم دبیرخانه دائمی آن در کرمان تثبیت شد و آقای شالویی سرپرست معاونت هنری وزارتخانه نیز اعلام کرد دبیرخانه دائمی جشنواره در کرمان است افزود: امیدواریم با تأکیدی که آقای فداکار استاندار کرمان دارند و در مصاحبه اخیر خود هم مطرح کردند حداقل دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی از کرمان نرود و حفظ شود.

وی با بیان اینکه اگر دبیرخانه دائمی جشنواره در کرمان حفظ شود این امید وجود دارد که دوباره برگزاری جشنواره به کرمان برگردد گفت: نیاز است آقای استاندار و آقای روحی مدیرکل محترم پیگیری کنند و حتما از هر فرصتی برای رایزنی استفاده شود.

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه زمان جشنواره در واقع بر اساس تقویم قمری بسته و تنظیم می‌شود خاطر‌نشان کرد: به‌عنوان مثال زمان جشنواره اول در زمستان بود و در سال بعد تصمیم‌گیری شد که جشنواره در فصل بهار که هوا مناسب‌تر است برگزار شود اما یادم هست به دلیل اینکه با یک مناسبت قمری همخوانی نداشت این امکان محقق نشد.

وی با بیان اینکه در سال‌های قبل از حدود سه سال قبل مقرر شد که جشنواره موسیقی نواحی در هفته وحدت برگزار شود و الان هم طوری هست که هفته وحدت کم کم به فصل تابستان و بهار می‌رسد گفت: هفته وحدت هم زمان بسیار خوبی بود و همه ابعاد آن در نظر گرفته شد، چرا که گروه‌های موسیقی کشور از اقوام مختلف کشور با عقاید و مذاهب مختلف و با آداب و رسوم خاص خودشان در نقاط مختلف هستند و تقارن هفته وحدت با زمان برگزاری جشنواره هم به نوعی کمک به ایجاد وحدت و همدلی بیشتر می‌کرد و این زمان تقریبا مورد موافقت همه بود و در سالهای اخیر هم جشنواره در همین هفته وحدت برگزار شد.

درخواست استقرار دائمی جشنواره موسیقی نواحی در کرمان در حالی‌ است که اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سرنوشت میزبانی جشنواره موسیقی نواحی گفته بود: امسال به‌دلیل مشکلی که در کرمان پدید آمده بود و دوستان نتوانستند جشنواره را میزبانی کنند، میزبانی جشنواره را از کرمان به گرگان منتقل کردیم.

او تأکید کرد: از سال آینده جشنواره موسیقی نواحی به‌صورت منطقه‌ای و در نواحی مختلف به‌صورت هم‌زمان برگزار خواهد شد. در 6 ناحیۀ کشور پیش‌بینی شده است که جشنواره را برگزار کنیم که یکی از این نواحی گرگان است. دبیرخانه دائمی دیگر به‌مفهوم قبلی نخواهیم داشت؛ بلکه در هر منطقه دبیرخانه ناحیه‌ای تشکیل می‌شود و مدیریت اصلی در اختیار معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

اسماعیلی همچنین درباره تکلیف دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی که معاونت هنری وزارت ارشاد آن را به کرمان داده است، چه می‌شود؟ گفت: “دبیرخانه دائمی دیگر به‌مفهوم قبلی نخواهیم داشت؛ بلکه در هر منطقه دبیرخانه ناحیه‌ای تشکیل می‌شود و مدیریت اصلی در اختیار معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.”.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه