رفتن به بالا
  • جمعه - 7 اردیبهشت 1403 - 19:16
  • کد خبر : ۲۲۵۵۶
  • چاپ خبر : خلق اثر موسیقایی با درک جهان صوتی کارگردان

خلق اثر موسیقایی با درک جهان صوتی کارگردان

مسعود سخاوت‌دوست آهنگساز تحسین‌شده «تمساح خونی» معتقد است: اگر آهنگسازی در خانواده کوچک سینمای ایران بتواند با کارگردان ایجاد گفتمان کند، جهان صوتی کارگردان را درک کند و بتواند آن را بازآفرینی کند، هرچقدر آن بازآفرینی و درک متقابل بیشتر باشد، شرایط ایجاد یک اثر یکپارچه و موفق بهتر خواهد بود. مسعود سخاوت‌دوست برخلاف کارنامه […]

مسعود سخاوت‌دوست آهنگساز تحسین‌شده «تمساح خونی» معتقد است: اگر آهنگسازی در خانواده کوچک سینمای ایران بتواند با کارگردان ایجاد گفتمان کند، جهان صوتی کارگردان را درک کند و بتواند آن را بازآفرینی کند، هرچقدر آن بازآفرینی و درک متقابل بیشتر باشد، شرایط ایجاد یک اثر یکپارچه و موفق بهتر خواهد بود.
مسعود سخاوت‌دوست برخلاف کارنامه سنگین خود و روزهای شلوغی که در عرصه سینما و تئاتر می‌گذراند، به چشم نیامده و البته این خاصیت افراد فعال در پشت صحنه‌های آثار هنری از جمله سینماست که کمتر از بازیگران آن دیده و شنیده می‌شوند گرچه نقش زیادی ایفا می‌کنند. به ویژه آهنگسازی فیلم‌هایی سینمایی که به اندازه کارگردانی دشوار و پر از پیچیدگی است. آهنگساز سریال‌های تلویزیونی ملکه گدایان، گیل‌دخت، سوران، بازپرس و… سریال‌های شبکه خانگی مانکن، سیاوش، می‌خواهم زنده بمانم و… فیلم‌های شبی که ماه کامل شد، شنای پروانه، ابلق، بدون قرار قبلی، ضد، بعد از رفتن، احمد، آغوش باز و… تا به امروز هفت بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنوارهٔ فیلم فجر و سه بار برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی این جشنواره شده است. این موسیقی‌دان دارای مدرک دکترای فلسفه و کارشناسی ارشد آهنگسازی این روزها اکران سه اثر از خود شامل «تمساح خونی»، «آپاراتچی» و «آسمان غرب» را بر پرده نقره‌ای دارد و به این بهانه با او گپی ترتیب داده‌ایم:

٭٭٭ درباره همکاری با «تمساح‌خونی» بگویید… به نظرم پروژه بدین شکل (کارهای کمدی) سختی‌های خودش را با توجه به فضای موجود داشته و قطعا زیر و بم‌های زیادی دارد. از همه مهم‌تر اینکه بتوان تا انتها مخاطب را سرپا نگاه داشت و موسیقی یکی از ارکان این نوع کار در فضاسازی است.

این اولین همکاری من با جواد عزتی در مقام کارگردان بود گرچه با آقای حجازی چند پروزه دیگر همکاری داشتیم. پروژه جذابی به لحاظ ایده‌های خوب کارگردان محسوب می‌شد و به‌نوعی فیلم توانسته بود اتمسفر یک‌پارچه را در قالب طنز مهیا کند. از آن‌جایی که قالب کارهای من غیر کمیک بودند و کمتر کار طنز انجام داده بودم با این وجود این کار هم در کنار «مصادره» و «سگ بند» تجربه خوبی را به ارمغان آورد. موسیقی یک بخش تکمیل کننده و گاهی همراهی کننده است، اگر فیلمی بدون موسیقی بتواند شرایط درام را فراهم کند اینجا موسیقی به عنوان الگوی همراهی کننده وارد شده و شدت می‌بخشد. «تمساح خونی» به لحاظ ریتمیک و فرم به طور طبیعی جذابیتی مضاعفی نسبت به دیگر ژانرها داشت به همین علت به نظرم این جنبه همراهی و تشدید در این فیلم آن‌طور که باید درآمد. غالب مخاطبان هم به این موضوع اشاره کرده  که نشان می‌دهند ما توانستیم سنخیت خوبی بین فیلم و موسیقی ایجاد کنیم.

٭٭٭همکاری با جواد عزتی به‌عنوان اولین پروژه کارگردانی چطور بود؟

او از دوستان خوب من است، پیش از این  در ساحت بازیگری بسیار درخشیده‌اند و این اولین پروژه او در مقام کارگردان بود. باید اعتراف کنم  نه تنها چیزی کمتر از بازیگر نداشته بلکه خیلی درخشان و دقیق و خاص کار کردند به همین علت در تمام طول کار فکر نمی‌کردم با یک کارگردان فیلم اولی کار می‌کنم چرا که او مانند یک کارگردان حرفه‌ای به جزییات واقف بودند و همین امر باعث شد تجربه خوبی را در کنار هم سپری کنیم.

٭٭٭ در کنار دو کار قبلی (سگ بند و مصادره)، «تمساح خونی» را می‌توان یک پروژه نوآوربرای موسیقی فیلم کمدی دانست. این فیلم برای شما چه دستاوردی داشت؟

همانطور که اشاره کردید من کار طنز به ندرت انجام دادم و به لحاظ سلیقه‌ای به سمت کارهای تراژیک تاریخی تمایل بیشتری دارم ولی خب برخی کارهای طنز چالش پرانگیز هستند و «تمساح خونی» یکی از آن‌ها بود. علی‌رغم این‌که با مولفه‌های طنز آشنا هستم اما سعی می‌کنم در بسیاری از موارد از زبان شخحصی خود استفاده تا کنم تا کلیشه‌های طنز.

٭٭٭ استفاده از صدای درشت سازهای کوبه‌ای و  بادی در فیلم خواست شما بود یا کارگردان؟

ارکستراسیون و سازبندی کار  در بیشتر موارد ماحصل مشترک من و آقای عزتی بود. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم او تسلط به آن‌چه می‌خواست را داشت و من ایده‌های صوتی او را ترجمه و سعی می‌کردم به خوبی ارتباط با جهان صوتی او برقرار کنم. در این پروژه بیشتر فضاهای ارکستراسیون و این‌که که به سمت موسیقی راک و جز برود اجتناب ناپذیر بود و مورد توافق هر دو نفر ما بود.

٭٭٭این کار نسبت به کارهای دیگر شما فضای کاملا متفاوتی دارد… این تغییر فضا را چطور پیش می‌برید؟

آهنگسازی هم مانند بازیگری نیازمند تکنیک‌های استحاله پذیر و تغییر شکل یافته است. یک آهنگساز موسیقی فیلم  اگر صرفا به موسیقی کلاسیک، پاپ یا ایرانی تسلط داشته باشد در آن‌صورت نمی‌تواند تنوع ژانری را تجربه کند اما من از ابتدا با موسیقی فیلم همراه بوده و سعی کردم در طول این یک دهه فعالیت کاری خود با ژانرهای مختلف چه نظری و چه عملی آشنا شوم تا بتوانم تجربیات عمل گرایانه در این حوزه داشته باشم برای همین هر دو تجربه چه درام چه تراژیک و چه کمیک، یک جریان فکری است که مداوم در حال فربه شدن و رشد کردن است.

٭٭٭علت استفاده از موسیقی راک در کنار دیگر‌ سبک‌ها اعمال سلیقه شخصی شما بود؟

در حقیقت طی کار تیمی به این نتیجه رسیدیم، البته پیشنهاد اولیه از طرف من بود اما از آن‌جایی که کارگردان به هر دو سبک (جز-  راک) واقف بوده و در این زمینه هم‌سلیقه بودیم.

منبع: صبا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه