رفتن به بالا
  • دوشنبه - 31 شهریور 1393 - 23:04
  • کد خبر : ۱۸۱۲
  • چاپ خبر : شبنم حکیم هاشمی : فرشته ای که از دور آمد عاشقانه هایم را با خودش آورد!

شبنم حکیم هاشمی : فرشته ای که از دور آمد عاشقانه هایم را با خودش آورد!

صفحه موسیقی- شایان رسول زاده:شبنم حکیم هاشمی متولد یازدهم مرداد هزار و سیصد و شصت و یک از شیراز میباشد. وی لیسناس ادبیات دارد و به طور جدی از سال هفتاد و هشت ترانه مینویسد،در ادامه گفتگو با این ترانه سرا موفق را بخوانید : از چه سالی شروع به نوشتن کردید؟ حس و علاقه […]

صفحه موسیقی- شایان رسول زاده:شبنم حکیم هاشمی متولد یازدهم مرداد هزار و سیصد و شصت و یک از شیراز میباشد. وی لیسناس ادبیات دارد و به طور جدی از سال هفتاد و هشت ترانه مینویسد،در ادامه گفتگو با این ترانه سرا موفق را بخوانید :

از چه سالی شروع به نوشتن کردید؟

حس و علاقه اش از کودکی تو وجودم بود و در سال های کودکی و نوجوانی یک چشمه هایی رو میکردم اما به صورت جدی از سال هفتاد و هشت… .

 از ابتدا با ترانه شروع کردید؟

نه! در واقع اصلاً با سرودهء موزون شروع نکردم ، با نثر و قطعهءادبی  شروع کردم و کم کم به شعر و ترانه رسیدم.

 نزد کدام اساتید آموزش دیدید؟

راستش من به طور مشخص پیش استاد خاصی آموزش ندیدم، بلکه با روندی که طی کردم و تجربه هایی که به دست آوردم و جاهایی که رفتم و دوره هایی که گذراندم کم کم به استاندارد رسیدم اما توی این مسیر آدم هایی بودند که با تشویق ها و انتقادات و راهنماییاشون تاثیر گزار بودن.

 

اولین ترانه ای که اجرا شد چه نام داشت؟خواننده ترانه چه کسی بود؟

ترانه ای به اسم “قاصدک” که گروه  رادیکال آنرا خواند و آهنگ سازی این کار به عهده شهاب اکبری بود.

 کدام یک از ترانه های شما همانطور که می خواستید اجرا شد؟

خوشبختانه اکثر تیم هایی که باهاشون همکاری کردم، از نحوه ی کاراشون  ناراضی نبودم و البته از بعضی ها راضی ترهستم و به همکاری باهاشون ادامه خواهم داد.

دیدگاه شما نسبت به ترانه چگونه است ؟

یه دیدگاه خاص، یه حس خیلی درونی، گاهی یه چشمهء جاری، گاهی یه رود خروشان ، گاهی یه دریای آروم، گاهی یه دریای مواج…

در واقع، به نظرم ترانه عصاره ی عاطفی ترین و صمیمانه ترین احساسات یه انسانه که شکل موزون و آهنگین به خودش گرفته است.

دلیل مهجور بودن ترانه سرایان در ایران چیست؟

همه ی ترانه سراها مهجور نیستن. دو دسته هستن، به بعضی از ترانه سراها بیشتر توجه می شود و به بعضی دیگه کمتر. دلیلش هم تبعیضه ؛ تبعیضی که از طرف بعضی از خواننده ها و آهنگسازها، از طرف مسئولین جلسه ها، و از طرف عوامل تبلیغاتی اعمال می شود.

 چه حسی موقع نوشتن ترانه هاتون دارید؟

قبلش یه حس عجیب بی قراریه، از جنس بی قراریم می فهمم که قراره یه ترانهء تازه متولد بشود. موقع خلق و نوشتن، حس ناب آرامش… و بعد از اون، آرامش و بی قراری هر دو باهم!

 اصول ترانه نویسی چیست؟

رعایت قواعد شعری، تألیف سالم و روون، حس عاطفی عمیق، حس موسیقایی قوی (لزومی به متخصص بودن در زمینه ی موسیقی نیست، همین که از لحاظ حسی بتونی هارمونی و آوا رو قشنگ درک کنی که توی ترانه ت پیاده ش کنی کافیه.)

 

پیشنهادی برای کسانی که علاقه به ترانه سرایی دارند، دارید؟

با چشم  باز و حواس جمع و دل آگاه  وارد این مسیر بشوند و هیچ وقت نگذارند عوامل بیرونی؛ مثل ایجاد رقابت منفی و تمایل شدید به شهرت، لذت ناب و بکر سرودن رو ازشون بگیرد.

بدانند هر چیزی که می نویسن از خودشان چیزی به هستی اضافه می کنند و اثری روی کائنات می گذارند، که تأثیرش دیر یا زود به خودشانو زندگیشان و کارشان برمی گردد؛ پس حواسشان باشد که چی می نویسند.

درضمن، به هر نقدی توجه نکنن، بلکه فقط به نقدی توجه کنن که مسیر رو براشون روشن می کند. چشم باز و دل آگاه و حواس جمع باعث می شود بتونن نقد سره رو از ناسره تشخیص بدهند. همان طور که لزوماً حرف های هر کسی که فقط به به و چه چه می کنه مفید نیست، حرف های کسی هم که فقط ایراد می گیرد لزوماً مفید نیست. بلکه باید هر دوی این ها در جای مناسب خودش باشد تا تأثیر درست بگذارد.

شبنم حکیم هاشمی با کدام ترانه شناخته شد؟

مسلماً با ترانه ی ” فرشته ” (با آهنگسازی و صدای س.ق) ، گرچه همکاری های دیگه ای هم بودند که به این روند کمک کردند.

 چه کارهایی در دست دارید؟

پروسه ب تولید و عرضه ی اثر هنری اون قدر زمان بره که هیچ وقت نمی شه با اطمینان چیزی رو تخمین زد و پیش بینی کرد.

 به جز ترانه فعالیت دیگری هم در عرصه هنر انجام میدهید؟

بله، در زمینه ی فرم و حرکت که با پرفورمنس و تئاتر ارتباط  داره فعال هستم. در واقع، فرم و حرکت نبض زندگی منه. درضمن، به داستان نویسی هم خیلی خیلی علاقه دارم، سه-چهارداستان کوتاه چاپ شده هم دارم که در دو- سه مجموعه داستان منتشر شده است.

 

 وضعیت ترانه امروز و چگونه میبینید؟

به جرأت می گویم ترانه سراهای خیلی با استعدادی داریم. اینجا و آنجا، لابه لای ترانه های جوون ها ،ترانه هایی می شنوی یا می خونی که واقعاً نوع نگاه و نوع تألیفشون تحسین برانگیزه. بضاعت موسیقی امروز ما باید بیشتراز این جوابگوی این استعدادها باشه.

 از گذشته تا به حال ترانه ما پیشرفتی داشته؟

به نظر من، بله! جدا از مقولهء ترانه های بی ارزش، و با ادای احترام به بزرگان ترانه که راه رو برای ما روشن کردن، با توجه به استعدادهایی که گفتم توی ترانه سرایی داریم، می گم بله.!

 خواننده های داخل کشور در این چند سال بسیار پرکار بوده اند و پررنگ،دلیل این پیشرفت چه میباشد؟

به نظر من، هر پر کاری و پررنگ بودنی دلیل پیشرفت نیست. یه کیفیت درونی باید در اثر یک خواننده باشد که به بیرون منتقل بشود؛ کیفیتی که توصیف شدنی نیست و فقط باید درکش کرد. تعدادی از خواننده ها این کیفیت رو دارن و تعدادی از خواننده ها هر چقدر هم  که پر کار باشن این کیفیت رو ندارند.

 

 به فکر برگزاری کارگاه ترانه هستید؟

نه اصلا!

 برای اینکه شما به این جایگاهی که هستید برسید چه کسی بیشترین کمک و کرده است؟

خب همان جور که گفتم مسلما آدم هایی بودن که تأثیرگذار بودند در روند کاری من. اما بگذارید بی تعارف واقعیتش رو بگم: هیچ کس بیشتر از خودم بهم کمک نکرده. ضمن اینکه نقش کلیدی مادرم رو هم نباید نادیده بگیرم که اول راه منو خیلی به جلو سوق داد.

البته یه توضیح کوچیک هم دربارهء “جایگاه” بدهم: دو نوع جایگاه هست؛ یکی جایگاهی که در ظاهر و از دید دیگران داری و یکی جایگاهی که پیش خودت و خدای خودت داری. من بیشتر جایگاه دوم مد نظرم هست.

 شما کتابی هم به چاپ رساندید،کمی از این کتاب برایمان بگویید :

بله. یه مجموعه ترانه به اسم “فرشته اومدی از دور” که نشر نیماژ منتشر کرد. اسمش مصرع اول ترانهء فرشته میباشد. این کتاب رو به نوعی چکیدهء عاشقانه ترین لحظه های زندگیم میدانم؛ چکیدهء ناب ترین احساساتم.

به چاپ رسوندمش تا تصویرها و تشبیه ها و استعاره هایی که خلقشون کردم جایی به اسم خودم ثبت باشن.

 راجع به این بهترین ها یک جمله یا یک کلمه بگوید :

بهترین ترانه شما :

چندتا از ترانه هام هستن که حس خیلی خاصی بهشون دارم. واسه همین، فقط نمی تونم یه نمونه اسم ببرم.

بهترین ترانه اجرا شده شما ؟

نمی تونم یکی رو اسم ببرم… تعدادی از ترانه های اجرا شده ام هر کدوم حس و حال خاص خودشون رو برام دارن.

بهترین خواننده :

یکی از مهمترین ویژگی های یک خواننده از نظر من یه حس تکنیکال و قوی در ادای کلمات یک شعر میباشد.یعنی خواننده باید به کلمات ترانه ای که می خونه یک روح دوباره بدهد.  به نظر من، این خیلی ویژگی مهمی است.

 بهترین ترانه سرا :

نام نمی برم؛ چون به نظرم بهترین همیشه فقط یک فرد نیست. ولی مهمترین ویژگی از نظر من، حس عاطفی عمیقه که رشد تکنیکال هم کرده باشد.

 بهترین استاد شما در ترانه :

گفتم که استادی به طور مشخص نداشتم. اما صمیمیت ناب و جنون شاعرانهء ترانه های اردلان سرفراز در دلبسته شدن من به ترانه خیلی اثر داشت.

 بهترین حس :

رهایی.

کلام پایانی :

ترانه  ترنم عاشقانهء جهان است! فرشته ای که از دور آمد عاشقانه هایم را با خودش آورد!

 

 

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه